Praca w branży IT

Jest duże zapotrzebowanie na specjalistów od nowych technologii. Jednak jeżeli myślisz, że nie trzeba starać się o zlecenia, jesteś w błędzie. Pracodawcy najchętniej zatrudniają osoby z doświadczeniem. Młody kandydat musi najpierw udowodnić swoją wartość. Przedstawiamy 7 kroków, które pomogą ci zbudować pozycję na rynku pracy.

Praca w branży IT
Źródło zdjęć: © © Syda Productions - Fotolia.com

05.07.2013 | aktual.: 05.07.2013 14:32

Jest duże zapotrzebowanie na specjalistów od nowych technologii. Jednak jeżeli myślisz, że nie trzeba starać się o zlecenia, jesteś w błędzie. Pracodawcy najchętniej zatrudniają osoby z doświadczeniem. Młody kandydat musi najpierw udowodnić swoją wartość. Przedstawiamy 7 kroków, które pomogą ci zbudować pozycję na rynku pracy. Zbieraj doświadczenia

Teoria to podstawa, ale trzeba wiedzieć, jak ją zastosować. Angażuj się w różnego rodzaju projekty na studiach i postaraj się o praktyki, nie tylko te obowiązkowe. Nawet jeśli nie otrzymasz za nie wyna­grodzenia, potraktuj je jako inwestycję na przyszłość. Bierz udział w konkursach organizowanych przez pracodawców, uczelnie czy niezależne stowarzyszenia. Zwycięzcy są często zapraszani na staż, mogą też pochwalić się sukcesami w CV. Doświadczenia dobieraj tak, żeby składały się na konkretną ścieżkę zawodową i przybliżały cię do długofalowego celu, który sobie stawiasz.

Zdobywaj certyfikaty uznanych firm…

…takich jak np. Cisco, Microsoft czy Oracle – są one obiektywnym potwierdzeniem twoich kwalifikacji. Warto o nie zadbać, szczególnie jeżeli chcesz zostać np. testerem lub administratorem sieci i systemów informatycznych – certyfi­katy są mocnym atutem w procesie rekrutacji na te stanowiska. Zaletą dla pracodawców nie jest sam „papierek”. Często specjaliści, którzy uzyskali certyfikat, mają dostęp do bazy wiedzy aktualizowanej przez dostawcę technologii. Jednak nie wszyscy pracodawcy zwracają uwagę na certyfikaty, częściej pyta­ją o nie międzynarodowe korporacje.

Zarówno egzaminy, jak i przygotowujące do nich kursy są płatne. Studentom przysługują znaczne zniżki (np. poprzez Akademię Cisco na wybranych uczelniach). Osoby już zatrudnione lub prowadzące własną działalność mogą zapisać się na szkolenia dofinansowane lub w całości finansowane ze środków Unii Europejskiej.

Buduj relacje z ludźmi

Wiele ofert pracy pojawia się poza oficjalnymi kanałami. Kiedy zdobędziesz pierwsze doświadczenia zawodowe, łatwiej będzie ci pozyskać kolejne zlecenia, np. zleceniodawca pozytywnie zaskoczony jakością twojego kodu poleci cię do innego projektu. Może się też okazać, że do współpracy zaproszą cię znajomi, którzy pozakładali swoje firmy. Inni pewnie dostali się do korporacji i polecając pracodawcom swoje koleżanki i kolegów, mogą jeszcze na tym zarobić (poprzez tzw. referral program). Poznając szerokie grono osób z różnych roczników studiów, zwiększasz swoje szanse na rynku pracy. Zaangażuj się w działalność koła naukowego, zapisz się do sekcji sportowej lub zorganizuj wydarzenie na uczelni, nawet o charakterze rozrywkowym. Spraw, że cię zapamiętają. Świetną okazją do poznania osób spoza kręgu uczelni są konfe­rencje branżowe. Rusz się sprzed komputera – spotkania osobiste są najskuteczniejszą formą autopromocji.

Znajdź mentora

Samemu trudno dostrzec otaczające nas możliwości, dlatego warto nawiązać bliższy kontakt z osobą, która wesprze cię swoim doświadczeniem i pokaże ci kierunki rozwoju. Może to być wykła­dowca, który prowadził interesujące ćwiczenia, członek organizacji branżowej lub kolega z firmy, która przyjęła cię na praktyki. Rozej­rzyj się też wśród starszych znajomych. Śmiało poproś o wsparcie – jeżeli ktoś zauważy w tobie potencjał, prawdopodobnie będzie chciał ci pomóc. Nawet jeśli nie znajdzie czasu na regularny kon­takt, może przypomni sobie o tobie, kiedy będzie realizował jakiś projekt. Koniecznie zostaw numer telefonu do siebie.

Aktywnie korzystaj z mediów społecznościowych

Social media to nie tylko Facebook, ale także portale stworzone specjalnie dla profesjonalistów, takie jak LinkedIn czy GoldenLine. Załóż w nich swój profil. Poświęć czas na dokładne uzupełnienie informacji o swoim wykształceniu i doświadczeniu zawodowym. Następnie zaproś do grona znajomych koleżanki i kolegów, którzy już mają profile w portalu. Możesz też zaimportować kontakty z programów pocztowych. Jednak jeżeli na tym poprzestaniesz, efekt nie będzie piorunujący. Poszukaj grup, które odpowiadają twoim zawodowym zainteresowaniom, i udzielaj się w dyskusjach – dzięki temu będziesz poszerzać swoją wiedzę, a może także ko­muś pomożesz i zaprezentujesz się jako ekspert. Rekruterzy, którzy przeglądają wspomniane portale w poszukiwaniu kandydatów do pracy, tylko czekają na pozytywnie wyróżniające się osoby. Niektóre grupy dyskusyjne skupiają środowiska lokalne (np. IT Wrocław), inne są podzielone według zainteresowań (np. bezpie­czeństwo sieci, WAN) lub charakteru pracy (np. freelancerzy IT). Możesz dzięki nim
poznać osoby, zatrudnione w firmie, w której i ty chcesz pracować. W portalach dla profesjonalistów znajdziesz też oferty dopasowane do twojego profilu oraz informacje o bran­żowych wydarzeniach. W niektórych możesz założyć własny blog, co dodatkowo wzmocni twoją pozycję, jeśli faktycznie masz coś ciekawego do przekazania. Uważaj jednak, żeby nie zaszkodzić sobie zamieszczaniem niestosownych informacji.

Stwórz własną stronę internetową

Masz na koncie ciekawe projekty? Możesz pochwalić się boga­tym portfolio, które zawiera strony internetowe z przyjaznym interfejsem i ciekawą grafiką? Teraz czas na wykorzystanie twoich umiejętności do budowania własnej marki. Oczywiście musisz się do tego przyłożyć. Potraktuj siebie jak wymagającego zlecenio­dawcę i dopracuj każdy szczegół. W logicznym układzie zapre­zentuj swoje dokonania – zarówno te, które powstały dla klientów, jak i te przygotowane w ramach ćwiczeń. Przedstaw tylko najlepsze projekty. Podaj linki, żeby zainteresowani mogli zobaczyć twoje re­alizacje w praktyce. Nie zapomnij o danych kontaktowych. Kiedy już zbudujesz własną stronę www, zadbaj o jej promocję – wpisz ją do swojego CV i dodaj do profilów w mediach społecznościowych dla profesjonalistów. Zainwestuj w swój wygląd

Zanim wybierzesz się na konferencję branżową lub pójdziesz na roz­mowę o pracę, spójrz w lustro i oceń się krytycznie. Czy wyglądasz poważnie i schludnie? Oczywiście ważne jest to, żeby czuć się swo­bodnie, ale przecież nie w każdej firmie można chodzić w kapciach. Osoba, która cię nie zna, będzie postrzegać cię również poprzez twój wygląd. Pójdź więc z samym sobą na kompromis. Zobaczysz, że odpowiedni strój i uczesanie dodadzą ci pewności siebie.

Budowanie mocnej pozycji na rynku pracy to długotrwały proces. Zacznij go już dziś, a będzie ci łatwiej znaleźć dobrą pracę. Pa­miętaj, że kreowany przez ciebie wizerunek powinien być spójny i wiarygodny.

Gdzie szukać pracy?

• Portale z ogłoszeniami o pracę – przeglądaj oferty, załóż swój profil.
• Strony www pracodawców – zaaplikuj na konkretne stanowi­sko lub zarejestruj się w zakładce „kariera”.
Wyszukiwarki – wpisz nazwę stanowiska i lokalizację.
• Agencje rekrutacyjne – wyślij swoje CV do ich bazy.
• Targi pracy – spotkaj się z pracodawcami.
• Portale społecznościowe dla profesjonalistów – załóż swój profil, rozszerz sieć kontaktów, bierz udział w dyskusjach.
• Biuro karier na uczelni – bądź na bieżąco z działaniami praco­dawców, zapisz się na szkolenia.
• Prasa i portale branżowe – monitoruj, co dzieje się na rynku; może w twoim regionie otwierają nową firmę?
• Znajomi – zapytaj, czy ktoś nie potrzebuje współpracownika. W branży IT często praca sama znajduje ludzi.

Co może zrujnować twój wizerunek?

• Ujawnianie szczegółów współpracy z poprzednią firmą i in­nych poufnych informacji.
• Zamieszczanie w Internecie emocjonalnych opinii o byłych pracodawcach.
• Niestosowne zdjęcia i informacje w portalach społecznościo­wych (zastrzeż je dla swoich znajomych).
• Wulgarne słownictwo.
• Podawanie nieprawdziwych informacji o wykształceniu, do­świadczeniu i umiejętnościach.
• Afiszowanie się z poglądami i kontrowersyjnymi przekonania­mi.
• Niepochlebne opinie o tobie zamieszczone w Internecie. Wrzuć do wyszukiwarki swoje nazwisko i sprawdź, co piszą o tobie w sieci.

Anna Tomczyk
[

Obraz

]( http://karieraplus.pl/ )

itinformatykapraca it
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (37)