Sierpień 80 apeluje do Pawlaka ws. produkcji fiata panda
Związkowcy z Sierpnia 80 zaapelowali do wicepremiera, ministra gospodarki Waldemara Pawlaka o zorganizowanie spotkania w sprawie utrzymania w Polsce produkcji fiata pandy. Nieoficjalne informacje mówią o planach przeniesienia produkcji tego modelu z tyskiej fabryki Fiata do Włoch.
11.01.2010 16:00
O liście skierowanym do Pawlaka związkowcy poinformowali na zwołanej konferencji prasowej. Jak mówili, spotkanie z wicepremierem umożliwi ustalenie planu działań w celu utrzymania produkcji pandy w Polsce.
"Sierpień 80 wyraża głęboką nadzieję, że rozumie Pan powagę sytuacji, a także że zdaje Pan sobie sprawę z tego, iż w tej sprawie ważny jest każdy dzień" - napisali związkowcy w liście do Pawlaka.
Ich zdaniem, sprawa produkcji pandy może być rozstrzygnięta z korzyścią dla Polski, jednak wymaga to podjęcia wspólnych działań. Dlatego proszą ministra "o potraktowanie niniejszego wezwania jako priorytetowego, póki jeszcze nie jest za późno". Pod listem podpisali się m.in. związkowcy z Komisji Międzyzakładowej Sierpnia 80 w Fiat Auto Poland (FAP) i szef związku Bogusław Ziętek.
Związkowcy uważają, że w przypadku zakończenia produkcji pandy, utratą pracy będzie zagrożonych około 2 tysięcy pracowników FAP, a także nawet trzy razy razy tyle pracowników zatrudnionych u kooperantów.
Sierpień 80 podkreśla, że w obliczu światowego kryzysu wszystkie rządy zabiegają o interesy własnych gospodarek, rozwoju przemysłu i ochrony miejsc pracy. Tak samo aktywny - zaznaczają - powinien być polski rząd.
Związkowcy przypominają, że panda - produkowana obecnie wyłącznie w Polsce - to m. in. laureat pierwszego miejsca w statystyce bezawaryjności ADAC i zdobywca 22 krajowych i międzynarodowych nagród, w tym prestiżowego tytułu "Car of The Year 2004". Związkowcy przypominają też, że mimo kryzysu, Fiat w Polsce zwiększa swoją produkcję.
"Tyska produkcja cieszy się ogromnym uznaniem na światowych rynkach. Jeszcze większe szanse mogłoby stworzyć pierwotnie przypisane Tychom uruchomienie w nich produkcji modelu Fiat Panda III" - podkreśla Sierpień 80.
Związkowcy z Tychów wciąż nie otrzymali żadnej oficjalnej informacji o tym, by nowa wersja pandy, której produkcja miałaby rozpocząć się w 2011 r., miałaby powstawać nie w Tychach, a w jednej z włoskich fabryk.
Możliwość przeniesienia produkcji pandy do fabryki w Pomigliano pod Neapolem, o czym media spekulowały od listopada, miał - według prasy - zapowiedzieć 22 grudnia dyrektor generalny turyńskiego koncernu Sergio Marchionne po spotkaniu z włoskim rządem i włoskimi związkowcami. Przedstawił plany koncernu mówiące, że do 2012 r. Fiat zamierza zwiększyć produkcję z 650 tys. do ok. 900 tys. aut rocznie, a w ciągu najbliższych 2 lat planuje zainwestować 8 mld euro w fabryki koncernu.
Jednocześnie mowa jest o tym, że panda będzie produkowana we Włoszech, jeśli koszty produkcji w zakładzie koło Neapolu zostaną obniżone. Obecna wersja pandy jest produkowana od sześciu lat w Tychach. Samochód wciąż cieszy się dużą popularnością w Europie.