Sprzedała lody, paragon położyła na ladzie. Wtedy wkroczyła skarbówka

Sprzedawczyni lodów została ukarana przez kontrolerów skarbówki za niewydanie paragonu klientowi. Jednak nagranie monitoringu z lodziarni pokazuje, że paragon został wydrukowany i położony na ladzie – informuje polsatnews.pl.

Sprzedawczyni lodów dostała mandat w wysokości 3 tys. zł
Sprzedawczyni lodów dostała mandat w wysokości 3 tys. zł
Źródło zdjęć: © AgencjaWyborcza.pl | foto-krakow

Pracownice sieci lodziarni działającej w centralnej Polsce opowiedziały w programie "Interwencja" o nietypowej sytuacji, która miała miejsce w jednym z ich lokali. Kontrolerzy urzędu celno-skarbowego nałożyli na sprzedawczynię mandat w wysokości 3 tys. zł za niewydanie paragonu klientowi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Inflacja jednocyfrowa jeszcze w tym roku. Członek RPP: martwi nas inny odczyt

Wydrukowała paragon i położyła na ladzie

Marlena Godala, menadżerka sieci lodziarni, sprawdziła kamery monitoringu. Widać na nich, że paragon został wydrukowany i położony na ladzie. Jednak zdaniem skarbówki sprzedawczyni powinna wręczyć paragon klientowi do ręki.

Przyszedł do mnie klient, ja nabiłam dwie gałki i wydałam mu paragon, położyłam tutaj na ladzie. I poszłam nakładać loda. Za nim przyszły dwie osoby i powiedziały od razu, że mam mandat. Zapytali się, ile mam lat, czy mam w ogóle 18 i czy jestem Ukrainką. Ja powiedziałam, że tak – relacjonowała Julia Myszalowa.

Przepisy mówią jasno

Sęk w tym, że w 2019 r. Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że sprzedawca nie musi fizycznie wręczyć paragonu klientowi. Nigdzie w przepisach nie jest wskazane, że klient musi odebrać paragon. Jest tylko obowiązek wydruku przez sprzedawcę.

Według Łukasza Walasika, eksperta prawa podatkowego, samo zaoferowanie kupującemu paragonu jest wystarczające i w pełni odpowiada obowiązkowi wydania paragonu. Bardzo rzadko zdarza się, że sprzedawcy wręczają paragony do ręki – informuje polsatnews.pl.

Tak całe zdarzenie opisuje skarbówka w oświadczeniu cytowanym przez dziennikarzy:

Podstawą wystawienia mandatu było niewydanie paragonu w sposób umożliwiający klientowi jego odebranie. W sytuacji stwierdzenia znikomej społecznej szkodliwości czynu, sprawca nie podlega ukaraniu.

W opisywanej sytuacji skarbówka wystawiła mandat na 3 tys. zł. Lodziarnia napisała odwołanie, jednak nie zostało ono rozpatrzone pozytywnie. Dopiero po reportażu "Interwencji" Krajowa Administracja Skarbowa wysłała do sądu pismo, by uchylić mandat nałożony na sprzedawczynię.

Źródło artykułu:WP Finanse
urząd celno-skarbowyfinanseprawo

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (80)