Odszkodowania za nieprawdziwe informacje

Koniec z fikcyjnymi ratami "O" procent, reklamami biletów lotniczych za złotówkę czy preparatów, które odchudzają w jeden dzień.

Firmy, które mamią konsumentów kłamliwą reklamą, stosują tanie triki marketingowe muszą liczyć się z procesami sądowymi i wypłatą odszkodowań dla klientów. 21 grudnia wchodzi w życie ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.

Klienci wreszcie będą mieli duże szanse na wygraną przed sądem.
_ To dlatego, że przedsiębiorca będzie musiał dowieść, że jego produkt działa tak jak mówi reklama _ - podkreśla Marek Niechciał, prezes Urzędu Konkurencji i Konsumentów. Do tej pory to klient musiał udowodnić firmie, że np. kupiony przez niego proszek nie pierze w temperaturze 30 stopni, a kolagen z telezakupów wcale nie wygładza zmarszczek. Dlatego większość poszkodowanych rezygnowała z pójścia do sądu.

Ustawa to świąteczny prezent dla klientów, bo właśnie teraz są najbardziej narażeni na marketingowe manipulacje firm. Kolędy, wyjątkowy wystrój sklepów, miła świąteczna atmosfera potrafią uśpić czujność kupujących. To niebezpieczne dla kieszeni, szczególnie tych, którzy na co dzień dają się zwieść reklamom. Według badania TNS OBOP aż 44 proc. Polaków nie odróżnia, które informacje w nich zawarte nie są prawdziwe.

Przedsiębiorcy to wykorzystują i walcząc o kolejnego klienta, zapominają o rzetelności. Rocznie prezes UOKiK prowadzi około 300 postępowań. Z tego aż 30 dotyczy stosowania przez firmy reklamy wprowadzającej w błąd.

_ Po wejściu nowych przepisów zwiększy się liczba takich spraw w sądach. Konsumenci zyskają większą śmiałość w walce o swoje prawa. To ostudzi zapał firm do zbijania kapitału nieuczciwymi metodami _ - mówi Marek Niechciał.

Linie lotnicze przestaną sprzedawać tzw. bilety za złotówkę i zaczną podawać ceny wraz z dodatkowymi opłatami. Z witryn sklepowych znikną plakaty ogłaszające "totalną likwidację" czy "całkowitą wyprzedaż" towaru. W spotach kanału Telezakupy Mango 24 prędzej czy później pojawią się napisy informujące, że "skuteczność produktu nie została dowiedziona badaniami", zaś banki zrezygnują z gwiazdek przy ofertach.

Okaże się, czy można sprzedać produkt bez sprzedawania złudzeń.

Marta Biernacka
POLSKA Dziennik Zachodni

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem