Towar niezgodny z umową? Masz rok
Obecnie nie ma określonego terminu, w którym konsument musi zgłosić problem z zakupionym produktem. Resort rozwoju i technologii chce to jednak zmienić - zaproponował, aby dać konsumentom rok na reakcję - wskazuje Prawo.pl.
22.04.2024 20:47
Propozycja zmian została uwzględniona w projekcie nowelizacji niektórych ustaw, która ma na celu uproszczenie prawa gospodarczego i administracyjnego oraz ulepszenie zasad tworzenia prawa gospodarczego - wskazuje serwis Prawo.pl.
Zaproponowane zmiany są obecnie w fazie konsultacji publicznych i opiniowania - które mają potrwać do końca kwietnia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Na obciachu zarobiła miliony! Polacy pokochali klapki Kubota - Alina Sztoch w Biznes Klasie
Obecnie obowiązująca ustawa o ochronie praw konsumenta narzuca odpowiedzialność przedsiębiorcy za niezgodność towaru z umową, o ile ujawniła się w ciągu dwóch lat od dostarczenia towaru.
Jednak nie ma określonego terminu, w którym konsument musi zgłosić roszczenie, co - według resortu - może być niesprawiedliwe dla przedsiębiorców.
W przypadku niezgodności towaru z umową konsument może żądać od przedsiębiorcy wymiany lub naprawy produktu. Przedsiębiorca może także wybrać inny sposób naprawienia szkody - jeśli doprowadzenie do zgodności towaru z umową w sposób wybrany przez konsumenta jest niemożliwe lub wiązałoby się z nadmiernymi kosztami.
Konsument ma również prawo do obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, w wypadku, gdy brak zgodności towaru jest znaczący lub nie można go naprawić w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności.
Resort rozwoju w projekcie zmian proponuje, by konsument musiał podjąć decyzję w ciągu roku od momentu wykrycia nieprawidłowości - wskazuje Prawo.pl
"Proponowany termin został ustalony analogicznie do zasad przewidzianych w art. 88 par. 2 kodeksu cywilnego i gwarantuje konsumentowi odpowiednią ilość czasu, by mógł on podjąć odpowiednie kroki w zakresie ochrony przynależnych mu praw" - zaznaczono w uzasadnieniu projektu.