Trwa ładowanie...

Do tych miast znów dojadą pociągi. Nowe umowy na rewitalizację linii

Pociągi osobowe znów pojadą do Bogatyni, Złotoryi i Jerzmanic-Zdroju, a Wrocław może doczekać się kolei metropolitalnej. We wtorek przedstawiciele PKP PLK i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego podpisali umowy na rewitalizację i rozbudowę linii kolejowych w regionie.

Do tych miast znów dojadą pociągi. Nowe umowy na remont i budowę torowiskDo tych miast znów dojadą pociągi. Nowe umowy na remont i budowę torowiskŹródło: Materiały prasowe
d27shrf
d27shrf

Umowy zostały podpisane na nieczynnym od lat dworcu kolejowym w Złotoryi. - Jesteśmy zdeterminowani, aby odnawiać szlaki kolejowe – zadeklarował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, obecny przy podpisywaniu umów. - Mamy nadzieje, że czas wielkiej likwidacji połączeń kolejowych nigdy już do Polski nie wróci - dodał. - Przywracanie połączeń kolejowych będzie realizowało dwa zadania: rozwój gospodarczy oraz rozwój turystyki – oceniła z kolei Marszałek Sejmu Elżbieta Witek.

W sumie podpisane zostały trzy umowy. Ich łączna wartość to to 800 mln zł, z czego wkład samorządów to 15 proc. - wyjaśnił marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski. Samorząd województwa dolnośląskiego złożył pięć wniosków do rządowego programu Kolej Plus, z czego dofinansowanie uzyskały trzy. - Do tej pory samorząd województwa przejął około 20 nieczynnych linii kolejowych, to jest około 300 kilometrów szlaków kolejowych. Z tego na 50 kilometrach już przywróciliśmy ruch kolejowych. Do końca tego roku następne około 150 kilometrów powróci do ruchu kolejowego – zadeklarował Przybylski.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Z krzywego peronu ludzie będą jeździć, jeśli będzie dobra oferta". Ekspert o paradoksie polskiej kolei

Te miasta odzyskają połączenie kolejowe

Pierwsza z podpisanych umów dotyczy projektu o nazwie "Budowa bazowej infrastruktury do uruchomienia Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej. Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław". W ramach inwestycji planowane jest odbudowanie układu torowego stacji. Dzięki temu możliwe będzie m.in. uruchomienie dodatkowych połączeń kolejowych do Kątów Wrocławskich, Środy Śląskiej i Wołowa. Przewidywana wartość inwestycji to ok. 216 mln zł.

d27shrf

Druga umowa dotyczy rewitalizacji linii kolejowej ze Zgorzelca do Bogatyni. Połączenia pasażerskie do tego miasta zlikwidowane zostały 30 lat temu. Dzięki remontowi z Bogatyni będzie można dojechać m.in. do Legnicy i Wrocławia. Wartość inwestycji to około 322 mln zł.

Trzecia umowa zakłada rewitalizację linii kolejowej nr 284 z Legnicy przez Złotoryję do Jerzmanic-Zdroju. Trasa, wykorzystywana obecnie jedynie przez pociągi towarowe, po 20 latach, zostanie znowu przystosowana do połączeń pasażerskich. Koszt inwestycji to około 263 mln zł.

13 mld zł na rozwój połączeń

Program Kolej Plus realizowany będzie w perspektywie do 2029 r. Jego celem jest kolejowe połączenie miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi. Program zakłada modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych, a także inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych. Jest wart 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.

d27shrf

W ramach programu do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje zgłoszone przez samorządy 11 województw: siedem w woj. śląskim, pięć w lubelskim oraz wielkopolskim, po cztery w małopolskim i mazowieckim, trzy w dolnośląskim, dwa w łódzkim, po jednym w lubuskim, opolskim, podlaskim i świętokrzyskim.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d27shrf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d27shrf