Obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
17.04.2012 | aktual.: 17.04.2012 12:38
17.04. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła:
projekt założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o kredycie konsumenckim; projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy Kodeks karny.
Rząd przyjął dokumenty:
Harmonogram realizacji zadań w 2012 r. wynikających z Rządowego programu na lata 2008 - 2013 "Bezpieczna i przyjazna szkoła"; Drugi Krajowy Plan Działań dotyczący efektywności energetycznej dla Polski 2011; Przewodnictwo Polski w Radzie Unii Europejskiej. Raport końcowy z przygotowania i sprawowania prezydencji.
Rada Ministrów przyjęła założenia do ustawy o zmianie ustawy o kredycie konsumenckim, przedłożone przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zgodnie z założeniami, do projektu nowelizacji ustawy o kredycie konsumenckim zostaną wdrożone przepisy dyrektywy Komisji 2011/90/WE z 14 listopada 2011 r. Zawiera ona dodatkowe kryteria niezbędne do obliczania rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania kredytów na czas nieokreślony lub kredytów spłacanych w całości w powtarzających się okresach. Zdaniem projektodawców, obecne przepisy nie oddają rzeczywistej sytuacji na rynku.
Do projektu nowelizacji ustawy będą wdrożone rozwiązania dotyczące m.in.:
- umów o kredyt odnawialny innych niż umowa o kredyt na rachunku bieżącym; - umów o kredyt innych niż umowy o kredyt na rachunku bieżącym; - umów o kredyt odnawialny, dla których nie można ustalić terminu lub kwoty spłaty kapitału, bądź jeśli data zawarcia umowy nie jest znana.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy Kodeks karny, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.
Nowelizacja ustawy wynika z wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który w listopadzie 2010 r. orzekł niezgodność z ustawą zasadniczą oraz z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi niektórych przepisów dotyczących kar za uchylanie się od opłacania składek na ubezpieczenie społeczne. Chodzi o podwójne karanie za ten sam czyn - odpowiedzialność karną za przestępstwo lub wykroczenie oraz dodatkową opłatę. Opłaty dodatkowe są wymierzane przez ZUS w przypadku uchylania się od opłacania składek na ubezpieczenia lub opłacania ich w zaniżonej wysokości.
Zmiany wprowadzone do projektu ustawy eliminują niekonstytucyjny mechanizm podwójnego karania za ten sam czyn, utrzymując jednocześnie w systemie prawnym wszystkie sankcje.
Zgodnie z propozycją, w przypadku nieopłacania lub opłacania w zaniżonej wysokości składek na ubezpieczenie społeczne ZUS będzie mógł wymierzyć dodatkową opłatę do wysokości 100 proc. nieopłaconych składek (jest to powtórzenie już istniejącego przepisu).
Skutecznym mechanizmem eliminującym możliwość podwójnego ukarania za ten sam czyn będzie wprowadzenie przepisu, który przewiduje, że w przypadku prawomocnego skazania za przestępstwo określone w art. 218 § 1a Kodeksu karnego lub wykroczenie z art. 98 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, będzie uchylona decyzja o opłacie dodatkowej. Jej zwrot musi nastąpić w ciągu 30 dni od uprawomocnienia się wyroku. Oznacza to, że wszczęte przez ZUS postępowanie o wymierzenie dodatkowej opłaty w przypadku, gdy płatnik został skazany za przestępstwo lub wykroczenie za nieopłacenie lub opłacenie w zaniżonej wysokości składek, zostanie umorzone z urzędu.
Rada Ministrów przyjęła Harmonogram realizacji zadań w 2012 r. wynikających z Rządowego programu na lata 2008-2013 "Bezpieczna i przyjazna szkoła", przedłożony przez ministra edukacji narodowej.
Na realizację Programu w 2012 r. w budżecie państwa przeznaczono 6 mln zł. Pieniądze te zostaną podzielone następująco:
w części "Przyjaźnie wspierający program wychowawczy szkoły" oraz w części "Upowszechnianie wiedzy, doskonalenie umiejętności wychowawczych nauczycieli i rodziców, a także innych pracowników szkoły" 4,5 mln zł zostanie przeznaczone na otwarty konkurs ofert ukierunkowany na wdrożenie w przedszkolach i szkołach podstawowych projektów obejmujących prowadzenie działań o charakterze edukacyjno-informacyjno-promocyjnym pokazujących dobre praktyki związane z przyjaznym wdrażaniem 6-latków do edukacji szkolnej.
w częściach "Przyjaźnie wspierający program wychowawczy szkoły", "Upowszechnianie wiedzy, doskonalenie umiejętności wychowawczych nauczycieli i rodziców, a także innych pracowników szkoły" oraz "Rozwój działalności pozalekcyjnej i pozaszkolnej oraz zwiększenie znaczenia organizacji i stowarzyszeń młodzieżowych w życiu szkoły" - 1,25 mln zł zostanie przeznaczone na otwarty konkurs promujący zdrowy styl życia, prawidłowe odżywianie i aktywność fizyczną oraz rozwijanie zainteresowań i talentów dzieci i młodzieży.
w części "Przyjaźnie wspierający program wychowawczy szkoły" na realizację działań profilaktycznych z zakresu przeciwdziałania narkomanii, w tym używania przez dzieci i młodzież tzw. dopalaczy, zostanie przeznaczone 250 tys. zł.
Rada Ministrów przyjęła Drugi Krajowy Plan Działań dotyczący efektywności energetycznej dla Polski 2011, przedłożony przez ministra gospodarki.
"Drugi Krajowy Plan Działań dotyczący efektywności energetycznej" został przygotowany w związku z obowiązkiem przekazywania Komisji Europejskiej sprawozdań na podstawie dyrektywy 2006/32/WE w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych. Dokument zawiera opis planowanych środków poprawy efektywności energetycznej ukierunkowanych na końcowe wykorzystanie energii w poszczególnych sektorach gospodarki.
"Krajowy Plan Działań" przedstawia również informację o postępie w realizacji krajowego celu w zakresie oszczędnego gospodarowania energią i podjętych działaniach mających na celu usuniecie przeszkód w realizacji tego celu. Celem jest uzyskanie do 2016 r. oszczędności energii finalnej, w ilości nie mniejszej niż 9 proc. średniego krajowego zużycia tej energii w ciągu roku (tj. 53452 GWh oszczędności energii do 2016 r.).
Głównym środkiem służącym poprawie efektywności energetycznej będzie np. system białych certyfikatów. Jest to mechanizm rynkowy wspierający inwestycje w przedsięwzięcia energooszczędne, takie jak np.: modernizacja budynków, lokalnych sieci ciepłowniczych i źródeł ciepła, urządzeń przeznaczonych do użytku domowego, izolacja instalacji przemysłowych oraz odzysk energii w procesach przemysłowych.
Ważnym programem wsparcia efektywnego wykorzystania energii pozostaje również Fundusz Termomodernizacji i Remontów adresowany głównie do sektora budynków mieszkalnych. Wspieraniu efektywności energetycznej służą też programy wdrażane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), a także wsparcie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz stosowanie kredytów preferencyjnych.
System pomocy państwa w zakresie wspierania przedsięwzięć termomodernizacyjnych dla właścicieli budynków funkcjonuje w Polsce na podstawie przepisów ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Dotacja z budżetu państwa na Fundusz Termomodernizacji i Remontów w 2011 r. wynosiła 200 milionów zł. W kolejnych latach kwota ta zostanie utrzymana na zbliżonym poziomie, o ile pozwolą na to uwarunkowania budżetowe.
Ponadto, zgodnie z Krajowym Planem Działań, NFOŚiGW realizuje we współpracy z sektorem bankowym program dopłat do częściowych spłat kapitału kredytów bankowych przeznaczonych na zakup i montaż kolektorów słonecznych do ogrzewania ciepłej wody użytkowej oraz do wspomagania zasilania w energię innych odbiorników ciepła w budynkach mieszkalnych. Program skierowany jest do osób fizycznych i wspólnot mieszkaniowych. Dopłata NFOŚiGW wynosi 45 proc. kapitału kredytu bankowego wykorzystanego na sfinansowanie kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. W budżecie programu zarezerwowano 300 milionów zł na wypłaty dotacji do umów zawieranych w latach 2010-2014.
Rada Ministrów przyjęła dokument Przewodnictwo Polski w Radzie Unii Europejskiej. Raport końcowy z przygotowania i sprawowania prezydencji, przedłożony przez pełnomocnika rządu ds. przygotowania organów administracji rządowej i sprawowania przez Rzeczpospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej.
Dokument przedstawia realizację zobowiązania nałożonego na pełnomocnika rządu do spraw przygotowania organów administracji rządowej i sprawowania przez Rzeczpospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej. Podsumowano w nim działania wykonywane w związku ze sprawowaniem przez Rzeczpospolitą Polską rotacyjnego przewodnictwa w Radzie UE od 1 lipca do 31 grudnia 2011 r.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 15 lipca 2008 r., pełnomocnik zakończy sprawowanie swojej funkcji po przedłożeniu Radzie Ministrów końcowego sprawozdania ze swojej działalności w terminie 6 miesięcy od zakończenia okresu sprawowania przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej.
Raport, opracowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych przy współpracy ministerstw i urzędów centralnych zaangażowanych w obsługę polskiego przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej, jest szczegółowym sprawozdaniem z okresu przygotowań i sprawowania polskiej prezydencji w Radzie UE. Obejmuje on następujące zagadnienia: - koncepcję przygotowań i sprawowania prezydencji, w tym uwarunkowania formalno-prawne, kontekst geopolityczny, zaangażowane struktury krajowe i zagraniczne, - koordynację i proces decyzyjny oraz współpracę międzynarodową; - organizację przygotowań i przebieg prezydencji, w tym: budżet, partnerów biznesowych, zarządzanie zasobami ludzkimi, organizację spotkań krajowych oraz zagranicznych, a także kwestie promocji, informacji i programu kulturalnego; - przygotowanie i realizację programu prezydencji, w tym: przygotowania programowe, współpracę w trio, priorytety, program 6. i 18. miesięczny, a także realizację programu w ramach prac poszczególnych rad sektorowych; - wizerunek i ocenę
prezydencji w kraju oraz za granicą, w tym polską prezydencję widzianą oczami kluczowych interesariuszy w Brukseli, a także wizerunek polskiej prezydencji w mediach polskich i europejskich.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ stav/