Raz w miesiącu nowy ciuch. Polacy lubią kupować ubrania
Ponad 40 proc. Polaków przyznaje, że kupuje nowe ubrania przynajmniej raz w miesiącu - wynika z raportu, przygotowanego przez KPMG. Na takie zakupy wydajemy jednak nie więcej niż co dziesiątą zarobioną złotówkę. To właśnie cena jest dla nich wciąż najistotniejsza przy wyborze ubrania.
14.11.2018 15:30
Wartość rynku odzieżowego w Polsce rośnie z roku na rok. Według szacunków firmy KPMG, która przygotowała na ten temat raport do spółki z Akademią Biznesu i Prawa Mody Uczelni Łazarskiego, wynosi już około 30 mld zł.
W opracowaniu czytamy, że Polacy lubią się stroić i ponad 40 proc. z nich robi to przynajmniej raz w miesiącu. Przynajmniej jeśli chodzi o ubrania. Rzadziej zaopatrujemy się w bieliznę, obuwie oraz akcesoria i dodatki. Jeśli chodzi o biżuterię i zegarki, to kupujemy je rzadziej niż raz do roku.
Co ciekawe, coraz więcej naszych rodaków pozwala sobie na odrobinę luksusu. Co czwarty badany stwierdził bowiem, że ma w swojej szafie coś, co można zdefiniować jako "luksusowe". Zazwyczaj jest to kurtka lub garnitur, ale czasami chodzi również o buty, biżuterię oraz sukienki. Średnia wartość luksusowej rzeczy wynosi 1403 zł.
Ale z drugiej strony dla większości Polaków wciąż prawie najważniejsza przy kupowaniu nowych spodni czy swetra jest cena. Większą uwagę przykładają tylko do fasonu. Dopiero w dalszej kolejności pojawia się jakość, kolorystyka czy marka. Konsumenci nad Wisłą praktycznie nie biorą pod uwagę społecznej odpowiedzialności producenta, rzadziej też myślą o tym, by podążać za najnowszymi trendami.
Ile wydajemy? Aż 46 proc. z nas nie wydaje na ubrania, buty i dodatki więcej niż co dziesiątą zarobioną złotówkę. Co trzeci Polak przeznacza na ten cel od 10 do 24 proc. swojej pensji. Więcej - tylko 6 proc. Polaków.
Na zakupy wciąż wybieramy sieciówki - aż 65 proc. respondentów przyznało, że najczęściej kupuje właśnie w tego typu sklepach. Mniej więcej co trzeci z nas wybiera sklepy z wieloma markami, butiki lub dyskonty. Do lumpeksów chodzi natomiast 28 Polaków.
W ostatnich latach wielu z nas z galerii handlowych przenosi się jednak do internetu. Jak pokazuje raport KPMG, w ciagu ostatniego półrocza aż połowa badanych kupiła ubrania, buty lub dodatki przez internet. Jedna czwarta zaś zrobiła to, ale dawniej niż 6 miesięcy temu.
W zakupach on-line Polacy cenią sobie przede wszystkim wygodę, oszczędność pieniędzy, szybkość oraz większy wybór.