Rekordowy rok. Tylu metrów kw. nie wybudowano od prawie 10 lat

W 2024 roku Polska odnotowała rekordowy wzrost inwestycji w sektorze handlowym. Powierzchnia handlowa wzrosła o 610,2 tys. mkw., co jest najwyższym wynikiem od wielu lat. Największy rozwój dotyczył parków handlowych.

Przybywa nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce
Przybywa nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce
Źródło zdjęć: © Getty Images | Peeradon Warithkorasuth
Michał Krawiel

Na koniec 2024 roku zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosły 14,96 mln mkw. Jak podaje serwis dlaHandlu.pl, w ciągu roku na rynek trafiło 610,2 tys. mkw. nowej powierzchni, co stanowi najwyższy poziom inwestycji od 2015 roku. W sumie zrealizowano 96 projektów, z czego większość dotyczyła parków handlowych.

Parki handlowe zdominowały rynek, z 71 nowymi obiektami i 21 rozbudowami. Niemal połowa z nich powstała w mniejszych miejscowościach, co ułatwia mieszkańcom dostęp do zakupów. Inwestorzy coraz częściej wybierają te lokalizacje, aby wyróżnić się na tle konkurencji poprzez różnorodność oferty i dobór najemców.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Biedronka w Polsce droższa od słowackiej? Porównaliśmy ceny

W 2024 roku duże miasta, takie jak Warszawa, Trójmiasto czy Łódź, odnotowały spadek pustostanów w obiektach handlowych. Średni wskaźnik pustostanów w polskich aglomeracjach wynosi obecnie 3,4 proc. To świadczy o rosnącym popycie na lokale handlowe, co napędza dalszy rozwój sektora.

Spadek odwiedzin w galeriach handlowych

W ostatnich miesiącach zauważalny jest spadek liczby odwiedzin w polskich galeriach handlowych. Jak podaje serwis Wiadomości Handlowe" w styczniu i lutym 2025 r. liczba klientów zmniejszyła się o 17 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zmiana ta jest wynikiem rosnącej popularności zakupów online.

Zakupy online zyskują na popularności

Raport Proxi.cloud i UCE Research wskazuje, że Polacy coraz częściej wybierają zakupy w internecie i stawiają na e-commerce zamiast tradycyjnych wizyt w centrach handlowych. W okresie zimowych wyprzedaży liczba klientów w galeriach spadła o 7 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Konsumenci preferują zakupy w dyskontach nieżywnościowych i uniwersalnych.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (1)