Polacy w handlowym peletonie
Kolejna edycja "Marketingowego Rankingu Sieci Detalicznych" firmy Kondej
Marketing nie przyniosła zasadniczych zmian. Potentaci krajowego handlu
okopali się na pozycjach, choć w czołówce widać nieznaczny spadek ocen w
porównaniu z poprzednimi zestawieniami.
23.09.2010 | aktual.: 27.09.2010 12:07
Nadal liderem są hipermarkety Tesco (79,97 pkt.), przed Biedronką (79,29 pkt.) i hipermarketami Carrefour (79,16 pkt.). Różnice między trzema wiodącymi sieciami są na tyle znikome, że zwiększona aktywność marketingowa operatorów któregoś z konkurentów może spowodować zmianę lidera już w następnej edycji.
Na czwartym miejscu utrzymuje się sieć Auchan, która jest chyba najbardziej stabilna pod względem asortymentowym i cenowym, przy czym do liderów brakuje jej około 4 punków, co przy minimalnym dystansie w czołówce ma spore znaczenie. Menedżerowie Auchan powinni dostrzegać zwiększoną aktywność swoich konkurentów (także z dalszej części stawki), a jednocześnie uświadomić sobie, że życzliwość polskich konsumentów nie musi trwać wiecznie.
Zacięta rywalizacja o klienta
Szczególne "zagęszczenie" w rankingu widać na pozycjach od 6. do 11. Ocena zajmujących sześć kolejnych miejsc sieci różni się mniej niż o 1 punkt. W tej grupie warto podkreślić awans na szóstą lokatę dyskontów Lidl, która zadbała o odpowiednią jakość produktów swoich marek własnych, intensywnie promowanych w telewizji i w internecie. Kierownictwo tej sieci podjęło zdecydowaną ofensywę rynkową, przechodząc przy tym metamorfozę od eksponowania niskich cen ("Lidl jest tani") do przedstawiania wysokiej jakości własnych produktów ("Lidl mądry wybór").
Na wysokie dziewiąte miejsce awansowała sieć Żabka, która w sposób niemal perfekcyjny potwierdza, że można osiągać sukcesy rynkowe nawet przy wysokim poziomie cenowym. Poza nim liczy się bowiem odpowiednio dobrany asortyment produktów, dobra lokalizacja i długie godziny otwarcia. Imponować musi również dynamika rozwoju tej sieci - średnio w ciągu trzech dni pojawiają się dwie Żabki.
Polacy w drugiej dziesiątce
Ranking Kondej Marketing pokazuje, że na zdominowanym przez globalne sieci handlowe rynku, znaczące, choć drugoplanowe miejsce mają rodzime inicjatywy. Zdecydowana większość sieci między 11. a 30. pozycją ma polski rodowód. Swoja siłę zawdzięczają najczęściej dużej skali działania i potencjałowi właściciela, np. Emperii Holding lub Eurocash.
Eksperci wyróżniają wysoką, 11. lokatę delikatesów Piotr i Paweł. Firma braci Woś udowadnia, że podziału na handel nowoczesny i tradycyjny nie można utożsamiać z rozróżnieniem na handel zagraniczny vs polski. Rodzimi handlowcy mogą być również dumni z sieci POLOmarket (67,34 pkt.), która zajmuje stabilną i silną 14. pozycję wyprzedzając wiele sieci o zachodniej proweniencji.
Pierwsza 11. rankingu sieci detalicznych:
- Tesco hipermarket (operator: Tesco Polska), ocena: 79,9 pkt. (zmiana oceny: -0,34), pozycja w poprzedniej edycji rankingu: 1.
- Biedronka (Jeronimo Martins Dystrybucja), 79,29 pkt. (-0,31), 2.
- Carreforur hipermarket (Carrefour Polska), 79,16 pkt. (-0,23), 3.
- Auchan (Grupa Auchan), 75,39 pkt. (-0,79), 4.
- Kaufland (Kaufland Markety), 72,71 pkt. (-0,20), 5.
- Lidl (Lidl Polska), 70,83 pkt. (+0,04), 7.
- Real (Metro Group), 70,76 pkt. (-0,15), 6.
- Intermarche (Grupa Muszkieterów), 70,67 pkt. (+0,18), 8.
- Żabka (Żabka Polska), 70,51 pkt. (+0,41), 10.
- E.Leclerc (Grupa E.Leclerc), 70,33 pkt. (+0,02), 9.
- Tesco supermarket (Tesco Polska), 70,05 pkt. (+0,14), 11.
Czołówka sieci handlowych według formatów
Hipermarkety:
- Tesco
- Carrefour
- Auchan
- Kaufland
- Real
Supermarkety:
- Intermarche
- Tesco
- Piotr i Paweł (operator: Piotr i Paweł)
- POLOmarket (POLOmarket)
- E.Leclerc Dyskonty:
- Biedronka
- Lidl
- Netto (operator: Netto)
- Aldi (Aldi)
Sklepy convenience
- Żabka
- Freshmarket (operator: Żabka Polska) Sklepy osiedlowe (małe, średnie i duże):
- Lewiatan (operator: Emperia Holding)
- Delikatesy Centrum (Eurocash)
- abc (Eurocash)
- Chata Polska (Chata Polska)
- Nasz Sklep (PSH Nasz Sklep)
Ranking "Marketingowego Rankingu Sieci Detalicznych" został sporządzony według autorskiej metodologii Kondej Marketing na podstawie ocen poszczególnych firm sieciowych (w skali 1-10) dokonanych w zakresie 15 najważniejszych kryteriów marketingowych. Każde kryterium zostało podzielone na 5 podkryteriów. Zarówno kryteria, jak i podkryteria posiadają określone rangi ważności nadane im przez naszych ekspertów. Oznacza to, że każda firma uzyskała oceny w 75 kategoriach, które dają ostateczną łączną ocenę punktową zawartą w skali od jednego do 100.
Autor: MJ