Przedświąteczna gorączka zakupów. Sklepy nie wyrabiają z zamówieniami internetowymi

Na tydzień przed Wigilią Polacy wciąż gorączkowo szukają prezentów gwiazdkowych dla bliskich. Ci, którzy zamówili je wcześniej internetowo, z niepokojem wyczekują dostaw, a każde opóźnienie szarpie nerwy. Sklepy tymczasem nie wyrabiają się i proszą o cierpliwość.

Polacy do ostatniej chwili odkładają zakupy świąteczne.
Źródło zdjęć: © Fotolia | DeeMPhotography
Przemysław Ciszak

- Zamówiłam drewniane zabawki dla dzieci w internetowym sklepie Lidla już jakiś czas temu, wciąż czekam na dostawę, choć termin już minął – niepokoi się pani Marta, która zgłosiła się do nas przez platformę dziejesie.wp.pl – Miały być prezentem pod choinkę, ale wciąż nie mam informacji, czy w ogóle dojdą na czas.

Klientów, którzy informują o opóźnieniach w dostawach online w Lidu jest więcej. Wpisów na kanałach social media jest od zatrzęsienia. – Robot kupiony 29.11 jeszcze nie dotarł! – skarży pani Anna. "Ja też zamówiłem 29.11. Z nadzieją, że zrobię mamie prezent na Mikołaja. Dziś jest 17.12. Dostałem wczoraj wieczorem list. Cytuję: "uprzejmie informujemy, iż z przyczyn technicznych nie byliśmy w stanie odpowiedzieć na przesłane zgłoszenie" – pisze rozgoryczony Bartosz.

"Szkoda, że od 3 tygodni nie są Państwo w stanie wysłać zakupów online... nie ma ani pieniędzy, ani towaru...A miały to być prezenty. Gdybym wiedziała zrobiłabym zakupy stacjonarne" – zaznacza Sara.

Problem jest, co przyznaje sama sieć, odpowiadając na nasze pytania dotyczące opóźnionych dostaw. - Z uwagi na bardzo duże zainteresowanie ofertą w okresie świąt Bożego Narodzenia, czas dostawy zakupionych artykułów może się wydłużyć – przyznaje Aleksandra Robaszkiewicz z biura prasowego Lidl Polska.

Jak tłumaczy, jest to związane z liczbą zamówień oraz wzmożoną pracą kurierów. - Klientów przepraszamy za czas oczekiwania. Zawsze informujemy ich o przewidywanym czasie dostawy w trakcie składania zamówienia oraz w razie jakichkolwiek opóźnień również wysyłamy powiadomienie - przekonuje.

Jak informuje nas Lidl Polska, ma świadomość, że okres świąteczno-noworoczny należy do szczególnie istotnych momentów w roku, istotnie wzrasta znaczenie kanału on-line. Kłopoty Lidla to jednak tylko przykład, bowiem w tym okresie z podobnymi problemami borykają się również inne sklepy oferujące sprzedaż internetową. Wystarczy choćby przejrzeć wpisy klientów na kanałach społecznościowych.

Przykładów jest więcej

Najbardziej popularna w Polsce sieć księgarni Empik przeżywa oblężenie. I tu klienci niepokoją się o swoje zamówienia.

”W tamtym roku paczka z książkami nie doszła na czas. Nie miałam prezentów dla dzieci pod choinkę. W tym roku jest podobnie, czekam na skompletowanie artykułów 4 dni, wyraźnie napisane było 24 h” – pisze pani Monika.

Podobny problem ma Pani Magdalena. ”Zamówienie złożone 9 dni temu. Dziś otrzymuję radosnego maila, że Obsłudze Klienta jest niezmiernie przykro, ale czas dostawy ulegnie wydłużeniu (…) Wyobrażacie sobie minę mojego dziecka, jak pod choinką nie znajdzie wymarzonego prezentu?” – pyta.
Obsługa Empiku robi co może i wyjaśnia, że każda zgłoszona sprawa zostanie wyjaśniona.

Będą darmowe leki dla kobiet w ciąży. Rzecznik rządu Piotr Müller zdradza szczegóły

Również na stronach dużej sieci sklepów zabawkowych Smyk można znaleźć wpisy, klientów oczekujących na swoje zamówienia. ”Postanowiłam skorzystać z promocji i zrobiłam zakupy via Internet z myślą, że będą to ubranka na święta. W międzyczasie otrzymałam już 2 razy wiadomość o zmianie terminu dostarczenia przesyłki, ten z dziś to 18.12, o co kaman?” – dopytuje pani Sylwia.

Przykładów można by mnożyć, a im bliżej świąt tym nerwowość wzrośnie.

Zakupy na ostatnią chwilę

Jak wynika z raportu o zakupach świątecznych firmy Deloitte 38 proc. Polaków planowała kupić prezenty świąteczne między 1 a 15 grudnia, ale aż jedna piąta z zakupami wstrzyma się niemal do ostatnich dni przed Wigilią.

Tylko co czwarty Polak prezenty kupił jeszcze w listopadzie. Jak wynika z badań Deloitte, Polacy odkładają zakupy na ostatni moment.

Skutkiem tego zarówno dla sklepów, jak i firm kurierskich oraz Poczty grudzień to najgorętszy okres. Już na koniec listopada Poczta Polska informowała o pobitym rekordzie 2,5 mln paczek dostarczanych tygodniowo.

Z szacunków państwowego operatora wynika, że w grudniu nadanych zostanie nawet o 70 proc. więcej paczek tygodniowo niż poza szczytem świątecznym. W tym celu zwiększył zatrudnienie i liczbę miejsc odbioru paczek.

Również kurierzy robią, co mogą. InPost w odpowiedzi na szczyt wprowadził gwarantowaną dostawę przed Świętami. Usługa jest bezpłatna, ale paczka musi zostać nadana, czy to w punkcie, paczkomacie czy kurierowi InPost maksymalnie do piątku, 20 grudnia, do godz. 18:00. Wówczas firma zobowiązuje się, że dostarczy ją najpóźniej maksymalnie do 24 grudnia do godz. 15:00.

Właściciele sklepów internetowych przekują, że to ostatni moment na kupienie prezentów w internecie. Platforma Shoper opierając się na swoich danych, za ”dzień ostatniej szansy” ma bezpieczne zakupy, uznała 17 grudnia.

- Statystyki Shopera pokazują, że Polacy są świadomi, jak mocno obciążone pracą są w grudniu firmy kurierskie. Zapewne nie raz doświadczyli niezręcznej sytuacji, gdy zamówiona paczka z prezentem dotarła dopiero po świętach. Dlatego właśnie szczyt zainteresowania zakupami w sieci przypada na tydzień przed Wigilią. Dzisiejsze i jutrzejsze wyniki sprzedażowe polskich sklepów internetowych zapewne nie będą tak wysokie, jak w Black Friday, ale spodziewamy się, że będzie to grudniowy rekord - stwierdza Oliwia Tomalik, marketing manager Shoper.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Zablokowana ekspresówka. 27 ton piachu na jezdni. Kierowca w szpitalu
Zablokowana ekspresówka. 27 ton piachu na jezdni. Kierowca w szpitalu
Plaga polskich dróg. "To jedna z najniebezpieczniejszych praktyk"
Plaga polskich dróg. "To jedna z najniebezpieczniejszych praktyk"
Skazani za handel ludźmi przy zbiorach borówek. Padł wyrok
Skazani za handel ludźmi przy zbiorach borówek. Padł wyrok
Emerytura Jolanty Kwaśniewskiej. Takie świadczenie dostaje
Emerytura Jolanty Kwaśniewskiej. Takie świadczenie dostaje
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
"Sprzedani za niemieckie auta". Rolnicy zobaczyli ceny. Są wkurzeni
"Sprzedani za niemieckie auta". Rolnicy zobaczyli ceny. Są wkurzeni
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Ksiądz nielegalnie zamontował fotowoltaikę. "Z chodnika nie widać"
Ksiądz nielegalnie zamontował fotowoltaikę. "Z chodnika nie widać"
Wydała na wesele 100 tys. zł i policzyła koperty. "Załamałam ręce"
Wydała na wesele 100 tys. zł i policzyła koperty. "Załamałam ręce"
Rolnik emeryt. Taką emeryturę dostanie po 25 latach pracy
Rolnik emeryt. Taką emeryturę dostanie po 25 latach pracy
Sklep rozdaje klientom oświadczenia. Walczą z edukacją zdrowotną
Sklep rozdaje klientom oświadczenia. Walczą z edukacją zdrowotną
Mroczna strona Lotto. Narażeni szczególnie seniorzy
Mroczna strona Lotto. Narażeni szczególnie seniorzy