Przybędzie zakazów w reklamach leków

Przedstawiciele firm farmaceutycznych odwiedzą lekarzy tylko poza godzinami przyjęć pacjentów. Z aptek mogą zaś zniknąć monitory wyświetlające reklamy.

08.09.2008 07:13

Obraz
© (fot. WP)

Przedstawiciele firm farmaceutycznych odwiedzą lekarzy tylko poza godzinami przyjęć pacjentów. Z aptek mogą zaś zniknąć monitory wyświetlające reklamy.

Tak wynika z projektu rozporządzenia w sprawie reklamy produktów leczniczych. Przygotowało go Ministerstwo Zdrowia. Obecnie projekt jest w konsultacjach społecznych. Zastąpi on dotychczasowe przepisy z 2002 r. i ma dostosować polskie prawo do kilku unijnych dyrektyw o reklamie leków.

|

Obraz
Obraz

Pierwsza ważna zmiana dotyczy reklam leków kierowanych do specjalistów. Projekt przewiduje, że termin wizyty przedstawiciela handlowego firmy farmaceutycznej u lekarza wystawiającego recepty lub w aptece musi być wcześniej uzgodniony, a spotkanie musi się odbyć poza godzinami pracy tych osób. Ma to umożliwić normalne przyjmowanie pacjentów i kupujących w aptece. Dotychczas przepisy nie zabraniały przychodzenia do lekarzy i aptekarzy w godzinach ich pracy, choć istniał wymóg, że nie może to im utrudniać prowadzenia działalności. Druga zmiana dotyczy kierowanych do wszystkich reklam leków.

Planowane przepisy zakładają, że nie będzie dozwolona w szpitalach ani w aptekach taka reklama w formie dźwiękowej i audiowizualnej. W efekcie z aptek mogą zniknąć monitory reklamowe. Choć podobny zakaz istniał dotychczas, jednak – zwłaszcza w aptekach – montowano monitory, bo § 6 ust. 4 starego rozporządzenia (DzU z 2002 r. nr 230, poz. 1936) pozwalał na reklamę zawartą w programach radiowych i telewizyjnych. Dlatego wyświetlanie reklam na takich monitorach było traktowane właśnie w ten sposób. Teraz nie będzie już tego wyjątku, i wyświetlanie spotów reklamowych z lekami stanie się nielegalne.

Michał Kosiarski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)