Patriotyzm konsumencki? Wiemy, gdzie Polacy najchętniej robią zakupy
Biedronka zdominowała rynek. Do zakupów w tej sieci przyznaje się 85 proc. Polaków. Drugi jest Lidl. Polska sieć Społem wylądowała poza pierwszą dziesiątką.
15.01.2018 07:20
Premier Mateusz Morawiecki apelował ostatnio do zagranicznych sieci handlowych, by polskie produkty "znalazły należyte miejsce na półkach" oraz "żebyśmy nie byli dyskryminowani względem tego, jak polskie produkty traktowane są za granicą". Tymczasem z raportu firmy Market Side, który opisuje poniedziałkowa "Rzeczpospolita", wynika, że Polacy zdecydowanie wybierają zakupy właśnie w zagranicznych sieciach.
Niekwestionowanym liderem jest Biedronka - do zakupów w tej sieci w ciągu ostatniego miesiąca przyznało się aż 85 proc. badanych dorosłych Polaków. Na drugim miejscu znalazł się Lidl (52 proc.), później Kaufland (34 proc.), Auchan (30 proc.) oraz Tesco (20 proc. w przypadku supermarketów i 19 proc. w przypadku hipermarketów). Na dalszych pozycjach uplasowały się Żabka (19 proc.), Netto (17 proc.), Intermarche (16 proc.) i hipermarkety Cerrefour (16 proc.). Dopiero na 11. miejscu znalazła się polska sieć - Społem (do przynajmniej jednorazowych zakupów w niej w ciągu miesiąca przyznało się 15 proc. badanych).
Biedronka jest najczęściej wybieranym miejscem do robienia zakupów. Wskazało na nią 46 proc. badanych, podczas gdy na drugiego w zestawieniu Lidla - zaledwie 9 proc.
- Odwiedzalność Biedronki wzrosła od 2012 roku o 25 pkt. procentowych - mówi "Rz" Maciej Bartmiński, prezes Market Side.
Jak zauważa, w porównaniu z badaniem z 2012 roku widoczny jest wzrost liczby kupujących niemal we wszystkich sieciach (wyjątkiem są hipermarkety Tesco i Carrefour, gdzie nastąpił nieznaczny spadek).
- Drugi wyraźny trend to rosnące współkorzystanie z różnych sieci. Niemal wszyscy klienci dowolnej sieci robią też zakupy w Biedronce, a ponad połowa - w Lidlu - mówi "Rz" Maciej Bartmiński.
Jak zauważa dziennik, należąca do portugalskiej grupy Jeronimo Martins Biedronka rośnie kilka razy szybciej niż rynek, mimo ograniczenia liczby otwieranych sklepów. W 2017 r.sprzedaż sieci wyniosła prawie 11,1 mld euro, co oznacza wzrost o 13,4 proc. (po wyeliminowaniu wahań kursowych wzrost wyniósł 10,4 proc.). Tymczasem cały rynek wzrósł w 2017 roku o 1,6 proc. - do 227,2 mld zł.