TVP: wpływy z abonamentu pokryły koszty misji w 20 proc.

Duży wzrost wpływów z abonamentu. TVP zebrała w 2013 ponad 100 mln zł więcej niż w 2012 roku. Według Telewizji Polskiej to jednak tylko kropla w morzu potrzeb.

TVP: wpływy z abonamentu pokryły koszty misji w 20 proc.
Źródło zdjęć: © WP.PL | Andrzej Hulimka

07.03.2014 | aktual.: 07.03.2014 17:41

1 mld 365 mln zł budżetu Telewizja Polska przeznaczyła w 2013 r. na realizację misji publicznej. Środki z abonamentu pokryły je w 20 proc. - wynika z opublikowanego w piątek sprawozdania abonamentowego TVP.

Budżet TVP w 2013 r. wyniósł 1 mld 457 mln zł. Oznacza to, że na realizację misji telewizja publiczna przeznaczyła blisko 94 proc. swojego budżetu.

Z przychodów abonamentowych spółka otrzymała w zeszłym roku 282 mln zł, a więc o 102 mln zł więcej niż prognozowano. Było to o 11 proc. więcej w stosunku do 2012 r. i o 37 proc. więcej w stosunku do 2011 r.

W swoim sprawozdaniu TVP przypomniała, że wzrost wpływów abonamentowych w ostatnich dwóch latach nie wynika ze zwiększenia liczby płacących abonament, lecz z poprawy ściągalności i egzekucji zaległości. Jak napisano, odsetek osób regularnie płacących abonament spadł w 2012 r. o blisko 8 proc. Wzrosła za to liczba gospodarstw zwolnionych z opłat. W 2012 r. co piąte gospodarstwo skorzystało ze zwolnień przewidzianych ustawą medialną. W stosunku do 2008 r. odsetek zwolnionych wzrósł o 6 proc.

W sprawozdaniu podkreślono, że "wymagania społeczne dotyczące zakresu tematycznego programów misyjnych oraz liczby nagłaśnianych kampanii społecznych są coraz większe". "Niestety wysokość finansowych środków publicznych przekazywanych na ich realizację pozostaje dalece niewystarczająca. Niedostateczne finansowanie publiczne TVP oznacza, że dominującym źródłem finansowania misji Telewizji Polskiej (osiągającym aż 75 proc. budżetu spółki) są środki komercyjne, pozyskiwane na rynku reklamowym" - napisano. Przychody z reklam w 2013 r. wyniosły 863 mln zł i w porównaniu z 2012 r. spadły o 87 mln zł.

W sprawozdaniu czytamy też, że Telewizja Polska na rynku reklamy nie może konkurować na równi z innymi stacjami, bo "ze względu na brak możliwości przerywania programów reklamami nie jest w stanie zaoferować takiego samego produktu jak stacje komercyjne". Jak wyliczyła spółka, zakaz przerywania audycji reklamami w 2013 r. ograniczył możliwości przychodowe spółki o ponad 315 mln zł.

Ustawa medialna stanowi, że "publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję publiczną, oferując, na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu".

tvpwpływyabonament
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (911)