Przewoźnicy lotniczy muszą podawać pełną informację dot. opłat za bilet
Upomnienia, a nawet kary finansowe będzie
mógł nakładać na przewoźników lotniczych UOKiK, jeśli od
najbliższej soboty nie będą oni informować podróżnych o całkowitej
cenie za przelot - poinformowała PAP rzeczniczka Urzędu Małgorzata
Cieloch.
31.10.2008 | aktual.: 31.10.2008 16:27
Od 1 listopada wchodzi w życie w całej Unii Europejskiej, przyjęte przez Parlament Europejski w lipcu br. rozporządzenie, mówiące o tym, że cena biletu musi obejmować wszystkie podatki i opłaty dodatkowe. Zobowiązuje ono wszystkich operatorów lotniczych do podawania do publicznej wiadomości wyczerpujących informacji o taryfach.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wspólnie z Urzędem Lotnictwa Cywilnego będzie kontrolować głównie strony internetowe, przez które podróżni najczęściej kupują bilety.
_ Urząd będzie sprawdzał, czy każdy przewoźnik rzetelnie podaje ostateczną cenę biletu, która musi uwzględniać wysokość taryfy, stawki lotniczej, wszystkich podatków oraz dopłat znanych w chwili prezentowania oferty. To wszystko reguluje art. 23 unijnego rozporządzenia _ - powiedziała Cieloch. Dodała, że do końca roku zostaną przeprowadzone pierwsze kontrole.
Jak dodała, z doświadczeń UOKiK wynika, że przewoźnicy nie zawsze rzetelnie informują o należnościach, które pasażerowie zobowiązani są ponieść. Problem dotyczy szczególnie ofert promocyjnych za 1 euro czy 1 zł.
_ Linie lotnicze, informując podróżnych o ostatecznej cenie biletu, wielokrotnie nie podawały rzeczywistej wysokości poszczególnych opłat, ukrywając należne marże i inne koszty w opłatach lotniskowych _ - informuje Cieloch.
Rzeczniczka urzędu powiedziała, że początkowe kontrole obejmować będą przewoźników, których udział na polskim rynku jest największy. _ Dotyczyć to będzie LOT, a także któregoś z tanich przewoźników _ - dodała.
_ Spróbujemy sprawdzić, czy w opłaty lotniskowe nie są wrzucane inne koszty, czy też opłaty związane z samym przelotem _ - zaznaczyła.
Dzięki nowym przepisom pasażerowie będą informowani o tym, jaką część ceny biletu stanowi wynagrodzenie przewoźnika, a jaką rzeczywisty koszt związany z organizacją przelotu. Pozwoli to podróżnym porównać oferty dostępne na rynku.
Zdaniem Piotra Lenarczyka z ULC, o tym, że rozporządzenie wejdzie w życie, przewoźnicy wiedzieli już od dawna. Znaczna ich część stosuje już nowe regulacje i podaje pełną cenę. _ To rozporządzenie będzie nakładać na nich podawanie dokładnych części składowych pełnej ceny, czyli np. ile wynosi opłata lotniskowa, paliwowa, celna, ekologiczna, taryfa przewoźnika, dopłaty za bagaż _ - podkreślił Lenarczyk.
_ Gdyby okazało się, że dochodzi do jakichś nieprawidłowości w informowaniu, UOKiK będzie mógłby wszcząć postępowanie najpierw wyjaśniające, kończące się nakazem zmiany praktyki. Ale mogłoby się to skończyć karą finansową sięgającą 10 proc. ubiegłorocznych przychodów przedsiębiorcy _ - powiedziała Cieloch.
Pasażerowie którzy będą czuli się pokrzywdzeni, będą mogli zgłosić skargę do UOKiK lub ULC. Do Urzędu Lotnictwa Cywilnego na adres: kancelaria@ulc.gov.pl. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów należy kierować wyłącznie zawiadomienia o możliwości naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.