Obowiązki w pracy. Jedna rozmowa może kosztować pracownika trzy pensje
Naruszenie poufności w firmie może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych i prawnych. Jeden nieprzemyślany mail czy rozmowa mogą zagrozić firmie i narazić pracownika na zapłatę odszkodowania w wysokości trzymiesięcznej pensji, a nawet utratę pracy.
Każdy pracownik zobowiązany jest chronić informacje poufne przedsiębiorstwa, czyli wszystko, co nie jest powszechnie znane, ma wartość dla firmy i zostało odpowiednio zabezpieczone.
Jak tłumaczył portalowi pulshr.pl Artur Kornatowski, legal and administrative manager w Smart Solutions HR, do informacji poufnych należą m.in. dane klientów, strategie marketingowe, czy dokumentacje finansowe firmy.
Tyle można zarobić na niepotrzebnych ubraniach. Prowadzą skup
Obowiązki pracownika
Jak tłumaczył portalowi ekspert, wysyłka maila do złego adresata, rozmowy o poufnych projektach w miejscach publicznych, przechowywanie dokumentów w prywatnych chmurach, nawet zrzut ekranu czy notatka na prywatnym telefonie – wszystko to może być podstawą do pociągnięcia pracownika do odpowiedzialności.
Jeszcze poważniejszym ryzykiem jest złamanie zakazu konkurencji. Pracownicy muszą pamiętać, że obowiązuje on nie tylko w trakcie zatrudnienia, ale często także po jego zakończeniu.
To mechanizm, który chroni firmę przed wykorzystaniem zdobytej w niej wiedzy na rzecz konkurencji. Pracownik nie może więc prowadzić własnej działalności w tej samej branży ani przejść do firmy, która rywalizuje z jego dotychczasowym pracodawcą.
Obowiązek zachowania poufności i zakaz konkurencji są jasno określone w polskim prawie. Znajdują się w Kodeksie pracy oraz w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zazwyczaj są też zapisane w umowie o pracę lub w dodatkowej umowie o poufności (NDA), którą pracownik podpisuje przy zatrudnieniu.
Tak może zakończyć się zdradzenie tajemnic firmy
Jak informuje portal, jeśli pracownik naruszy poufność i wyrządzi tym szkodę firmie, musi liczyć się z obowiązkiem rekompensaty. W praktyce może to oznaczać konieczność zapłaty odszkodowania w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia w przypadku nieumyślnego działania, a jeśli zrobił to celowo to nawet pokrycie strat w całości.
Pracodawca ma również prawo w wyjątkowo poważnych przypadkach rozwiązać umowę o pracę w trybie dyscyplinarnym ze skutkiem natychmiastowym.
Najbardziej dotkliwe są jednak konsekwencje karne. Jeśli ktoś poważnie naruszy tajemnicę przedsiębiorstwa, grozi mu grzywna, ograniczenie wolności, a nawet do dwóch lat więzienia.
Jak tłumaczył ekspert, "naruszenie obowiązku zachowania poufności przez pracownika może kosztować firmę nawet kilka milionów złotych".