Papierosy tylko na życzenie. Na sklepowej półce ich nie zobaczysz
W Wielkiej Brytanii kończy się czteromiesięczny okres konsultacji społecznych w sprawie wprowadzenia ewentualnego zakazu wszelkiego brandingu na paczkach papierosów. Rząd rozpatrzy wszystkie zgłoszone uwagi.
10.08.2012 17:32
Kiedy w kwietniu zapowiedziano plan wprowadzenia opakowań bez logo i nazwy papierosów, brytyjski minister zdrowia Andrew Lansley powiedział, że rząd nie zamierza współpracować w tej sprawie z przemysłem tytoniowym. Jak oświadczył, chce aby firmy tytoniowe straciły rynek brytyjski.
W tym roku w supermarketach wprowadzono już zakaz wystawiania papierosów na półkach. Gabloty są obecnie zamknięte solidnymi drzwiczkami albo żaluzją. Do 2015 roku ten system obejmie wszystkie punkty sprzedaży. Papierosy są też w Wielkiej Brytanii obłożone zakazem publicznej reklamy, sprzedaży w pobliżu szkół i najwyższą akcyzą w Europie. Lobby antynikotynowe uważa to ostatnie za politykę dwuznaczną, bo wpływy z akcyzy to ponad 1 proc. PKB.
Ale opakowania bez brandingu rzeczywiście mocno uderzyłyby w firmy tytoniowe. Badania wskazują, że wobec zakazu reklamy producenci zaczęli bardziej polegać na sile przyciągania opakowań. Dotychczas tylko Australia wprowadziła paczki bez nazwy, a za to z wielkimi ostrzeżeniami i graficznymi ilustracjami schorzeń.