Rząd chce sam zbudować A1 i potem dużo na niej zarabiać

Rząd zbuduje A1. Ale za przejazd zapłacimy dużo, jak firmie prywatnej - czytamy w "Dzienniku Gazecie Prawnej".

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Przed końcem roku powstanie spółka specjalnego przeznaczenia. Będzie odpowiadała za budowę i zarządzanie 140 kilometrów autostrady A1 z Tuszyna do Pyrzowic. Najpierw zrealizuje - zamiast Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - ten odcinek, uzyskując środki między innymi z emisji obligacji. Potem będzie nią zarządzała i pobierała opłaty od kierowców.

Zła wiadomość dla kierowców jest taka, że specspółka będzie musiała na siebie zarobić. Co gorsza nie będzie przy tym ograniczona przepisami unijnymi. GDDKiA została wykluczona z projektu, bo budując A1, musiałaby posiłkować się dotacjami UE. W takim wypadku przez 5 lat od zakończenia budowy na trasie nie można by zarabiać.

Przy wariancie, który przyjmie rząd, spółka celowa będzie mogła pobierać opłaty za przejazd zbliżone do tych, jakie pobierają koncesjonariusze prywatni. W projekcie nowelizacji ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia, autostradach płatnych i o Krajowym Funduszu Drogowym znajduje się tylko górny limit opłat - 2 zł za 1 kilometr!

Z planu KFD na 2014 rok wynika, że na utworzenie specspółki przeznaczone zostanie z tego źródła 344 mln zł. Budowa ma kosztować ponad 7 mld zł. Otwarcie tego fragmentu A1 planowane jest na 2017 rok.

Resort transportu nie wyklucza, że budową A2 - z Warszawy od Węzła Lubelska do Mińska Mazowieckiego. Szacowany koszt budowy tego odcinka to niespełna 700 mln zł.

Część ekspertów uważa, że tworzenie spółki celowej jest niepotrzebne, bo ta autostrada powinna powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Zdaniem Adriana Furgalskiego z Zespołu Doradców Gospodarczych TPR najlepiej byłoby wybrać koncesjonariusza, który by tę autostradę zbudował, a potem przez 40 lat pobierał opłaty, z których spłacałby kredyt oraz zarabiał.

Wybrane dla Ciebie
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Z drukowaną kartą pokładową do Ryanaira nie wejdziesz. Co na to UOKiK?
Z drukowaną kartą pokładową do Ryanaira nie wejdziesz. Co na to UOKiK?
"Słyszymy w lesie strzały". Tak gmina chce zakazać łowów
"Słyszymy w lesie strzały". Tak gmina chce zakazać łowów
Jak zwiększyć szansę na wygraną w Lotto? Matematyk podpowiada
Jak zwiększyć szansę na wygraną w Lotto? Matematyk podpowiada
Rzeczywistość po 1 listopada. Śmieci wysypują się z kontenerów
Rzeczywistość po 1 listopada. Śmieci wysypują się z kontenerów
Boją się rachunków. Ciepło dostarcza im spółka o. Rydzyka
Boją się rachunków. Ciepło dostarcza im spółka o. Rydzyka
Fala żywności z Ukrainy płynie do Polski. Wśród nich te produkty
Fala żywności z Ukrainy płynie do Polski. Wśród nich te produkty
Coraz większy problem w polskich firmach. Dotyczy głównie małych miast
Coraz większy problem w polskich firmach. Dotyczy głównie małych miast
Więcej niż na lokacie. Oszczędza tak już ponad 4 miliony Polaków
Więcej niż na lokacie. Oszczędza tak już ponad 4 miliony Polaków