Trwa ładowanie...
Gdańsk
13-05-2011 13:55

Tusk: Gdańsk może stać się portem obsługującym cały region

Premier Donald Tusk uważa, że Gdańsk może stać się portem, który będzie obsługiwał tranzyt na cały region, kilka, kilkanaście państw europejskich.

Tusk: Gdańsk może stać się portem obsługującym cały regionFot: PAP/Magdalena Zagdańska
d3sj9sx
d3sj9sx

Tusk odwiedził w piątek port DCT Gdańsk S.A., do którego niedawno zawinął jeden z największych kontenerowców na świecie - "Maersk Elba" duńskiego armatora Maersk Line. Szef rządu wszedł na pokład kontenerowca.

- Bardzo jestem szczęśliwy, że Gdańsk nie tylko gości takie statki, ale że Gdańsk - w ocenie ludzi od Australii po Afrykę, daleką Azję, Chiny, Francję i Niemcy, jak mi to powiedzieli nasi dzisiejsi gospodarze - może stać się jednym z najważniejszych portów hubów (portów przeładunkowych, w którym następuje przeładunek z dużych statków oceanicznych na statki dowozowe - PAP) w tej części świata. I musimy to zrobić. Nic nie stoi na przeszkodzie poza naszymi słabościami, których trzeba się wyzbyć, żeby to stało się faktem - powiedział premier na konferencji prasowej w Gdańsku.

Dodał, że jest pod wielkim wrażeniem determinacji i zaangażowania kierownictwa DCT i Maersk Polska. - Jesteśmy w Gdańsku i w Polsce pod dużym wrażeniem postępu, jaki w ostatnich latach odnotowaliśmy w stosunkowo nowej dziedzinie, jaką jest transport morski kontenerów na tak wielką skalę - zaznaczył.

Tusk przyznał, że został przekonany co do konieczności "maksymalnej koordynacji i koncentracji wysiłków ze strony rządu i parlamentu, aby znieść bariery, które dokuczają wielu przedsięwzięciom (w sprawie transportu morskiego - PAP) w Polsce".

d3sj9sx

- Tutaj jak w pigułce i soczewce widać, jakie zmiany są konieczne po to, żeby skutecznie ścigać się z takimi gigantami na rynku jak Hamburg, Rotterdam czy Sankt Petersburg - dodał szef rządu.

Premier ocenił, że ostatnio wprowadzone zmiany stawek VAT na usługi portowe nie są wystarczające. Jak podkreślił, potrzebne są kolejne ułatwienia, na których skorzystają nie tylko DCT i Maersk, ale i cała branża portowa. - Co prawda wiele usług portowych w Polsce korzysta z zerowej stawki VAT, ale to jest o wiele, wiele za mało, żeby skutecznie konkurować choćby z Hamburgiem - dodał premier.

- Rozmawiałem także o tych drogach, komunikacji i transporcie w kontekście DCT z premierami państw europejskich, będących na południe od Polski, bez dostępu do morza. I tak jak terminal gazowy w Szczecinie, tak DCT w Gdańsku i inne tego typu przedsięwzięcia powinny składać się na ten wielki korytarz północ-południe - po to, by Polska i miasta polskie nad Bałtykiem stały się takimi centrami wymiany handlowej na skalę wyraźnie ponad krajową - powiedział Tusk.

DCT Gdańsk to pierwszy terminal w basenie Morza Bałtyckiego, zdolny do obsługi wielkogabarytowych statków klasy Post-Panamax. Położony jest nieopodal Portu Północnego. Jego budowa rozpoczęła się w październiku 2005 r. Pierwszy statek do DCT zawinął w czerwcu 2007 r.

d3sj9sx

W środę do portu wpłynął zaś "Maersk Elba" - największa tego typu jednostka, jaka pojawiła się w bałtyckim porcie. Statek ma 366,5 m długości i 48,2 m szerokości. Na jego pokładzie można przewieźć ponad 13 tys. kontenerów 20-stopowych, czyli jednorazowo np. 628 milionów bananów. Jego kadłub jest o 30 metrów dłuższy od amerykańskich lotniskowców klasy Nimitz - największych współczesnych okrętów wojennych. Załoga kontenerowca liczy 26 osób; kapitanem jest Polak Wojciech Kucz.

Według Centrum Informacyjnego Rządu, największe kontenerowce świata będą wpływać do gdańskiego portu systematycznie, mniej więcej co tydzień, na podstawie podpisanej umowy pomiędzy DCT Gdańsk S.A. a Maersk Line - największym przewoźnikiem na świecie, obsługującym 16 proc. przewozów kontenerowych. Wszystkie te kontenerowce obsługują trasę Maersk Line, łączącą porty Azji i północnej Europy.

d3sj9sx
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3sj9sx

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj