Point Group ma apetyt na Rzeczpospolitą
Platforma Mediowa złożyła już wstępną ofertę skarbowi państwa. Analitycy uważają, że nie ma szans w rywalizacji z Mecomem.
27.11.2007 08:54
Giełdowa Platforma Mediowa Point Group (PMPG) jest zainteresowana zakupem pakietu udziałów 49 proc. Presspubliki, wydawcy dziennika „Rzeczpospolita” — dowiedział się „PB”. Udziały te należą obecnie do PW Rzeczpospolita, spółki skarbu państwa. Pozostałe 51 proc. ma brytyjska grupa Mecom.
Będzie emisja lub dwie
_ Interesowaliśmy się „Rzeczpospolitą”, od kiedy kupił ją Mecom. Teraz wysłaliśmy do skarbu państwa pismo, w którym wyraziliśmy chęć kupienia tych udziałów, gdy będzie decyzja o prywatyzacji wydawnictwa _ — mówi Michał Lisiecki, prezes PMPG.
Liczy, że do prywatyzacji dojdzie w 2008 r., a najpóźniej w 2009 r.
Skąd PMPG chce wziąć pieniądze? W Komisji Nadzoru Finansowego czeka na zatwierdzenie prospekt, dotyczący emisji z prawem poboru. Z tej oferty spółka chce uzyskać 57 mln zł. Gdyby skarb państwa wziął pod uwagę ofertę Point Group, niewykluczona jest kolejna.
_ Gdybyśmy robili kolejną emisję, to nie na całość potrzebnej kwoty. Nie chciałbym aż tak rozwadniać kapitału. Nie sądzę, żebyśmy mieli jakikolwiek problem z uzyskaniem dodatkowego finansowania, np. z banków. Prowadziliśmy już wstępne rozmowy w tej sprawie _ — mówi Michał Lisiecki.
Spółka potrzebowałaby na zakup udziałów w „Rzeczpospolitej” co najmniej 110 mln zł — tyle chciał za nie zapłacić Mecom.
Brytyjski koncern jest zainteresowany odkupieniem pozostałych udziałów. Gdy zmieniały się ekipy rządzące krajem, poinformował, że zaproponowano mu ich odkupienie. Złożył więc ofertę zakupu. Nowy minister skarbu, Aleksander Grad (PO), zapowiadał niedawno, że rząd podejmie rozmowy z Mecomem, bo chce sprzedać udziały w „Rzeczpospolitej” w ciągu kilku miesięcy.
Akcja wizerunkowa
Rafał Oracz, dyrektor generalny CR Media Consulting, nie wierzy, że skarb pań- stwa weźmie ofertę Point Group pod uwagę. Co więcej, jest przekonany, że informacje wypływające z giełdowej spółki to akcja wizerunkowa.
_ Wydaje mi się zupełnie nieprawdopodobne, że skarb państwa mógłby podjąć taką decyzję. Sądzę raczej, że Point Group zrobił taki ruch, by pokazać inwestorom, że chce realizować swoje zamierzenia. Wśród nich było uruchomienie ogólnopolskiego dziennika _ — mówi Rafał Oracz.
Dodaje, że jego zdaniem sprzedaż pakietu Presspubliki nowemu inwestorowi nie jest złym pomysłem, ale Mecom ma większe szanse — bo dysponuje większymi pieniędzmi i jest bardziej zdeterminowany. Szef CR Media Consulting uważa, że skarb państwa może też zdecydować się na sprzedaż swoich udziałów przez giełdę, co byłoby najlepszym rozwiązaniem.
Różnica wag
Grupa Kapitałowa Presspublica
Wyniki finansowe 2006
Przychody 246 mln zł
Zysk operacyjny 3,70 mln zł
Platforma Mediowa Point Group
Wyniki finansowe 2006
Przychody 30,5 mln zł
Strata operacyjna 7,2 mln zł