Pierwsza linia metra w Krakowie miałaby kosztować 8-12 mld zł

Od 8 do 12 mld zł miałaby kosztować budowa pierwszej linii metra w Krakowie o długości około 19 km, która przebiegałaby przez Nową Hutę, ścisłe centrum miasta do Bronowic. 25 maja w referendum lokalnym krakowianie wyrażą swoją opinię w sprawie tej inwestycji.

Obraz
Źródło zdjęć: © newspix.pl | Michał Stawowiak

Referendum organizowane w Krakowie 25 maja, równolegle z wyborami do Parlamentu Europejskiego, ma dotyczyć organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 r. oraz inwestycji ważnych dla mieszkańców: budowy metra, ścieżek rowerowych i stworzenia systemu monitoringu wizyjnego.

W czwartek odbyła się przedreferendalna debata poświęcona budowie metra w Krakowie, podczas której przedstawiono wstępną koncepcję przedsięwzięcia oraz argumenty przemawiające za i przeciw tej inwestycji.

Jak zaznaczył Stanisław Albricht z pracowni Altrans, autor koncepcji metra w Krakowie, opracowanie to ma wstępny charakter i jest punktem wyjścia do szczegółowych analiz dotyczących zasadności przedsięwzięcia. Według jego koncepcji krakowskie metro docelowo składałoby się z trzech linii. W pierwszym etapie byłaby budowana linia A, łącząca Nową Hutę z Bronowicami. Jej długość to ok. 19 km, a koszt budowy - 8-12 mld zł, w zależności od przyjętych rozwiązań. Na trasie znalazłoby się 19 przystanków, w tym przy Dworcu Głównym i w ścisłym centrum miasta.

- Wersja droższa zakłada budowę metra podobnego do warszawskiego, tańsza - na bazie metra tzw. lekkiego, biegnącego w części po estakadach i korzystającego z mniejszych wagonów, mniejszych stacji, często prowadzonego automatycznie, bez udziału człowieka. Takie rozwiązania funkcjonują na świecie - wyjaśnił Albricht.

W następnych latach system miałby zostać uzupełniony o kolejne dwie linie: B, biegnącą z Bieżanowa do Akademii Górniczo-Hutniczej (długość 10 km, koszt 6-8 mld zł), oraz C z osiedla Kliny do Podgórza (długość 8 km, koszt 4-5 mld zł).

Według szacunków twórcy koncepcji, z metra w Krakowie będzie korzystać ponad 20 tysięcy osób na dobę pod warunkiem, że zostanie ono dobrze skoordynowane z pozostałymi systemami transportowymi - tramwajami, autobusami i koleją aglomeracyjną.

Albricht ocenia, że pociągi metra będą się poruszać ze średnią prędkością 38-40 km/h, tymczasem tramwaje w Krakowie osiągają średnią 14-22 km/h.

Według niego koszty budowy pierwszej linii wynoszące od 8 do 12 mld zł mogą zostać pokryte wyłącznie w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego z udziałem firm zagranicznych, które zagwarantują część środków potrzebnych do realizacji przedsięwzięcia. Druga część ma pochodzić ze środków europejskich przeznaczonych na modernizacje linii kolejowych.

- Zgłosiły się już firmy zainteresowane budową metra w Krakowie, które uważają, że będzie to opłacalna dla nich inwestycja - zaznaczył Albricht.

Krytycy koncepcji krakowskiego metra podnoszą, że będzie to niepotrzebne przedsięwzięcie, które nie spełni oczekiwań związanych ze skróceniem czasu dojazdów, a ogromne koszty utrzymania podziemnej infrastruktury spowodują wstrzymanie wszelkich innych przedsięwzięć komunikacyjnych, w tym rozbudowy sieci tramwajowej.

- Prędkość przejazdu składu to tylko jeden z elementów szybkości podróży. Do tego dochodzi czas dojścia do stacji, przejścia na peron, oczekiwania na skład, przesiadek. Przy średniej odległości do stacji metra wynoszącej około 500 metrów i gęstym rozmieszczeniu przystanków tramwajowych, przejazd tramwajem staje się szybszy - ocenił dr inż. Marek Bauer z Katedry Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej (PK).

Według niego nie da się też opracować w Krakowie takiego przebiegu linii metra, który gwarantowałby odpowiednio dużą ilość pasażerów. Ponadto koszty, które miasto będzie ponosić na utrzymanie jednej linii podziemnej kolei, wynoszące 170-200 mln rocznie, spowodują degradację innych form transportu zbiorowego.

- Trzeba się na coś zdecydować, bo nie jest możliwa budowa metra, rozbudowanie linii tramwajowych i tworzenie systemu szybkiej kolei aglomeracyjnej. Boję się, że gdy zaczniemy budować metro, wszystko inne stanie z boku - ocenił Bauer.

- Metro jest świetnym systemem miejskim, ale innymi systemami można to samo zrobić w Krakowie taniej i szybciej - podkreślił.

Według niego najlepszym rozwiązaniem dla miasta byłaby koncepcja tzw. premetra, zakładająca znaczącą rozbudowę istniejącej sieci tramwajowej. W niektórych miejscach, szczególnie w centrum miasta, tramwaje poruszały się w podziemnych tunelach lub po estakadach.

Naukowiec z PK nie wierzy też, że Unia Europejska zdecyduje się dofinansować krakowskie metro tak wielkimi środkami, bo "UE nawet miliony, a nie miliardy daje wtedy, kiedy jest przekonana do projektu, gdy z poważnej analizy wynika, że taki wariant jest najbardziej ekonomiczny".

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę