Stolica: w 2013 r. wpływy z biletów o 83,6 mln zł niższe niż planowano

W 2013 r. wpływy ze sprzedaży biletów warszawskiej komunikacji miejskiej wyniosły prawie 764,4 mln zł i były o 83,6 mln zł niższe niż planowano - wynika z zaprezentowanych we wtorek danych Zarządu Transportu Miejskiego.

Stolica: w 2013 r. wpływy z biletów o 83,6 mln zł niższe niż planowano
Źródło zdjęć: © AFP | Franck Fife

25.03.2014 16:55

Wpływy z biletów były o 47 mln zł wyższe niż rok wcześniej; w ubiegłorocznym budżecie zapisano jednak, że będzie to 848 mln zł.

Z początkiem 2013 r. cena biletu jednorazowego wzrosła z 3,60 zł do 4,40 zł. Zdrożały też bilety długookresowe - cena biletu 30-dniowego z 90 zł do 100, a 90-dniowego z 220 zł do 250 zł.

Jak poinformował ZTM, szacunkowa liczba przejazdów komunikacją miejską od grudnia 2012 r. do listopada 2013 r. przekroczyła miliard. Oznacza to, że popularność komunikacji miejskiej w 2013 r. utrzymała się na równie wysokim poziomie jak rok wcześniej.

W grudniu 2012 r., przed styczniową podwyżką, wielu pasażerów kupiło bilety długookresowe "na zapas". W miesiącu tym sprzedano 326 tys. 789 biletów 90-dniowych (normalnych i ulgowych, ważnych w 1. strefie biletowej oraz w 1. i 2. strefie biletowej) - o 400 proc. więcej niż rok wcześniej.

Liczba sprzedanych biletów 30-dniowych była jednak w grudniu 2012 r. niższa niż rok wcześniej. Pasażerowie kupili ich 246 tys. 431 - o ponad 43 tys. mniej niż w grudniu 2011 r.

Od grudnia 2011 r. do listopada 2012 r. sprzedano 1,2 mln biletów 90-dniowych, zaś od grudnia 2012 r. do listopada 2013 r. - 1,4 mln.

ZTM podkreśla, że w 2013 r. poziom ściągalności opłat za jazdę bez ważnego biletu - w porównaniu do 2012 r. - wzrósł z 57,77 proc. do 59,29 proc.

W lipcu 2013 r. stanowisko szefa ZTM stracił Leszek Ruta, który pełnił tę funkcje od grudnia 2006 r. Źródła w ratuszu podawały wówczas, że przyczyną była błędna informacja udzielona jednemu z radnych (na podstawie danych ZTM), z której wynikało, że po styczniowej podwyżce cen biletów spadły wpływy do miejskiej kasy z ich sprzedaży.

Z początkiem tego roku w Warszawie wprowadzono Kartę warszawiaka. Otrzymują je osoby płacące w stolicy podatek PIT, dzieci (do ukończenia 20. roku życia) oraz studenci (do ukończenia 26 r. życia). Dotychczas odebrało ją 300 tys. osób.

Posiadacze Kart warszawiaka płacą mniej za 30- i 90-dniowe bilety komunikacji miejskiej. Ważny w pierwszej strefie 30-dniowy kosztuje 98 zł, a 90-dniowy - 250 zł (pozostali płacą odpowiednio 110 i 280 zł). Z Kartą warszawiaka bilety ważne w obu strefach kosztują 196 zł i 482 zł (ceny dla pozostałych to 210 zł i 536 zł).

Z początkiem roku zniknęły też tradycyjne bilety jednorazowe. W ich miejsce pojawiły się tzw. bilety przesiadkowe, ważne 75 minut. Pasażer posiadający taki bilet może przez 75 minut wielokrotnie się przesiadać i korzystać z różnych środków transportu. Normalny, ważny w pierwszej strefie bilet przesiadkowy kosztuje 4,40 zł, czyli tyle, co wcześniej bilet jednorazowy.

W tegorocznym budżecie zaplanowano dochody ze sprzedaży biletów w wysokości 802 mln zł.

Źródło artykułu:PAP
transportwpływybus
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)