Piechociński: bez sprawnego transportu nie będzie silnej gospodarki

Bez racjonalnej gospodarki morskiej nie będzie solidnej gospodarki, bez solidnego powiązania Śląska z Wybrzeżem, bez sprawnych kolei, autostrad i energetyki nie będzie silnej gospodarki - powiedział wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński.

Piechociński uczestniczył w czwartek w Gdańsku w Forum Transportu Intermodalnego "Fracht 2013".

- Ważne jest, aby w tym nowym układaniu się korytarzy europejskich i światowych nie zapominać, że ci, którzy będą na boku tych korytarzy, których infrastruktura nie będzie wplatać się w powiązania międzynarodowe choćby na osi Bałtyk-Adriatyk, czy wschód-zachód - będą zmarginalizowani - tłumaczył wicepremier. - Małe i średnie gospodarki, które odpuszczą korytarze transportowe, zostaną zmarginalizowane - podkreślił.

Powiedział, że "najważniejsze jest dokończenie wielkiego programu odblokowania transportowego polskich portów". Zwrócił uwagę, że - Polska musi wykorzystać z całą mocą swoje historyczne, dobre posadowienie komunikacyjne mając do dyspozycji duże środki unijne.

Piechociński w imieniu rządu zadeklarował, że "już wkrótce rząd będzie prowadził mądry, racjonalny dialog polityczny, będzie dyskutować i przedstawiać, co jest jeszcze do wykorzystania w obszarze unijnych pieniędzy w tej perspektywie budżetowej oraz dyskutować główne fundamenty programu wydawania środków unijnych na 2014-2020". Zadeklarował, że "będzie integrowany transport, gospodarka, w tym gospodarka morska, poprzez oddolne, wspólne działanie".

- Mamy 6 mld zł do zagospodarowania w tej perspektywie i chcemy zbudować listę superpriorytetów, ponad podziałami politycznymi - powiedział.

Podsekretarz stanu w ministerstwie transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, Andrzej Massel zwrócił uwagę podczas forum, że w Polsce transport intermodalny jest "na ścieżce wzrostowej i opiera się negatywnym tendencjom kryzysowym".

Obecnie udział transportu intermodalnego stanowi ok. 4 proc. w ogólnym transporcie. W niektórych krajach europejskich ten udział wynosi ponad 20 procent. Uważa, że "Polska nigdy nie osiągnie takiego europejskiego poziomu, bo w naszym kraju przewożone są głównie surowce, kruszywa i węgiel, a w ramach transportu intermodalnego preferowane są ładunki lżejsze, ale droższe". Jest przekonany, że mimo to, łączony transport ładunków będzie się rozwijał.

Massel tłumaczył dziennikarzom, że transport intermodalny to jest przewóz ładunków z wykorzystaniem różnych środków transportu i wiąże się z przeładunkiem po drodze. Uważa, ze taki transport pozwala zmniejszyć koszty przewozu i jest przyjazny dla środowiska. "Z tego względu ta gałąź transportu zasługuje na wsparcie krajowe i unijne" - dodał.

Organizator Forum, Dariusz Kostrzębski, prezes zarządu spółki KOW media&marketing uważa, że "niewyobrażalne są oszczędności, jakie można osiągnąć dzięki wykorzystaniu transportu intermodalnego". Szacuje, że wzrost transportu intermodalnego do 2020 r. może obniżyć koszty transportu o około 3 mld zł.

Radosław Pacewicz z Urzędu Transportu Kolejowego poinformował podczas forum, że w 2012 r. w porównaniu z 2011 r. wielkość transportu intermodalnego wzrosła o ok. 30 procent. W ub. roku przewieziono 639 tys. ton ładunków, wśród których prawie 70 proc. stanowiły kontenery. Poinformował, że "w 2013 r. mamy do czynienia z wyhamowaniem, wręcz spadkiem przewozów".

Czwartkowe Forum Transportu Intermodalnego "Fracht 2013" jest pierwszą konferencją na ten temat. W spotkaniu uczestniczy kilkaset osób, przedstawicieli m.in. portów, przewoźników i spedytorów. Organizatorzy zapowiadają, że forum będzie organizowane cyklicznie.

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup