Słoweński Gorenje chce zmniejszać zadłużenie i zwiększać sprzedaż

20.11. Warszawa (PAP) - Producent sprzętu AGD Gorenje, który planuje pod koniec grudnia debiut na GPW, zamierza do 2015 roku zmniejszyć wskaźnik zadłużenia dług netto do EBITDA do...

20.11.2013 | aktual.: 20.11.2013 19:53

20.11. Warszawa (PAP) - Producent sprzętu AGD Gorenje, który planuje pod koniec grudnia debiut na GPW, zamierza do 2015 roku zmniejszyć wskaźnik zadłużenia dług netto do EBITDA do poziomu maksymalnie 3,0. Na spłatę długów ma być przeznaczona duża część środków z emisji akcji - poinformowali przedstawiciele spółki.

Z rozpoczynającej się wkrótce oferty do 10.440.835 akcji Gorenje chce pozyskać 44,3 mln euro. Cena jednej akcji w ofercie została ustalona na 4,31 euro.

Gorenje zakłada, że około 2/3 pozyskanych środków netto trafi na spłatę istniejącego zadłużenia, a reszta na projekty związane z realizacją zaktualizowanej strategii.

Oferta publiczna będzie realizowana w Słowenii i w Polsce. Obecnie akcje Gorenje notowane są na głównym rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Ljubljanie.

W wyniku pierwszego podwyższenia kapitału drugim co do wielkości akcjonariuszem został niedawno Panasonic Corporation, który ma 12,73 proc. akcji. Kolejnym istotnym akcjonariuszem, z 10,3-proc. udziałem, jest International Finance Corporation (należący do Grupy Banku Światowego).

Dzięki współpracy z Panasonic Gorenje chce zwiększyć wykorzystanie mocy produkcyjnych, wspólnie inwestować w nową fabrykę, stworzyć wspólny kanał sprzedaży i dystrybucji, a także prowadzić projekty i badania nad nowymi produktami.

"Do 2018 roku spodziewane jest osiągnięcie ze współpracy z Panasonic dodatkowych 80 mln euro przychodów i do 20 mln euro EBITDA rocznie" - powiedział na środowej konferencji prasowej Peter Groznik, członek zarządu Gorenje.

Drugie podwyższenie kapitału zostanie przeprowadzone w dwóch turach. W pierwszej akcje zostaną zaoferowane dotychczasowym akcjonariuszom Gorenje. Akcje, które nie zostaną subskrybowane i opłacone w pierwszej turze, zostaną zaoferowane w drugiej - pracownikom spółki, a następnie nowym inwestorom.

Gorenje zakłada, że 29,5 mln euro z emisji przeznaczone zostanie na spłatę zadłużenia, a 14,8 mln euro na nowe projekty i badania, w tym na nową generację zmywarek i sprzętu marki ASKO (pralki i suszarki), zwiększenie mocy produkcyjnych w kompleksie Valjevo, a także na projekty związane z rozwojem i produkcją linii dużego sprzętu AGD.

Oferta publiczna Gorenje będzie skierowana do inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych w Polsce oraz do zaproszonych inwestorów w Słowenii.

Globalnym koordynatorem oferty oraz współprowadzącym książkę popytu jest DM ZB WBK.

Po zakończeniu oferty publicznej planowane jest trzecie podwyższenie kapitału Gorenje. 2.320.186 nowych akcji zostanie zaoferowanych wierzycielom spółki.

Grupa Gorenje jest producentem sprzętu AGD i sprzedaje swoje produkty w ok. 90 krajach. Portfolio dużego sprzętu AGD pod markami Gorenje, Atag, Asko, Pelgrim, Mora, Upo, Etna i K"rting uzupełnia oferta małego AGD oraz innych produktów wykorzystywanych w domu, takich jak pompy ciepła, urządzenia grzewcze i meble kuchenne.

Działalność Grupy obejmuje również usługi w zakresie zagospodarowania odpadów niebezpiecznych, wytwarzania narzędzi i usługi inżynieryjne.

92 proc. przychodów grupy generowanych jest w Europie. Głównymi rynkami są: Niemcy, Rosja, kraje Beneluksu, Ukraina, Skandynawia, Czechy, Słowenia i Europa Południowo-Wschodnia.

Produkty Gorenje dostępne są również w Polsce. Prezes polskiego oddziału Gorenje Simon Kumer zapowiada działania w celu zwiększenia udziału słoweńskiej spółki z polskim rynku sprzętu AGD, który obecnie szacowany jest na około 3,6 proc.

W 2013 roku szacowana wielkość polskiego rynku to około 4,4 mln sztuk sprzętu AGD.

"Polski rynek AGD jest bardzo trudny, ciężko jest odnieść na nim sukces. Dodatkowo nie rośnie, panuje na nim stagnacja. Mimo to w tym roku udało nam się zwiększyć nasze udziały o blisko 1 pkt proc., w kolejnych latach zamierzamy umacniać naszą pozycję" - powiedział Kumer.

Spółka podała, że planuje wzmocnić swoją obecność na rynkach poza Europą, o wyższej dynamice wzrostu, w tym głównie w Australii, USA, na rynkach azjatyckich, w tym w Indiach, w Turcji oraz Brazylii.

Skonsolidowane przychody w 2012 roku wyniosły 1,26 mld euro, czyli spadły 9 proc. rdr. W I połowie 2013 roku przychody wyniosły 590,1 mln euro, co oznaczało spadek o 3 proc. rdr.

Strata netto w I połowie 2013 roku wynosiła 7,8 mln euro. Groznik tłumaczy, że wyniki spółki za pierwsze dziewięć miesięcy były pod negatywnym wpływem różnic kursowych z operacji w Rosji, Serbii i Szwecji.

Groznik poinformował, że w czwartym kwartale Gorenje liczy na wzrost sprzedaży rdr o 5 proc. wartościowo i 6 proc. ilościowo w segmencie biznesowym "Home". Wzrost oczekiwany jest przede wszystkim w Europie Zachodniej (Niemcy), Środkowej (Ukraina, Czechy i Polska), Południowo-Wschodniej (Słowenia, Chorwacja, Serbia).

Gorenje spodziewa się w czwartym kwartale wzrostu przeciętnej marży w tym segmencie o około 2 proc. Oczekuje też spadku kosztów pracy o około 10 proc. dzięki przeniesieniu produkcji do innych krajów.

Członek zarządu Gorenje zapowiada też jednorazowy koszt w wysokości około 15,8 mln euro z tytułu utraty wartości inwestycji finansowych i dezinwestycji. Kwota ta obciąży wyniki drugiego półrocza.

Zgodnie z prognozą w 2013 roku przychody wynieść mają 1,27 mld euro. Strata netto wynieść ma 8,8 mln euro, a planowany zysk z działalności kontynuowanej 2,4 mln euro.

Grupa planuje także zwiększyć wartości sprzedaży poza Europę z 40 mln euro w I połowie 2013 roku do blisko 170 mln euro w 2018 roku.

Obecnie największym akcjonariuszem spółki jest posiadający 19 proc. akcji Kapitalska Druzba, d.d. - podmiot kontrolowany przez Republikę Słowenii, zarządzający największym słoweńskim funduszem emerytalnym. (PAP)

pr/ asa/

Źródło artykułu:PAP
emisjagorenjeagd
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)