UE: Ponad 190 mld euro ubytku w dochodach z podatku VAT w 2011 r.

Wpływy z podatku VAT w krajach UE były w 2011 r. o 193 mld euro mniejsze niż oczekiwano - wynika z opublikowanego w czwartek raportu Komisji Europejskiej. Ta luka, odpowiadająca wartości 1,5 proc. PKB, to skutek kryzysu gospodarczego i oszustw podatkowych.

UE: Ponad 190 mld euro ubytku w dochodach z podatku VAT w 2011 r.
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

W Polsce luka pomiędzy oczekiwanymi a faktycznymi wpływami z VAT wyniosła w 2011 roku 5,4 mld euro (1,5 proc. produktu krajowego brutto). Największe ubytki we wpływach z podatku VAT w relacji do PKB miały w 2011 r. Rumunia (7,9 proc.), Grecja (4,7 proc.) i Łotwa (4,7 proc.). Najmniejsze zaś Szwecja (0,2 proc.) i Malta (0,3 proc.).

- Kwota przychodów z VAT, które wymykają się z systemu podatkowego, jest nie do przyjęcia, szczególnie biorąc pod uwagę to, jak bardzo te sumy mogły poprawić kondycję finansów publicznych - oświadczył komisarz UE ds. podatków Algirdas Szemeta. Dodał, że podjęte w ostatnim czasie ambitne reformy systemu VAT i działania UE służące zaostrzeniu walki z oszustwami podatkowymi "idą we właściwym kierunku".

Komisja Europejska podkreśla, że różnica między oczekiwanymi wpływami z VAT a tym, co faktycznie ściągnęły władze podatkowe, nie jest wyłącznie konsekwencją oszustw i nadużyć dotyczących tego podatku. Niezapłacony VAT to także rezultat m.in. bankructw firm, opóźnień, błędów statystycznych, słabości administracji podatkowej czy też legalnych sposobów unikania płacenia podatku.

Od 2008 roku luka we wpływach z podatku VAT drastycznie wzrosła w wielu krajach UE, co - według Komisji Europejskiej - jest związane przede wszystkim z kryzysem finansowym i gospodarczym. Największy wzrost nastąpił w krajach najbardziej dotkniętych kryzysem: Hiszpanii, Grecji, na Łotwie, w Irlandii, Portugalii i na Słowacji. Z kolei Polska, Szwecja, Malta, Bułgaria i Czechy zdołały w tym samym czasie nieco poprawić ściągalność podatku VAT.

Według ekspertów Komisji od 2007 roku w Unii odnotowano także znacznie większą liczbę tzw. oszustw karuzelowych dotyczących VAT.

Analiza KE pokazuje też różnice między przychodami z podatku VAT, jakie kraje członkowskie mogły osiągnąć stosując jednolitą stawkę, a wpływami, które osiągają faktycznie stosując zróżnicowane stawki i wyjątki. W Polsce i Hiszpanii różnica ta jest największa i wynosi 48 proc, podczas gdy w całej UE - 36 proc. Komisja uważa, że dane te potwierdzają, iż kraje UE powinny stosować możliwie szeroką bazę podatkową i ograniczyć wyjątki oraz stawki obniżone.

Według raportu, aby ograniczyć straty przychodów z podatku VAT, konieczna jest zarówno właściwa polityka podatkowa (np. rozszerzenie bazy podatkowej, uproszczenie systemu), jak i zwalczanie oszustw podatkowych, sankcje za unikanie płacenia podatków czy też lepsze kontrole i audyty.

Z Brukseli Anna Widzyk

Źródło artykułu:PAP
wpływyuevat

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.