Polacy przekonują się do elektryków. Widać ogromny wzrost
Według opublikowanego w czwartek raportu Licznik Elektromobilności w Polsce stale rośnie flota elektrycznych pojazdów. Obecnie w naszym kraju zarejestrowanych jest ponad 57 tys. samochodów osobowych i użytkowych całkowicie elektrycznych.
18.01.2024 | aktual.: 18.01.2024 20:20
Z danych Licznika Elektromobilności, który przygotowały Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, wynika, że w ciągu 2023 roku zanotowano wzrost rejestracji samochodów osobowych i użytkowych całkowicie elektrycznych o 23 651 sztuk, czyli o 52 proc.
Pod koniec grudnia 2023 r. jeździło 98 348 samochodów osobowych z napędem elektrycznym: 51 211 samochodów w pełni elektrycznych osobowych (BEV - battery electric vehicles) i 47 137 hybryd typu plug-in. Oprócz tego jest jeszcze 5 880 samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Szczera rozmowa z deweloperem, który sprzedał 9 tysięcy mieszkań - Michał Sapota - Biznes Klasa #2
Polacy przekonują się do samochodów elektrycznych
Z raportu wynika też, że w Polsce stale rośnie flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec grudnia 2023 r. składała się z 19 526 sztuk, jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która wzrosła do 679 637 sztuk. Wzrósł także park autobusów elektrycznych - do 1179 sztuk.
Zobacz także
Jak wskazano w raporcie, równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się infrastruktura ładowania. Pod koniec ubiegłego roku w Polsce funkcjonowało 5933 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. 26 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 74 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
Łączna liczba nowo uruchomionych ogólnodostępnych punktów ładowania w 2023 r. wyniosła 1513. To historyczny rekord i wzrost o 15 proc. względem roku 2022. Branża liczyła jednak na znacznie lepszy wynik - powiedział cytowany w komunikacie dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur.
Podkreślił, że w 2024 r. kluczowe jest możliwie szybkie wdrożenie przez administrację centralną postulatów legislacyjnych, które PSPA wraz z ponad 250 partnerami przygotowało w ramach "Białej Księgi Nowej Mobilności". Opracowanie zawiera ponad 30 konkretnych propozycji zmian regulacyjnych i systemowych w obszarach infrastruktury ogólnodostępnej, infrastruktury budynkowej i badań technicznych stacji ładowania.
- Istotne jest zwłaszcza zdecydowane usprawnienie procedur przyłączeniowych. W przeciwnym razie Polska nie ma szans na wypełnienie celów nowego, unijnego rozporządzenia AFIR, którego przepisy będą stosowane już od kwietnia tego roku - dodał Mazur.