Ograniczenie sprzedaży napojów energetycznych. Nowa ustawa budzi opór branży

Jak podaje serwis wiadomoscihandlowe.pl, Polska Izba Handlu negatywnie ocenia poselski projekt ustawy wprowadzający zakaz sprzedaży napojów energetycznych z kofeiną i tauryną.

Izba zwraca uwagę, że proponowane przepisy dotyczące napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny są bardziej restrykcyjne niż obowiązujące obecnie zasady dotyczące sprzedaży, reklamy i promocji np. napojów alkoholowych
Izba zwraca uwagę, że proponowane przepisy dotyczące napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny są bardziej restrykcyjne niż obowiązujące obecnie zasady dotyczące sprzedaży, reklamy i promocji np. napojów alkoholowych
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | navintar

06.07.2023 18:19

Według Polskiej Izby Handlu projekt ustawy wprowadzający zakaz sprzedaży napojów energetycznych z kofeiną i (lub) tauryną osobom małoletnim oraz radykalnie ograniczający reklamę tych produktów powinien być w całości odrzucony przez ustawodawcę.

Jak rozumiemy, autorzy projektu kierowali się motywacjami związanymi ze zdrowiem publicznym oraz jego ochroną u osób młodych. Ani założenia tej ustawy, ani niezwykle surowe restrykcje za jej naruszenie nie gwarantują jednak osiągnięcia efektu zdrowotnego, a bez wątpienia uderzą w gospodarkę, w tym w szczególności w handel i producentów – komentuje Maciej Ptaszyński, prezes Polskiej Izby Handlu dla portalu wiadomoscihandlowe.pl.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Branża: projekt uderza w przedstawicieli handlu

2 maja został skierowany do notyfikacji technicznej w Komisji Europejskiej poselski projekt ustawy o zdrowiu publicznym, który zakłada wprowadzenie zakazu sprzedaży napojów energetycznych osobom poniżej 18. roku życia oraz ograniczeń w prowadzeniu reklamy i promocji napojów energetycznych. Byłaby to duża zmiana na polskim rynku napojów energetycznych.

Według Polskiej Izby Handlu, autorzy projektu kierowali się motywacjami związanymi ze zdrowiem publicznym oraz jego ochroną u osób młodych. Ani założenia tej ustawy, ani niezwykle surowe restrykcje za jej naruszenie nie gwarantują jednak osiągnięcia efektu zdrowotnego, a mogą uderzyć w przedstawicieli handlu.

Jak podaje serwis dlahandlu.pl w naszym kraju każdego roku sprzedaje się 110 mln l napojów energetycznych, z czego 10 mln l wypija młodzież. Napoje energetyczne są jedną z kluczowych kategorii zakupowych. Zdaniem PIH przyjęcie projektowanej ustawy spowoduje dodatkowe utrudnienia w funkcjonowaniu sklepów.

W szczególności spowoduje to konieczność reorganizacji powierzchni sklepowej oraz dodatkowe obowiązki dla sprzedawców – często nawet bardziej uciążliwe niż w przypadku np. napojów alkoholowych. W efekcie utrudnienia te będą dotyczyć zarówno przedsiębiorców, jak i pracowników oraz klientów nawet niekupujących napojów energetycznych – stwierdza Ptaszyński w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl.

Projekt wprowadza także kary za naruszenia

Nowelizacja przewiduje sankcje karne – za niedopełnienie nowych obowiązków może grozić nawet ograniczenie wolności. Portal dzp.pl przypomina, że zgodnie z projektem:

  • naruszenie zakazów dotyczących sprzedaży ma być karane grzywną, karą ograniczenia wolności albo obiema tymi karami łącznie. Tej samej karze ma podlegać także kierownik zakładu handlowego lub gastronomicznego, który nie dopełni obowiązku nadzoru i przez to dopuści do popełnienia w tym zakładzie naruszenia zakazów;
  • naruszenie przepisów reklamowych ma być natomiast karane grzywną w wysokości od 10 tys. zł do 500 tys. zł, karą ograniczenia wolności albo obiema tymi karami łącznie. Jeżeli czyn ten zostanie popełniony w zakresie działalności przedsiębiorcy, za sprawcę będzie uznawać się osobę odpowiedzialną za zlecenie lub prowadzenie reklamy napojów energetycznych.

W przepisie wprowadzającym zakazy reklamowe zostało doprecyzowane, że ograniczenia dotyczą podmiotów, które uczestniczą w prowadzeniu reklamy zarówno w charakterze zleceniodawcy, jak i zleceniobiorcy.

Natalia Stępień, dziennikarka WP Finanse

Źródło artykułu:WP Finanse
napoje energetycznezakaz reklamynowa ustawa
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (11)