Trwa ładowanie...

Patriotyzm konsumencki? Wiemy, gdzie Polacy najchętniej robią zakupy

Biedronka zdominowała rynek. Do zakupów w tej sieci przyznaje się 85 proc. Polaków. Drugi jest Lidl. Polska sieć Społem wylądowała poza pierwszą dziesiątką.

Patriotyzm konsumencki? Wiemy, gdzie Polacy najchętniej robią zakupyŹródło: East News, fot: BRUNO/REPORTER
d3go2hs
d3go2hs

Premier Mateusz Morawiecki apelował ostatnio do zagranicznych sieci handlowych, by polskie produkty "znalazły należyte miejsce na półkach" oraz "żebyśmy nie byli dyskryminowani względem tego, jak polskie produkty traktowane są za granicą". Tymczasem z raportu firmy Market Side, który opisuje poniedziałkowa "Rzeczpospolita", wynika, że Polacy zdecydowanie wybierają zakupy właśnie w zagranicznych sieciach.

Niekwestionowanym liderem jest Biedronka - do zakupów w tej sieci w ciągu ostatniego miesiąca przyznało się aż 85 proc. badanych dorosłych Polaków. Na drugim miejscu znalazł się Lidl (52 proc.), później Kaufland (34 proc.), Auchan (30 proc.) oraz Tesco (20 proc. w przypadku supermarketów i 19 proc. w przypadku hipermarketów). Na dalszych pozycjach uplasowały się Żabka (19 proc.), Netto (17 proc.), Intermarche (16 proc.) i hipermarkety Cerrefour (16 proc.). Dopiero na 11. miejscu znalazła się polska sieć - Społem (do przynajmniej jednorazowych zakupów w niej w ciągu miesiąca przyznało się 15 proc. badanych).

Dni bez handlu w 2018 roku

Biedronka jest najczęściej wybieranym miejscem do robienia zakupów. Wskazało na nią 46 proc. badanych, podczas gdy na drugiego w zestawieniu Lidla - zaledwie 9 proc.
- Odwiedzalność Biedronki wzrosła od 2012 roku o 25 pkt. procentowych - mówi "Rz" Maciej Bartmiński, prezes Market Side.

d3go2hs

Jak zauważa, w porównaniu z badaniem z 2012 roku widoczny jest wzrost liczby kupujących niemal we wszystkich sieciach (wyjątkiem są hipermarkety Tesco i Carrefour, gdzie nastąpił nieznaczny spadek).
- Drugi wyraźny trend to rosnące współkorzystanie z różnych sieci. Niemal wszyscy klienci dowolnej sieci robią też zakupy w Biedronce, a ponad połowa - w Lidlu - mówi "Rz" Maciej Bartmiński.

Jak zauważa dziennik, należąca do portugalskiej grupy Jeronimo Martins Biedronka rośnie kilka razy szybciej niż rynek, mimo ograniczenia liczby otwieranych sklepów. W 2017 r.sprzedaż sieci wyniosła prawie 11,1 mld euro, co oznacza wzrost o 13,4 proc. (po wyeliminowaniu wahań kursowych wzrost wyniósł 10,4 proc.). Tymczasem cały rynek wzrósł w 2017 roku o 1,6 proc. - do 227,2 mld zł.

d3go2hs
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3go2hs

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj