Trwa ładowanie...

Polacy piją coraz więcej szkockiej. Do Polski przyjechały miliony butelek

28 mln butelek szkockiej whisky przyjechało w ubiegłym roku do Polski. Na rudy trunek wydaliśmy 62,5 mln funtów. W porównaniu do ubiegłych lat wartość tego rynku urosła o kilkanaście procent.

Polacy piją coraz więcej szkockiej. Do Polski przyjechały miliony butelekŹródło: WP.PL, fot: A_N/iStockphoto
d1fa6md
d1fa6md

Najbardziej popularny rodzaj whisky w Polsce? Mieszana. W ciągu roku przyjechało do Polski 26 milionów butelek tego trunku o wartości ponad 54 mln funtów. Whisky blended malt i whisky single malt cieszą się mniejszą popularnością. Do naszego kraju przyjechało odpowiednio 620 tys. butelek whisky single malt i 270 tys. butelek blended malt. W sumie Nad Odrę i Wisłę przyjechała "szkocka" o wartości 62,6 mln funtów. W przeliczeniu jest to 311 mln zł.

- Whisky mieszana uzyskała wynik zbliżony do rekordowego 2013 roku, kiedy to - przed zapowiedzianą podwyżką akcyzy - importerzy kupowali ją na zapas. Z kolei dla segmentu single malt wynik jest najlepszy w historii i ponad dwukrotnie lepszy od wspomnianego wcześniej okresu sprzed trzech lat. Globalnie Polska utrzymała 12. miejsce na świecie pod względem liczby zakupionych butelek oraz 16. miejsce pod względem wartości importu - podsumowuje Jarosław Buss, właściciel sklepów Ballantines, a także juror zawodów World Whiskies Awards.
Największym, pod względem ilościowym, rynkiem szkockiej whisky na świecie pozostaje od lat Francja. Sprowadziła 200 mln butelek. Kolejne miejsca zajmują USA - 120 mln butelek, Indie - 96 mln butelek i Hiszpania z wynikiem 63 mln butelek. Tuż za podium jest Meksyk, który ściąga 58 mln butelek szkockiej. Zestawienie wygląda inaczej pod względem wartości. Tutaj prym wiodą Stany Zjednoczone (wydają 856 mln funtów). Za nimi znajdują się Francja (426 mln), Singapur (225 mln), Tajwan (175 mln) i Hiszpania (166 mln).

Jak wynika z danych International Wine and Spirit Research Polacy coraz częściej przesiadają się z popularnej "szkockiej" na irlandzką whisky. Import takich trunków na przestrzeni ostatnich 6 lat wzrósł trzykrotnie. W ujęciu wartościowym nawet czterokrotnie, przekraczając odpowiednio 1,2 mln butelek i 4 mln euro

- Przyrost kategorii irish whisky jest większy wartościowo niż ilościowo, co oznacza, że polscy konsumenci zwracają się w stronę produktów wyższej jakości. Choć głównymi graczami na rynku nadal pozostają marki Tullamore Dew i Jameson, pojawiają się tu też nowości, jak na przykład Teeling - dodaje Jarosław Buss.

d1fa6md
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1fa6md