Tak Polacy robią zakupy na Święta
Jeszcze w ubiegłym roku najwięcej ankietowanych deklarowało, że po prezenty świąteczne uda się do supermarketu lub hipermarketu (ok. 34 proc.). Tymczasem w tym roku takich osób jest już tylko 23 proc. Podobnie jest w przypadku tych, którzy zwykli to robić w tradycyjnych sklepach – ich liczba spadła z 31 proc. do niecałych 22 proc. Gdzie się podziali ci kupujący?
05.12.2013 | aktual.: 06.12.2013 14:00
Z badania przeprowadzonego przez Ceneo.pl wynika, że znacząco zwiększyła się grupa szukających i zamawiających podarunki dla najbliższych w Internecie (z 31,5 proc. do ponad 37 proc.).
Polacy kupują w sieci coraz więcej i coraz chętniej, a prawdziwy boom zakupowy - tak jak w tradycyjnym handlu - przypada na okres przed świętami. Nic w tym dziwnego, że zamiast gonić po zatłoczonych sklepach i spędzać godziny w niekończących się kolejkach, wybieramy zakupy w zaciszu własnego domu, przed ekranem komputera.
Polacy deklarują, że najchętniej wydadzą na prezenty bożonarodzeniowe między 100 a 350 zł. Prawie połowa z nas kupuje prezenty tydzień-dwa przed świętami. Już 37 proc. robi to w Internecie. Wyniki pokazują, że choć Polacy nie ograniczają drastycznie zakupu prezentów, chcą jednak na nie wydać mniej niż przed rokiem. Zobacz poniższą infografikę:
Najwięcej, bo prawie 30 proc. ankietowanych, planuje na obdarowanie najbliższych przeznaczyć 101-350 zł (podobnie jak w zeszłym roku). Między 351 zł a 550 zł zamierza na to wydać 21 proc. rodaków (w 2012 roku 25 proc.), do 750 zł – 11 proc. (rok wcześniej prawie 13 proc.). Zmniejszyła się liczba chcących wydać na prezenty powyżej 1000 zł – z 11,7 proc. w 2012 r. do 8,9 proc. obecnie. Jednocześnie coraz mniej jest tych, którzy planują na to przeznaczyć tylko do 100 zł (9,3 proc. dziś wobec 10,5 proc. rok temu).
Prawie połowa ankietowanych ma zamiar kupić prezenty na tydzień, dwa tygodnie przed świętami. Jednak systematycznie rośnie grupa osób, które o prezentach dla najbliższych myślą z wyprzedzeniem i chcąc uniknąć kolejek oraz oszczędzić sobie nerwów, kupują je jeszcze w listopadzie (obecnie to 29 proc.). Prawie połowa obdarowuje 3-5 osób, 19 proc.: 6-10 osób, 16 proc.: 1-2 osoby.
Dla najbliższych kupujemy perfumy i kosmetyki, ubrania, zabawki i książki, w mniejszym stopniu biżuterię, zegarki, sprzęt RTV, AGD, płyty z muzyką, gry komputerowe.