WAŻNE
TERAZ

Wyjątkowe liceum. 100 proc. frekwencji na edukacji zdrowotnej

Poszukują pracowników ds. sprzedaży i marketingu. Ile można zarobić?

Według wyników badania Antal Global Snapshot, 36% pracodawców deklaruje zatrudnianie specjalistów i menedżerów pod koniec II i na początku III kwartału br. w branży FMCG. Z obserwacji konsultantów Antal International wynika, że obecnie ciekawą pracę znaleźć mogą szczególnie marketingowcy i pracownicy działów sprzedaży.

Obraz
Źródło zdjęć: © thinkstock

Sytuacja na rynku zatrudnienia specjalistów i menedżerów ds. marketingu oraz sprzedaży w FMCG jest stabilna, jednak wiele firm nadal nie powróciło do stanu sprzed spowolnienia gospodarczego, kiedy to liczbę etatów redukowano. Echo tego okresu najgłośniej rozbrzmiewa na wschodzie i na południu kraju. Mimo to, powoli wyniki sprzedażowe firm zwiększają się. To stwarza możliwości dodatkowych inwestycji np. w innowacje, co wiąże się np. ze zwiększeniem liczby projektów rekrutacyjnych, między innymi w działach marketingu produktowego czy działach sprzedaży.

Kogo poszukują pracodawcy?

Pracodawcy w branży FMCG najczęściej poszukują kandydatów na stanowiska: Brand Manager, Product Manager, Trade Marketing Manager, Key Account Manager oraz Regional Sales Manager.

Na branżowym rynku pracy, w działach marketingu najbardziej cenieni są specjaliści z około 2-3-letnim doświadczeniem w dużych koncernach międzynarodowych. Idealny kandydat będzie mógł pochwalić się osiągnięciami w zakresie zarządzania najbardziej prestiżowymi i rozpoznawalnymi markami na polskim rynku.

„Biegła znajomość języka angielskiego jest warunkiem koniecznym. Pracodawcy chętnie też zatrudniają absolwentów Szkoły Głównej Handlowej, którzy ukończyli kierunki takie jak: ekonomia, zarządzanie czy marketing. Wykształcenie wciąż jednak ustępuje miejsca doświadczeniu zawodowemu." - komentuje Aneta Klepkowska, konsultant Antal International, specjalizująca się w rekrutacji specjalistów i menedżerów do działów marketinguw FMCG.

W przypadku stanowisk sprzedażowych, od idealnego Key Account Managera pracodawcy oczekują 3-4 letniego doświadczenia we współpracy z największymi sieciami handlowymi, umiejętności negocjacyjnych, komunikatywności, świetnej organizacji czasu pracy oraz znajomości języka obcego. Cechy najbardziej pożądane w przypadku Regional Sales Managera to również 3-4 letnie doświadczenie na podobnym stanowisku, wiedza na temat poszczególnych dystrybutorów oraz sieci lokalnych w danym regionie oraz doświadczenie w zarządzaniu zespołem 6-10 przedstawicieli handlowych. Ile można zarobić w FMCG?

Doświadczenie jednak nie zawsze pokrywa się z wysokością wynagrodzenia. Rozbieżności są znaczące i uzależnione od lokalizacji, wielkości firmy oraz jej kapitału. Przykładowo, według badania wynagrodzeń Antal International przeprowadzonego w pierwszej połowie bieżącego roku na podstawie ponad 200 projektów rekrutacyjnych, zarobki Brand Managerów wahają się między 9000 a 16 000 PLN brutto miesięcznie. W Warszawie Brand Manager zarabia średnio między 12 000 PLN a 13 000 PLN brutto miesięcznie. W pozostałej części kraju stawki na tym stanowisku nie przekraczają 10 000 PLN. Stawki Marketing Managerów również są bardzo zróżnicowane.

W sektorze FMCG wynagrodzenia w międzynarodowych korporacjach na tym stanowisku sięgają powyżej 20 000 PLN brutto miesięcznie. Stawki w nieco mniejszych firmach oscylują w granicach 17 000-18 0000 PLN brutto miesięcznie.

Pensja osoby na stanowisku Regional Sales Managera w województwie dolnośląskim w sektorze FMCG wynosi 5500 PLN brutto miesięcznie; w Warszawie w tej samej branży - to ok. 6000-8000 PLN brutto miesięcznie. „Tak znaczące różnice wynikają m.in. z różnego zakresu obowiązków na stanowiskach menedżerskich oraz wielkości i zasięgu działania samej firmy. Czasami menedżer jest odpowiedzialny za wąski zakres działalności firmy i pracę niewielkiego zespołu - 2-3 osób.

W innej firmie stanowisko o takiej samej nazwie będzie obejmowało koordynowanie pracy nawet kilkudziesięciu osób na terenie całego kraju" - wyjaśnia Monika Tryc, Team Leader Antal International, specjalizująca się w rekrutacji specjalistów i menedżerów marketingu i sprzedaży w branży FMCG.

Motywacja do pracy

Jednak z obserwacji konsultantów Antal International wynika, że powoli wysokość wynagrodzenia przestaje być głównym motywatorem dla specjalistów z branży marketingowej. Na rynek wchodzi pokolenie Y, dla którego przedstawicieli często poziom satysfakcji zawodowej i możliwości godzenia pracy zawodowej z życiem prywatnym jest ważniejszy od osiąganych zarobków.

„Aby skusić doświadczonego Key Account Managera lub Regional Sales Managera do podjęcia pracy w danej firmie, oprócz satysfakcjonującego wynagrodzenia pracodawca musi zaproponować większą odpowiedzialność, korporacyjne środowisko pracy, atrakcyjne budżety promocyjne i narzędzia pracy, np.: samochód. Kandydaci przed decyzją o podjęciu zatrudnienia zdobywają także wiedzę o profesjonalizmie przełożonych i zespole, z którym będą pracować." - twierdzi Monika Tryc, Team Leader Antal International, specjalizująca się w rekrutacji specjalistów i menedżerów sprzedaży w branży FMCG.

Na rynku pracy widoczny jest masowy exodus specjalistów ds. marketingu z dużych międzynarodowych, zarządzanych przez odległą centralę organizacji, do nieco mniejszych spółek, w których lokalny wpływ na wsparcie produktów i marek oraz możliwości kreacji, jest odwrotnie proporcjonalny do ich wielkości i zasięgu. „Kandydaci coraz częściej decydują się obniżyć oczekiwania finansowe na rzecz posiadania realnego wpływu na kształt strategii marketingowych dla zarządzanych przez nich marek. Częstym scenariuszem kariery jest zdobycie warsztatu pracy w dużej korporacji, a następnie przejście do średniej wielkości firmy, w której Marketing Manager ma możliwość ścisłej specjalizacji i wdrażania swoich pomysłów i idei." - zauważa Aneta Klepkowska, konsultant Antal International, specjalizująca się w rekrutacji do działów marketingu w FMCG.

Specjaliści i menedżerowie w branży marketingowej ostrożnie i z dystansem rozpatrują jednak możliwość rozwoju w strukturach firm właścicielskich. Obawy wynikają przede wszystkim z przekonania, że w takiej firmie często nie ma możliwości implementowania własnych rozwiązań, gdyż ostatnie słowo należy do właściciela.

Antal International

Wybrane dla Ciebie

Miliony na odszkodowania za wypadki na polach. Oto nowe dane
Miliony na odszkodowania za wypadki na polach. Oto nowe dane
Polacy szturmują urzędy. 500 zł kary dziennie za spóźniony wniosek
Polacy szturmują urzędy. 500 zł kary dziennie za spóźniony wniosek
Chcą postawić krematorium obok domów. Mieszkańcy Małopolski protestują
Chcą postawić krematorium obok domów. Mieszkańcy Małopolski protestują
Zmiany w wypłatach emerytur w październiku. Pieniądze będą wcześniej
Zmiany w wypłatach emerytur w październiku. Pieniądze będą wcześniej
Polska marka odzieżowa na sprzedaż. Cena drastycznie spadła
Polska marka odzieżowa na sprzedaż. Cena drastycznie spadła
Tony żywności z Azji z zakazem wjazdu do Polski. Oto co wykryli
Tony żywności z Azji z zakazem wjazdu do Polski. Oto co wykryli
Na tych grzybach można zarobić 2 tys. zł. Jak ich szukać?
Na tych grzybach można zarobić 2 tys. zł. Jak ich szukać?
Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Zbliża się masowa wycinka. Coraz bliżej kontrowersyjnej inwestycji
Zbliża się masowa wycinka. Coraz bliżej kontrowersyjnej inwestycji