Promocje działają na Polaków. Gazetki to lektura obowiązkowa

Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że co czwartemu Polakowi zakupy sprawiają przyjemność, a co piąty lubi je, gdy może skorzystać z promocji

Promocje działają na Polaków. Gazetki to lektura obowiązkowa
Krzysztof Mystkowski/KFP/REPORTER

20.11.2016 | aktual.: 21.11.2016 13:13

Do korzystania z promocji przyznaje się aż 97 proc. Polaków, a 44 proc. z nich osoby aktywnie poszukujące korzystnych ofert – wynika z raportu przygotowanego na zlecenie MyShop.mobi. W kategorii „moda” najwięcej klientów reaguje na wyprzedaże sezonowe (35 proc.), w branży „elektronika” najbardziej działają programy lojalnościowe (37 proc.), a w przypadku zakupów spożywczych - obniżki cen (35 proc.).

- Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że co czwartemu Polakowi zakupy sprawiają przyjemność, a co piąty lubi je, gdy może skorzystać z promocji - mówi Maciej Tygielski z MyShop.mobi. - Niemal każdy Polak przyznaje się do korzystania z promocji i to niezależnie od kategorii zakupowej.

Więcej niż cena

Z badania wynika, że tylko 3 proc. Polaków nie korzysta z promocji, a w przypadku elektroniki wszyscy kupujący przyznają się do promocyjnych zakupów. W kategorii „moda” i „uroda” z promocyjnych ofert korzysta 93 proc. klientów, w restauracjach 92 proc., a sportowe produkty kupuje w obniżonych cenach 87 proc. Polaków. Respondenci zapytani o ich stosunek do promocji najczęściej odpowiadali, że lubią kupować sprytnie, szczególnie jeśli sklep proponuje oferty dla lojalnych klientów (22 proc.), aktywnie szukają promocji (22 proc.) oraz śledzą wyprzedaże i chętnie z nich korzystają (21 proc.). Co trzeci Polak ma negatywne spojrzenie na promocje, z czego 18 proc. ma do nich ograniczone zaufanie, a 16 proc. uważa je za powtarzające się i nieoryginalne.

Blisko połowa klientów (44 proc.) to tzw. promo hunters, czyli osoby aktywnie poszukujące okazji zakupowych. Jednak nie są to osoby korzystające z każdej przeceny, ale konsumenci analityczni i aktywnie śledzący oferty. W procesie zakupowym biorą pod uwagę wiele czynników, nie tylko cenę, ale też jakość czy opinie o produktach lub usługach.

Stereotypowo przyjęło się, że to przede wszystkim kobiety polują na atrakcyjne oferty cenowe. Ze zrealizowanego badania wynika jednak, że nie jest tak do końca. Co prawda, aktywnie poszukują promocji nieco częściej kobiety niż mężczyźni (19 proc. vs. 14 proc.), ale już zakupy „smart”, czyli sprytne, interesują tak samo konsumentów obu płci (po 17 proc. wskazań). Również wyprzedaże nie są domeną tylko kobiet. 18 proc. pań śledzi, kiedy zaczynają się wyprzedaże i chętnie z nich korzysta, podczas gdy w przypadku panów ten współczynnik jest tylko o 2 proc. niższy.

Gazetki promocyjne to lektura obowiązkowa

Form promocji jest wiele, a każda z nich rządzi w innej kategorii. W przypadku produktów modowych takich jak odzież, obuwie czy biżuteria, największą popularnością cieszą się wyprzedaże sezonowe (35 proc.), a także promocje cenowe na drugi i kolejne produkty (27 proc.). W branży elektronicznej królują zniżki w ramach programu lojalnościowego, które premiują wartość zakupów (37 proc.) oraz gratisy (34 proc.). Podczas zakupów spożywczych najwięcej klientów przyciągają czasowe obniżki cen (35 proc.) oraz niższa cena za większą ilość zakupionych produktów (33 proc.). W kategorii „uroda” co trzeci klient korzysta z czasowych obniżek cen produktów (32 proc.) i promocyjnych cen na drugi i kolejne produkty (29 proc.). W restauracji natomiast najchętniej Polacy ulegają pokusie promocji w postaci atrakcyjnego cenowo zestawu dla dwojga lub rodzinnego (25 proc.).

O atrakcyjnych ofertach produktów spożywczych Polacy najczęściej dowiadują się z gazetek promocyjnych (34 proc.), sklepów online (16 proc.) i aplikacji mobilnych grupujących różne oferty (16 proc.). Gazetki promocyjne są również najpopularniejsze w przypadku zakupów produktów z kategorii „uroda” (37 proc. wskazań), ale w tym przypadku liczą się także media społecznościowe (27 proc.). Informacje o promocjach sprzętu elektronicznego docierają do klientów najczęściej w postaci klasycznych reklam w tv, radiu i prasie (26 proc.), ale coraz częściej także podczas eventów marek (23 proc.) i przy pomocy aplikacji mobilnych (20 proc.).

Jak podkreśla Maciej Tygielski, respektowanie tych preferencji z jednej strony zapewnia dotarcie do większej grupy konsumentów, z drugiej jednak należy pamiętać, że młodzi konsumenci obecnie są otwarci przede wszystkim na nowe media i kanały mobilne.

– W Polsce działa już ponad 20 mln smartfonów, a większość ich użytkowników wykonuje na nich czynności okołozakupowe - zauważa. - Poszukują inspiracji zakupowych, informacji o produktach, porównują oferty czy dzielą się opiniami czy w końcu po prostu kupują. To w konsekwencji przekłada się na korzystanie z promocji. Okazuje się na przykład, że użytkownicy smartfonów częściej niż użytkownicy komputerów stacjonarnych szukają atrakcyjnych okazji zakupowych (68 proc. vs. 59 proc.).

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)