Pierwsze lokalizacje do programu Mieszkanie+ wybrane. Grunty da PKP
Wybrane lokalizacje znajdują się m.in. w Warszawie, Poznaniu, Toruniu, Łowiczu. - PKP wnosi do inwestycji grunty, my przekazujemy wkład pieniężny - powiedział wiceprezes BGK Nieruchomości Bartłomiej Pawlak.
Wybrane lokalizacje znajdują się m.in. w Warszawie, Poznaniu, Toruniu, Łowiczu. - PKP wnosi do inwestycji grunty, my przekazujemy wkład pieniężny - powiedział wiceprezes BGK Nieruchomości Bartłomiej Pawlak.
BGK Nieruchomości jest gotowy podpisać w środę na targach poznańskich z PKP i kolejową spółką deweloperską XCity Investment umowę, która określi zasady współpracy przy realizacji rządowego programu Mieszkanie+.
Jak zaznaczył Pawlak, poszczególne projekty będą realizowane na warunkach rynkowych, w ramach spółek celowych utworzonych dla inwestycji w poszczególnych miastach.
- Obie strony pracują nad umową ramową mówiącą o warunkach współpracy przy realizacji programu Mieszkanie+. Przed nami jeszcze wiele pracy, ale biorąc pod uwagę znaczenie i potencjał PKP podjęcie wymiernej współpracy może być przełomem w realizacji programu mieszkaniowego w Polsce - powiedział Pawlak.
Dodał, że BGK Nieruchomości przeanalizował szeroką ofertę, jaką dostał od PKP. - Wyłoniliśmy z niej około 20 potencjalnych lokalizacji w 18 miastach: m.in. Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Lublinie, Radomiu, Częstochowie, Toruniu, Łowiczu. Spełniają one kryteria programu Mieszkanie+.
- Nie są to najdroższe grunty w mieście, bo program Mieszkanie+ jest prowadzony na warunkach rynkowych, ale chcemy, żeby czynsze były przystępne. Muszą to być lokalizacje dobrze skomunikowane. I takie, na których będziemy mogli wykorzystywać zoptymalizowane technologie budowlane - wyjaśnił Bartłomiej Pawlak.
Zaznaczył, że są to wstępnie wybrane lokalizacje, które wymagają jeszcze szczegółowej wyceny gruntów a także wszechstronnej analizy, tzw. due diligence. - Dopiero po podpisaniu umowy będziemy mogli w sposób szczegółowy ocenić, czy na danym gruncie można realizować inwestycję w perspektywie 6 czy 24 miesięcy, bo działka wymaga np. przekwalifikowania - powiedział
Decyzja, na które grunty w pierwszej kolejności wjadą koparki jeszcze nie zapadła. Obie strony muszą się zgodzić co do tego, jakie grunty bierzemy na pierwszy ogień. Bo należą one do PKP i wspólnie będziemy decydować, które z nich będą przedmiotem naszych wspólnych realizacji - wyjaśnił Pawlak.
- Może się zdarzyć, że dany grunt jest zbyt drogi, aby mogły na nim powstać mieszkania o niewysokich czynszach. A zatem może się okazać, że część takiej działki zostanie przeznaczona pod apartamentowce premium, które będą sprzedawane na zasadach rynkowych, a druga - pod mieszkania w ramach programu Mieszkanie+ - dodał.
Jak zaznaczył Pawlak wspólne projekty PKP i BGK Nieruchomości będą realizowane w ramach osobnych spółek celowych w poszczególnych miastach. - Każda ze spółek wybierze generalnego wykonawcę, który zrealizuje inwestycje - powiedział wiceprezes BGK Nieruchomości.
Dodał, że na gruntach przekazanych przez PKP mogą powstać złożone projekty, które będą obejmowały zarówno mieszkania w ramach programu Mieszkanie+, jak i inne nieruchomości np. przestrzenie biurowe, czy obiekty poddane rewitalizacji. - Być może będzie tym zarządzało PKP, albo powierzchnia ta będzie sprzedawana na wolnym rynku - dodał.
W zależności od lokalizacji, miasta, kosztów budowy ceny mieszkań wybudowanych na gruntach PKP w ramach programu Mieszkanie+ mogą wahać się "między 10 a 20 zł za metr w przypadku prostego czynszu. Natomiast przy opcji dojścia do własności cena może być wyższa" - ocenił Pawlak.
Program Mieszkanie+ ma zastąpić dotychczasowe Mieszkania dla Młodych. Składa się z trzech głównych filarów - budowy tanich mieszkań na wynajem, wsparcia budownictwa społecznego oraz indywidualnych kont oszczędnościowych.
Rząd chce, by w 2030 r. liczba mieszkań przypadających na 1 tys. mieszkańców osiągnęła średnią unijną, czyli 435 mieszkań. Obecnie są to 363 mieszkania. Ekipa Beaty Szydło daje sobie czas na budowę niemal 3 mln mieszkań do 2030 roku (więcej o tym tutaj)
.