Trwa ładowanie...
d2tomko
rząd
27-09-2012 16:12

Obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d2tomko
d2tomko

27.09. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:

- projekt ustawy budżetowej na rok 2013, - strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2013 - 2016, - trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2013 - 2015.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2013, przedłożony przez ministra finansów.

d2tomko

Projekt budżetu państwa na 2013 r. zakłada, że dochody wyniosą 299.385. 300 tys. zł, wydatki nie będą wyższe niż 334.950.800 tys. zł, a deficyt nie przekroczy 35.565.500 tys. zł. Projekt uwzględnia również budżet środków europejskich: dochody - 81.403.652 tys. zł tys. zł i wydatki - 75.249.104 tys. zł (nadwyżka to 6.154.548 tys. zł).

Dochody budżetu państwa

Prognoza dochodów na 2013 r. oparta jest na niższej niż w 2012 r. dynamice wzrostu PKB (2,2 proc. w porównaniu z 2,5 proc.). Oznacza to, że realne tempo wzrostu PKB w 2013 r. prognozowane jest na 2,2 proc.

Na potrzeby projektu budżetu na 2013 r. przyjęto następujące założenia dotyczące podstawowych wskaźników makroekonomicznych: realny wzrost PKB (o 2,2 proc.), średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych (2,7 proc.), wzrost spożycia ogółem (o 5 proc. w ujęciu nominalnym), realny wzrost wynagrodzeń w gospodarce narodowej (1,9 proc.), wzrost zatrudnienia w gospodarce (0,2 proc.).

d2tomko

W 2013 r., w stosunku do roku bieżącego, zostanie ponownie zwiększony udział gmin we wpływach z PIT: wzrośnie z 49,11 do 49,27 proc., w przypadku CIT - ten udział pozostanie na poziomie z tego roku, czyli wyniesie 22,86 proc.

Jeśli chodzi o najistotniejsze zmiany podatkowe planowane na 2013 r. będą to: ograniczenie 50 proc. kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich i pokrewnych; włączenie spółek komandytowo-akcyjnych do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych; zakładany wzrost akcyzy na papierosy o 5 proc.; likwidacja ulgi internetowej (oczekiwane skutki budżetowe w 2014 r.); zmiany dotyczące przyznawania ulgi na wychowywanie dzieci (oczekiwane skutki budżetowe w 2014 r.). Natomiast 2013 r. będzie pierwszym, w którym zostaną zaobserwowane skutki wprowadzenia ulgi w postaci odliczenia od dochodu wpłat na indywidualne konta zabezpieczenia emerytalnego (IKZE).

Planuje się, że dochody podatkowe wyniosą 266.982.697 tys. zł, tj. o 5,1 proc. nominalnie więcej niż w 2012 r. Na kwotę tę składają się dochody m.in. z następujących podatków:

d2tomko

- VAT - 126.414.509 tys. zł, - akcyza - 64.543.730 tys. zł, - CIT - 29.638.450 tys. zł, - PIT - 42.936.000 tys. zł, - podatek od wydobycia niektórych kopalin - 2.200.000 tys. zł.

Dochody niepodatkowe zaplanowano na 30.806.651 tys. zł. Będą to:

- dochody z dywidend od udziałów Skarbu Państwa w spółkach oraz z wpłat z zysku - 5.860.010 tys. zł, - dochody z cła - 2.001.000 tys. zł, - wpłaty z zysku NBP - 401.900 tys. zł, - opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe - 20.160.479 tys. zł, - wpłaty jednostek samorządu terytorialnego - 2.383.262 tys. zł.

d2tomko

Prognozuje się, że w 2013 r. dochody ze środków Unii Europejskiej i innych źródeł niepodlegających zwrotowi wyniosą 1.595.952 tys. zł, tj. 0,1 proc. PKB

Wydatki budżetu państwa

Do ustalenia planu wydatków budżetowych na 2013 r. zastosowano tymczasową dyscyplinującą regułę wydatkową (chodzi o mechanizm ograniczający wzrost wydatków publicznych). Elementem wzmacniającym efekt tej reguły będzie utrzymanie w 2013 r. zamrożenia funduszu wynagrodzeń we wszystkich jednostkach państwowej sfery budżetowej. Zastosowanie reguły dyscyplinującej jest niezbędne w celu zahamowania wzrostu długu publicznego w Polsce.

d2tomko

Poziom wydatków oszacowano na podstawie m.in. następujących założeń: wydatki na obronę narodową - co najmniej 1,95 proc. PKB z roku poprzedzającego rok budżetowy; waloryzacja emerytur i rent wskaźnikiem wynoszącym ok. 104,4 proc.; wydatki na infrastrukturę transportu lądowego w wysokości nie niższej niż 18 proc. planowanych na 2013 r. wpływów z akcyzy od paliw silnikowych; subwencja dla samorządu terytorialnego obejmująca skutki podwyżek dla nauczycieli z 2012 r.

W wydatkach zaplanowano także środki na finansowanie i współfinansowanie programów oraz projektów realizowanych z udziałem pieniędzy unijnych, a także środków pochodzących z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA.

Limit wydatków budżetowych na 2013 r. jest wyższy o 1,9 proc. od planowanego na 2012 r. Udział wydatków budżetu państwa w PKB w 2013 r. wyniesie 19,8 proc. wobec 20,4 proc. w 2012 r., co oznacza spadek o 0,6 punktu procentowego.

d2tomko

Na wydatki złożą się:

- dotacje i subwencje - 157,4 mld zł, - świadczenia na rzecz osób fizycznych - 24,5 mld zł, - wydatki bieżące jednostek budżetowych - 62,5 mld zł, - wydatki majątkowe - 16,2 mld zł, - obsługa długu Skarbu Państwa - 43,5 mld zł, - środki własne UE - 17,8 mld zł; - współfinansowanie projektów z udziałem środków UE - 13,1 mld zł.

Podobnie jak w latach poprzednich, największy udział w wydatkach mają stanowić dotacje i subwencje (47 proc.), następnie wydatki bieżące jednostek budżetowych (18,7 proc.) oraz obsługa długu Skarbu Państwa (13 proc.).

Ponadto w projekcie budżetu państwa przewidziano środki na zwiększenie dostępności wychowania przedszkolnego w kwocie 320 mln zł. Dodatkowo zwiększono wydatki na żłobki o 50 mln zł, tj. do 101 mln zł.

Deficyt budżetu państwa

Przyjmuje się, że w 2013 r. deficyt budżetowy nie przekroczy 35,5 mld zł. Przy jego określaniu wzięto pod uwagę, że prognozy wzrostu gospodarczego na przyszły rok dla UE są obecnie słabsze od formułowanych w tym roku na wiosnę, które były podstawą przygotowania "Założeń do projektu budżetu państwa na rok 2013". W konsekwencji niższe niż zakładano w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa dochody budżetu państwa nie pozwalają na utrzymanie zakładanego wcześniej poziomu deficytu (32 mld zł).

Zgodnie z projektem ustawy budżetowej, w 2013 r. realizowanych ma być 56 programów wieloletnich, na które zaplanowano wydatki budżetowe w wysokości 9.291.360 tys. zł. Prywatyzacja spółek skarbu państwa w 2013 r. będzie wykonywana zgodnie z przyjętym przez rząd w marcu 2012 r. "Planem prywatyzacji na lata 2012 -2013".


Rada Ministrów przyjęła Strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2013-2016, przedłożoną przez ministra finansów.

Celem Strategii jest minimalizacja kosztów obsługi długu sektora finansów publicznych z uwzględnieniem ograniczeń dotyczących poziomu ryzyk: refinansowania, kursowego, stopy procentowej, płynności budżetu państwa i innych, w tym ryzyka kredytowego i operacyjnego oraz czasowego rozkładu kosztów obsługi długu. Dokument obejmuje horyzont czterech lat (2013-2016) i zawiera strategię zarządzania długiem Skarbu Państwa (SP) oraz strategię oddziaływania na pozostały dług sektora finansów publicznych.

Zarządzanie długiem publicznym odbywa się na dwóch poziomach. Po pierwsze: w szerszym znaczeniu - jest elementem polityki fiskalnej, w której podejmowane są decyzje o tym, jaka część wydatków państwa ma być finansowana poprzez zaciąganie długu, czyli jaka będzie wielkość długu publicznego. Po drugie, w węższym znaczeniu, oznacza sposób finansowania potrzeb pożyczkowych państwa oraz kształtowanie struktury długu, a więc wybór rynków, instrumentów i terminów emisji.

Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, przekroczenie przez relację państwowego długu publicznego (PDP) do PKB progu 50 proc. w 2011 r. oznacza konieczność przyjęcia w ustawie budżetowej na 2013 r. relacji deficytu budżetowego do dochodów nie wyższej niż założona w budżecie na 2012 r. Relację tę w ustawie na 2012 r. ustalono na poziomie 11,9 proc., ten sam poziom 11,9 proc. przyjęto w projekcie ustawy budżetowej na 2013 r. Ograniczenie to będzie oddziaływać na budżety kolejnych lat.

Poziom relacji PDP do PKB w latach 2013-2016 będzie się zmniejszać i obniży się poniżej 50 proc. w 2016 r. Malejąca tendencja wystąpi również w relacji długu sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) do PKB - w okresie wyznaczonym przez Strategię ma ona wynieść 52,0 proc.

Strategia na lata 2013-2016 zakłada wzrost relacji kosztów obsługi długu SP do PKB z 2,4 proc. w 2011 r. do 2,7 proc. w 2012 r. Już w następnych latach relacja ta ma się sukcesywnie obniżać do 2,2-2,3 proc. w 2016 r.

W Strategii na lata 2013-2016 przyjęto następujące założenia makroekonomiczne: realny wzrost PKB w 2013 - 2,2 proc., w 2014 r. - 2,5 proc., w 2015 r. - 3,5 proc., w 2016 - 4,0 proc. PKB natomiast w cenach bieżących: 2013 r. - 1 688,3 mld zł, w 2014 r. - 1 769,5 mld zł, w 2015 r. - 1 875,7 mld zł i w 2016 r. - 1,998,9 mld zł. Inflacja będzie kształtowała się odpowiednio: 2013 - 2,7 proc., 2014 - 2,3 proc., 2015 - 2,5 proc., 2016 - 2,5 proc.

Dług publiczny i koszty jego obsługi:

Państwowy dług publiczny

rok 2012 - 845,8 mld zł, w relacji do PKB - 52,4 proc., rok 2013 - 867,6 mld zł, w relacji do PKB - 51,4 proc., rok 2014 - 893,3 mld zł, w relacji do PKB - 50,5 proc., rok 2015 - 941,5 mld zł, w relacji do PKB - 50,2 proc., rok 2016 - 991,4 mld zł, w relacji do PKB - 49,6 proc.

Dług sektora general government

rok 2012 - 894,7 mld zł, w relacji do PKB - 55,5 proc., rok 2013 - 920,9 mld zł, w relacji do PKB - 54,5 proc., rok 2014 - 944,8 mld zł, w relacji do PKB - 53,4 proc., rok 2015 - 990,0 mld zł, w relacji do PKB - 52,8 proc, rok 2016 - 1 039,0 mld zł, w relacji do PKB - 52,0 proc.

Wydatki z tytułu obsługi długu Skarbu Państwa

rok 2012 - 43,0 mld zł, w relacji do PKB - 2,67 proc., rok 2013 - 43,5 mld zł, w relacji do PKB - 2,58 proc., rok 2014 - 42,3-42,8 mld zł, w relacji do PKB - 2,39-2,42 proc., rok 2015 - 42,5-44,0 mld zł, w relacji do PKB - 2,27-2,34 proc., rok 2016 - 43,4-45,4 mld zł, w relacji do PKB - 2,17-2,27 proc.

W dokumencie określono, że podstawowym rynkiem finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa pozostanie rynek krajowy, natomiast środki pozyskiwane na rynkach międzynarodowych będą w sposób istotny uzupełniały finansowanie krajowe. Udział długu w walutach obcych nie będzie przekraczać 30 proc. Priorytetem polityki emisyjnej ma być budowanie dużych i płynnych emisji o stałym oprocentowaniu, dotyczy to rynku krajowego oraz rynków euro i dolara.

Przyjęto, że średnia zapadalność długu ogółem powinna zwiększyć się do co najmniej 4,5 roku, a średnia zapadalność tego długu powinna utrzymywać poziom nie niższy niż 5 lat. Zapadalność długu krajowego - w przedziale 2,5-3,5 roku.

Zagrożenia dla realizacji Strategii będą związane przede wszystkim z: odmienną od zakładanej sytuacją makroekonomiczną w Polsce (wolniejszy wzrost PKB, wyższe stopy procentowe i wahania kursu walutowego), uwarunkowaniami międzynarodowymi, chodzi o wpływ kryzysu zadłużeniowego na gospodarki Europy i USA i odpływem kapitału pożyczkowego w kierunku inwestycji na rynkach bazowych. Zagrożeniem może być także ryzyko przekroczenia progu 55 proc. relacji długu publicznego do PKB oraz progu 60 proc. relacji długu sektora general government (m.in. wyższy poziom potrzeb pożyczkowych budżetu państwa, niższy kurs złotego, duży przyrost zadłużenia innych niż SP podmiotów sektora finansów publicznych, przede wszystkim jednostek samorządu terytorialnego, czy konieczność wykonania poręczeń lub gwarancji udzielanych przez sektor finansów publicznych).

Strategia zarządzania długiem sektora finansów publicznych jest, zgodnie z ustawą o finansach publicznych, ustalana co roku przez ministra finansów, przedkładana Radzie Ministrów do zatwierdzenia, a następnie przedstawiana Sejmowi wraz z projektem ustawy budżetowej.


Rada Ministrów przyjęła Trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2013-2015, przedłożony przez szefa służby cywilnej.

Ustalono trzyletni limit mianowań urzędników w służbie cywilnej: w 2013 r. - 200 osób, w 2014 r. - 200 osób i w 2015 r. - 200 osób.

Oznacza to, że w najbliższych trzech latach łączna liczba mianowań wyniesie 600 osób. Uzyskanie statusu urzędnika mianowanego służby cywilnej, będące sprawdzianem kompetencji, służy budowie profesjonalnego korpusu służby cywilnej.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ akuc/

d2tomko
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2tomko