Piechociński: bez sprawnego transportu nie będzie silnej gospodarki

Bez racjonalnej gospodarki morskiej nie będzie solidnej gospodarki, bez solidnego powiązania Śląska z Wybrzeżem, bez sprawnych kolei, autostrad i energetyki nie będzie silnej gospodarki - powiedział wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński.

Piechociński uczestniczył w czwartek w Gdańsku w Forum Transportu Intermodalnego "Fracht 2013".

- Ważne jest, aby w tym nowym układaniu się korytarzy europejskich i światowych nie zapominać, że ci, którzy będą na boku tych korytarzy, których infrastruktura nie będzie wplatać się w powiązania międzynarodowe choćby na osi Bałtyk-Adriatyk, czy wschód-zachód - będą zmarginalizowani - tłumaczył wicepremier. - Małe i średnie gospodarki, które odpuszczą korytarze transportowe, zostaną zmarginalizowane - podkreślił.

Powiedział, że "najważniejsze jest dokończenie wielkiego programu odblokowania transportowego polskich portów". Zwrócił uwagę, że - Polska musi wykorzystać z całą mocą swoje historyczne, dobre posadowienie komunikacyjne mając do dyspozycji duże środki unijne.

Piechociński w imieniu rządu zadeklarował, że "już wkrótce rząd będzie prowadził mądry, racjonalny dialog polityczny, będzie dyskutować i przedstawiać, co jest jeszcze do wykorzystania w obszarze unijnych pieniędzy w tej perspektywie budżetowej oraz dyskutować główne fundamenty programu wydawania środków unijnych na 2014-2020". Zadeklarował, że "będzie integrowany transport, gospodarka, w tym gospodarka morska, poprzez oddolne, wspólne działanie".

- Mamy 6 mld zł do zagospodarowania w tej perspektywie i chcemy zbudować listę superpriorytetów, ponad podziałami politycznymi - powiedział.

Podsekretarz stanu w ministerstwie transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, Andrzej Massel zwrócił uwagę podczas forum, że w Polsce transport intermodalny jest "na ścieżce wzrostowej i opiera się negatywnym tendencjom kryzysowym".

Obecnie udział transportu intermodalnego stanowi ok. 4 proc. w ogólnym transporcie. W niektórych krajach europejskich ten udział wynosi ponad 20 procent. Uważa, że "Polska nigdy nie osiągnie takiego europejskiego poziomu, bo w naszym kraju przewożone są głównie surowce, kruszywa i węgiel, a w ramach transportu intermodalnego preferowane są ładunki lżejsze, ale droższe". Jest przekonany, że mimo to, łączony transport ładunków będzie się rozwijał.

Massel tłumaczył dziennikarzom, że transport intermodalny to jest przewóz ładunków z wykorzystaniem różnych środków transportu i wiąże się z przeładunkiem po drodze. Uważa, ze taki transport pozwala zmniejszyć koszty przewozu i jest przyjazny dla środowiska. "Z tego względu ta gałąź transportu zasługuje na wsparcie krajowe i unijne" - dodał.

Organizator Forum, Dariusz Kostrzębski, prezes zarządu spółki KOW media&marketing uważa, że "niewyobrażalne są oszczędności, jakie można osiągnąć dzięki wykorzystaniu transportu intermodalnego". Szacuje, że wzrost transportu intermodalnego do 2020 r. może obniżyć koszty transportu o około 3 mld zł.

Radosław Pacewicz z Urzędu Transportu Kolejowego poinformował podczas forum, że w 2012 r. w porównaniu z 2011 r. wielkość transportu intermodalnego wzrosła o ok. 30 procent. W ub. roku przewieziono 639 tys. ton ładunków, wśród których prawie 70 proc. stanowiły kontenery. Poinformował, że "w 2013 r. mamy do czynienia z wyhamowaniem, wręcz spadkiem przewozów".

Czwartkowe Forum Transportu Intermodalnego "Fracht 2013" jest pierwszą konferencją na ten temat. W spotkaniu uczestniczy kilkaset osób, przedstawicieli m.in. portów, przewoźników i spedytorów. Organizatorzy zapowiadają, że forum będzie organizowane cyklicznie.

Wybrane dla Ciebie
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce