Transportowcy pokochali portale społecznościowe
85% transportowców i logistyków to aktywni użytkownicy serwisów społecznościowych, a 65% dostrzega potrzebę utworzenia tego typu portali branżowych
85% transportowców i logistyków to aktywni użytkownicy serwisów społecznościowych, a 65% dostrzega potrzebę utworzenia tego typu portali branżowych – wynika z badania przeprowadzonego przez serwis TransportPlaza we współpracy z Vlerick Business School.
Obecnie około 85% profesjonalistów branży transportowej i logistycznej korzysta regularnie z serwisów społecznościowych. Najczęściej są członkami dwóch lub trzech społeczności. Średnio sprawdzają swoje konta trzy razy w tygodniu, oddzielając działalność prywatną od zawodowej. Największa intensywność użytkowania takich portali występuje w grupie 21-30 lat i spada wraz z wiekiem respondentów. LinkedIn to najczęściej wybierany serwis do kontaktów zawodowych, podczas gdy Facebook jest ulubioną społecznością prywatną.
Trzeba być na bieżąco
Dlaczego transportowcy i logistycy korzystają z mediów społecznościowych? Najważniejszym powodem jest chęć bycia na bieżąco z wiadomościami i wydarzeniami branżowymi (50% respondentów). Ankieterzy często wskazywali też na wyszukiwanie informacji (46%) oraz kontakty z partnerami (44%), potencjalnymi klientami (21%) i potencjalnymi pracodawcami (19%). W przypadku wykorzystania społeczności do celów prywatnych, najważniejsze jest utrzymanie kontaktów z przyjaciółmi i znajomymi (49%). Społeczność branżowa – według uczestników badania – musi być przede wszystkim źródłem informacji. Miejscem, gdzie profesjonaliści mogą znaleźć najnowsze wiadomości dotyczące ich sektora (59%), opinie ekspertów na wybrane tematy (57%), katalog firm (43%) i profile ich pracowników, z kadrą menedżerską na czele (32%). Takie strony to także platforma networkingowa. Sposób nawiązania kontaktu z innymi ludźmi, łączenia się z nimi, dzielenia się informacjami i możliwościami. 33% pytanych uważa sieć branżową za przestrzeń, na której można
uzyskać odpowiedzi na różne pytania (32,7%), szukać ofert pracy (32%) lub nawiązywać kontakty (31%).
Kierunek – specjalizacja
Inny wniosek płynący z badania zrealizowanego przez TransportPlaza? Przedstawiciele branży chcą ograniczyć liczbę używanych przez siebie portali społecznościowych i czas spędzany na zarządzaniu nimi. Jednocześnie nie mają nic przeciwko powstawaniu kolejnych serwisów, ale wąsko specjalistycznych. Aż 65% respondentów jest zainteresowanych posiadaniem profilu w serwisie o charakterze niszowym, zapewniającym specjalistyczne informacje na temat branży, firm i ludzi ją reprezentujących. Chcieliby znajdować tam również informacje o możliwościach współpracy, ciekawych wydarzeniach i wolnych posadach.
Mirosław Sikorski