Koszalin będzie miał nowy dworzec kolejowy. PKP przekazały teren pod budowę
W Koszalinie w 19 miesięcy ma powstać nowy dworzec kolejowy. W piątek Polskie Linie Kolejowe przekazały teren pod budowę firmie, która zajmie się inwestycją - spółce Alstal Bydgoszcz. Najpierw trzeba będzie wyburzyć obecny budynek.
10.03.2023 | aktual.: 10.03.2023 15:37
Alstal Bydgoszcz na początku lutego został wybrany na wykonawcę prac przy rozbiórce starego dworca PKP w Koszalinie i budowie nowego obiektu. 23 lutego firma podpisała z PKP wartą około 44 mln zł umowę, a w piątek Polskie Linie Kolejowe przekazały spółce plac budowy.
- Dziś rozpoczynamy inwestycję. Zgodnie z umową firma ma 19 miesięcy, by na tym miejscu wybudować nowy dworzec, bardzo nowoczesny, moim zdaniem jeden z najciekawszych obiektów, które PKP realizuje – mówił podczas przekazania placu budowy członek zarządu PKP SA Krzysztof Golubiewski.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość
Z kolei wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Paweł Szefernaker podkreślił, że na nowy dworzec mieszkańcy Koszalina czekają od lat i jest przekonany, że będzie on "miejscem przyjaznym dla turystów, wszystkich, którzy będą korzystali z tego obiektu". Zastępca prezydenta Koszalina Andrzej Kierzek zaapelował natomiast do pasażerów o cierpliwość w związku z oczekiwaniem na nowy dworzec i konieczność korzystania z tymczasowego obiektu.
To właśnie organizacja i przygotowanie dworca tymczasowego, do którego przeniesiona zostanie obsługa podróżnych na czas inwestycji, będzie pierwszym zadaniem wykonawcy. Dworzec tymczasowy z poczekalnia i kasami biletowymi będzie zlokalizowany w przejściu pod al. Armii Krajowej.
Nowy dworzec w Koszalinie będzie lekką konstrukcją z przeszkoloną elewacją i ażurowym dachem. Zaprojektowano otwarty pasaż – poczekalnię letnią z trójkątnymi siedziskami z betonu architektonicznego, będącą jednocześnie przejściem do tunelu na perony. Na wysokości piętra wyeksponowane będą oryginalne, zachowane ściany dworca ze sgraffito (wyrytego w świeżym tynku "rysunku") z 1962 roku. Będzie ono, podobnie jak cała elewacja dworca, podświetlone nocą.
Przestrzeń dworca będzie się składać z części pasażerskiej i handlowej, które podzieli otwarty, zadaszony pasaż, prowadzący na perony. W części pasażerskiej, na parterze, będzie hol kasowy z poczekalnią. Ściany zostaną wykończone betonową okładziną w kolorze popielatym, posadzka zostanie wykonana z lastryko. W holu będą cztery okienka kasowe, gabloty z rozkładami jazdy i elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W części handlowej na parterze będą się mieściły: pasaż handlowy złożony z siedmiu lokali, a także toalety. Na piętrze znajdzie się siedziba Straży Ochrony Kolei i pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych.
Na dachu budynku będzie miejsce na 130 paneli fotowoltaicznych. Dworzec będzie miał energooszczędne oświetlenie i system inteligentnego zarządzania budynkiem. Przed wejściem do budynku zamontowane zostaną stojaki na rowery, a przy elewacji południowej - dwa miejsca postojowe dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami i samochodów elektrycznych. Po północnej stronie obiektu będzie z kolei zatoczka typu "kiss and ride".
Program wart 2,5 mld zł
PKP realizują Program Inwestycji Dworcowych, który obejmuje budowę i modernizację blisko 200 dworców za ponad 2,5 mld zł. Zrealizowane są już 74 dworce, na kolejnych kilkudziesięciu trwają prace budowlane.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj