Słynny producent alkoholu będzie ciął koszty. Jest zadłużony po uszy
Diageo, globalny lider w produkcji alkoholi, ogłosił plan redukcji kosztów o 500 mln dol. oraz sprzedaż części aktywów do 2028 r. Celem jest poprawa wyników finansowych i zmniejszenie zadłużenia. W portfolio producenta znajduje się m.in. Johnnie Walker i marka Guinness.
Diageo, znany producent alkoholi, zapowiedział znaczące cięcia kosztów oraz sprzedaż części swoich aktywów do 2028 roku. Jak podaje "Portal Spożywczy", firma planuje ograniczyć wydatki o 500 mln dol. poprzez cięcia w inwestycjach handlowych, kampaniach reklamowych oraz kosztach administracyjnych.
Serwis wskazał, że według wewnętrznych wyliczeń firmy, 1--proc. cło wprowadzone przez Donalda Trumpa na alkohol sprowadzany z Wielkiej Brytanii oraz Unii Europejskiej, może obniżyć roczny zysk operacyjny firmy o 150 mln dol.
Dyrektor finansowy Diageo, Nik Jhangiani, poinformował inwestorów, że firma zamierza wprowadzić głębokie zmiany w swoim portfolio, wykraczające poza sprzedaż mniej promowanych marek. Planowane działania mają na celu zmniejszenie wskaźnika zadłużenia netto do zysku operacyjnego z obecnego poziomu 3,1.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
O włos od tragedii w Olsztynie. Z sufitu spadło prawie pół tony gruzu
Władze Diageo przewidują, że redukcja kosztów pozwoli generować ok. 3 mld dol. wolnych przepływów pieniężnych rocznie od roku podatkowego 2026. Firma nie planuje masowych zwolnień, choć możliwe są drobne przesunięcia kadrowe. Kurs akcji Diageo spadł o 0,7 proc., co analitycy tłumaczą wysokimi oczekiwaniami rynku.
Problemy branży alkoholowej
Trudności finansowe przeżywa także branża alkoholi lekkich. W Polsce, według raportu BIG InfoMonitor, w ostatnich 5 latach zobowiązania finansowe piwowarów wzrosły 23-krotnie, osiągając poziom 32 mln zł. To średnio ponad 800 tys. zł na jeden podmiot, ale zadłużenie nie rozkłada się równomiernie. Odpowiada za niego około 10 proc. przedsiębiorstw znajdujących się w najgorszej kondycji.
O sytuacji polskiej branży piwowarskiej wiele mówi historia Browaru Leżajsk. Marka obecna na polskim rynku od lat 70. i należąca do Grupy Żywiec została zamknięta w 2023 r. Właściciel jako powód podał m.in. duże spadki sprzedaży piwa.