Patriotyzm konsumencki? Wiemy, gdzie Polacy najchętniej robią zakupy

Biedronka zdominowała rynek. Do zakupów w tej sieci przyznaje się 85 proc. Polaków. Drugi jest Lidl. Polska sieć Społem wylądowała poza pierwszą dziesiątką.

Wśród Polaków popularnością cieszą się zagraniczne sieci handlowe
Źródło zdjęć: © East News | BRUNO/REPORTER

Premier Mateusz Morawiecki apelował ostatnio do zagranicznych sieci handlowych, by polskie produkty "znalazły należyte miejsce na półkach" oraz "żebyśmy nie byli dyskryminowani względem tego, jak polskie produkty traktowane są za granicą". Tymczasem z raportu firmy Market Side, który opisuje poniedziałkowa "Rzeczpospolita", wynika, że Polacy zdecydowanie wybierają zakupy właśnie w zagranicznych sieciach.

Niekwestionowanym liderem jest Biedronka - do zakupów w tej sieci w ciągu ostatniego miesiąca przyznało się aż 85 proc. badanych dorosłych Polaków. Na drugim miejscu znalazł się Lidl (52 proc.), później Kaufland (34 proc.), Auchan (30 proc.) oraz Tesco (20 proc. w przypadku supermarketów i 19 proc. w przypadku hipermarketów). Na dalszych pozycjach uplasowały się Żabka (19 proc.), Netto (17 proc.), Intermarche (16 proc.) i hipermarkety Cerrefour (16 proc.). Dopiero na 11. miejscu znalazła się polska sieć - Społem (do przynajmniej jednorazowych zakupów w niej w ciągu miesiąca przyznało się 15 proc. badanych).

Dni bez handlu w 2018 roku

Biedronka jest najczęściej wybieranym miejscem do robienia zakupów. Wskazało na nią 46 proc. badanych, podczas gdy na drugiego w zestawieniu Lidla - zaledwie 9 proc.
- Odwiedzalność Biedronki wzrosła od 2012 roku o 25 pkt. procentowych - mówi "Rz" Maciej Bartmiński, prezes Market Side.

Jak zauważa, w porównaniu z badaniem z 2012 roku widoczny jest wzrost liczby kupujących niemal we wszystkich sieciach (wyjątkiem są hipermarkety Tesco i Carrefour, gdzie nastąpił nieznaczny spadek).
- Drugi wyraźny trend to rosnące współkorzystanie z różnych sieci. Niemal wszyscy klienci dowolnej sieci robią też zakupy w Biedronce, a ponad połowa - w Lidlu - mówi "Rz" Maciej Bartmiński.

Jak zauważa dziennik, należąca do portugalskiej grupy Jeronimo Martins Biedronka rośnie kilka razy szybciej niż rynek, mimo ograniczenia liczby otwieranych sklepów. W 2017 r.sprzedaż sieci wyniosła prawie 11,1 mld euro, co oznacza wzrost o 13,4 proc. (po wyeliminowaniu wahań kursowych wzrost wyniósł 10,4 proc.). Tymczasem cały rynek wzrósł w 2017 roku o 1,6 proc. - do 227,2 mld zł.

Wybrane dla Ciebie
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
To hit cmentarzy. "Najlepszym rozwiązaniem byłoby ich wycofanie"
To hit cmentarzy. "Najlepszym rozwiązaniem byłoby ich wycofanie"
1900 wakatów. Biedronka rekrutuje w całym kraju. Oto stawki na start
1900 wakatów. Biedronka rekrutuje w całym kraju. Oto stawki na start
Podwyżki w mieście wojewódzkim. Radni za wyższymi podatkami
Podwyżki w mieście wojewódzkim. Radni za wyższymi podatkami
Szukają ludzi do pracy. Oferują 115 tys. zł i mieszkanie za darmo
Szukają ludzi do pracy. Oferują 115 tys. zł i mieszkanie za darmo
Ktoś chciał zrobić krzywdę dzieciom. Śledztwo stanęło. Oto dlaczego
Ktoś chciał zrobić krzywdę dzieciom. Śledztwo stanęło. Oto dlaczego
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Ksiądz nielegalnie zamontował fotowoltaikę. Teraz musi ją usunąć
Ksiądz nielegalnie zamontował fotowoltaikę. Teraz musi ją usunąć