Rekordowy rok. Tylu metrów kw. nie wybudowano od prawie 10 lat

W 2024 roku Polska odnotowała rekordowy wzrost inwestycji w sektorze handlowym. Powierzchnia handlowa wzrosła o 610,2 tys. mkw., co jest najwyższym wynikiem od wielu lat. Największy rozwój dotyczył parków handlowych.

Przybywa nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce Przybywa nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce
Źródło zdjęć: © Getty Images | Peeradon Warithkorasuth
Michał Krawiel

Na koniec 2024 roku zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosły 14,96 mln mkw. Jak podaje serwis dlaHandlu.pl, w ciągu roku na rynek trafiło 610,2 tys. mkw. nowej powierzchni, co stanowi najwyższy poziom inwestycji od 2015 roku. W sumie zrealizowano 96 projektów, z czego większość dotyczyła parków handlowych.

Parki handlowe zdominowały rynek, z 71 nowymi obiektami i 21 rozbudowami. Niemal połowa z nich powstała w mniejszych miejscowościach, co ułatwia mieszkańcom dostęp do zakupów. Inwestorzy coraz częściej wybierają te lokalizacje, aby wyróżnić się na tle konkurencji poprzez różnorodność oferty i dobór najemców.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Biedronka w Polsce droższa od słowackiej? Porównaliśmy ceny

W 2024 roku duże miasta, takie jak Warszawa, Trójmiasto czy Łódź, odnotowały spadek pustostanów w obiektach handlowych. Średni wskaźnik pustostanów w polskich aglomeracjach wynosi obecnie 3,4 proc. To świadczy o rosnącym popycie na lokale handlowe, co napędza dalszy rozwój sektora.

Spadek odwiedzin w galeriach handlowych

W ostatnich miesiącach zauważalny jest spadek liczby odwiedzin w polskich galeriach handlowych. Jak podaje serwis Wiadomości Handlowe" w styczniu i lutym 2025 r. liczba klientów zmniejszyła się o 17 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zmiana ta jest wynikiem rosnącej popularności zakupów online.

Zakupy online zyskują na popularności

Raport Proxi.cloud i UCE Research wskazuje, że Polacy coraz częściej wybierają zakupy w internecie i stawiają na e-commerce zamiast tradycyjnych wizyt w centrach handlowych. W okresie zimowych wyprzedaży liczba klientów w galeriach spadła o 7 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Konsumenci preferują zakupy w dyskontach nieżywnościowych i uniwersalnych.

Źródło artykułu: WP Finanse

Wybrane dla Ciebie

Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Zbliża się masowa wycinka. Coraz bliżej kontrowersyjnej inwestycji
Zbliża się masowa wycinka. Coraz bliżej kontrowersyjnej inwestycji
Sensacja wśród turystów. W Tatrach mają nosić swoje odchody w workach
Sensacja wśród turystów. W Tatrach mają nosić swoje odchody w workach
Czeczeni mieli zastraszać kupców. Prokuratura chciała umorzenia sprawy
Czeczeni mieli zastraszać kupców. Prokuratura chciała umorzenia sprawy
Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli
Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Klienci rzucili się po nową kolekcję. Tłumy w Ikei. Sieć zabiera głos
Klienci rzucili się po nową kolekcję. Tłumy w Ikei. Sieć zabiera głos
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"