Polacy nie wiedzą, jak robić zakupy w sieci

Choć w internecie kupujemy coraz więcej, to sprzedawcy cały czas łapią nas na te same numery. Z badania TNS Polska na zlecenie PayU wynika, że nie znamy nawet podstawowych praw, jakie przysługują nam podczas zakupów w sieci.

Obraz
Źródło zdjęć: © BIK

Zakupy w internecie robi już 13 mln Polaków. Jednak aż 20 proc. z nich nie potrafi odróżnić reklamacji od zwrotu.

- Reklamacja to prawo konsumenta internetowego, z którego możemy skorzystać zawsze, gdy zamówiony towar nie będzie zgodny z umową lub posiada wadę produkcyjną. Kupujący może zatem żądać nieodpłatnej naprawy lub wymiany produktu na nowy w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia nieprawidłowości. Natomiast na odstąpienie od umowy kupna konsument ma zawsze 10 dni od momentu otrzymania przesyłki, a później 14 dni na odesłanie towaru, i to bez podawania jakichkolwiek wyjaśnień - tłumaczy Adrian Witkowski z PayU.

Jak przypomina, w przypadku odstąpienia od umowy zakupu koszty zwrotnej przesyłki towaru pokrywa kupujący. Wie o tym dwóch na trzech robiących zakupy w internecie. Jeśli odsyłamy towar wadliwy, koszty powinien ponieść sklep. Zdaje sobie z tego sprawę połowa Polaków.

Z badań PayU wynika, że podstawowym kryterium wyboru sklepu i produktu jest cena - deklaruje tak 60 proc. ankietowanych. Na drugim miejscu jest znaleziona samemu w internecie opinia o sklepie (38 proc.), na trzecim koszt dostawy (30 proc.). Na regulamin zwraca uwagę mniej niż co 10 kupujący.

Jak podkreśla TNS Polska, wiedza o prawach przysługujących e-konsumentom spada wraz z wiekiem kupujących. Jednocześnie niezależnie od wieku aż 75 proc. badanych boi się, że po przesłaniu sprzedawcy internetowemu pieniędzy ten je ukradnie. Jak podkreśla PayU, takie przypadki to promil wszystkich transakcji internetowych.

- Zakupy w sieci są bardziej chronione niż te, które zrobilibyśmy w osiedlowym pasażu. Nie dość, że można zwrócić towar bez podania przyczyny, to klienta chronią również specjalne programy gwarantujące zwrot pieniędzy w przypadku dokonania zakupu u nierzetelnego sprzedawcy - mówi Wiesław Kasprzak, prezes Fundacji Veracity, która zajmuje się budowaniem świadomości internautów w zakresie bezpieczeństwa.

Warto przypomnieć, że kupujący płacąc kartą kredytową, ma możliwość odzyskania pieniędzy, gdyby padł ofiarą oszusta. Największe platformy handlowe oferują specjalne systemy zwrotu skradzionej gotówki. Teraz przyłącza się do nich także PayU, który obejmie programem ochrony kupujących aż 2 tys. sklepów.

Wybrane dla Ciebie

Oszustwo "na krowę mleczną". Przekręt na ponad 8 mln zł
Oszustwo "na krowę mleczną". Przekręt na ponad 8 mln zł
Dochód z hektara. Oto ile według GUS zarabiają rolnicy
Dochód z hektara. Oto ile według GUS zarabiają rolnicy
Mieszkańcy postawili na swoim. Całoroczny zakaz motorówek
Mieszkańcy postawili na swoim. Całoroczny zakaz motorówek
Wielka wymiana w Białymstoku. Trwa tydzień "bez mandatów"
Wielka wymiana w Białymstoku. Trwa tydzień "bez mandatów"
Łacha zagraża bezpieczeństwu. Służby ostrzegają przed kłopotami
Łacha zagraża bezpieczeństwu. Służby ostrzegają przed kłopotami
Rolnicy nie wytrzymali. Rozsypali niemieckie ziemniaki w ministerstwie
Rolnicy nie wytrzymali. Rozsypali niemieckie ziemniaki w ministerstwie
"Przestali się ukrywać". Rozbierają 100-letnią kamienicę w Gdańsku
"Przestali się ukrywać". Rozbierają 100-letnią kamienicę w Gdańsku
Mają duży dom, na ogrzewanie wydają 3 tys. zł rocznie. Oto ich metoda
Mają duży dom, na ogrzewanie wydają 3 tys. zł rocznie. Oto ich metoda
Tony zepsutej żywności jechały do Polski. Posypały się zakazy
Tony zepsutej żywności jechały do Polski. Posypały się zakazy
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
Wynosił drobne rzeczy z firmy. Wyszła duża kwota. Grozi mu więzienie
Wynosił drobne rzeczy z firmy. Wyszła duża kwota. Grozi mu więzienie
Ile gotówki na miesiąc kryzysu? Warto ją schować w bezpiecznym miejscu
Ile gotówki na miesiąc kryzysu? Warto ją schować w bezpiecznym miejscu