ULC: pasażerowie najczęściej skarżą się na opóźnienia lotów
Ponad 2 tys. skarg od pasażerów linii lotniczych wpłynęło w 2011 r. do Urzędu Lotnictwa Cywilnego - poinformowała w czwartek rzeczniczka ULC Katarzyna Krasnodębska. To o 655 więcej spraw niż w 2010 r. Pasażerowie najczęściej skarżą się na opóźnienia lotów.
19.01.2012 | aktual.: 19.01.2012 16:24
Z danych Urzędu wynika, że m.in. 726 skarg dotyczyło odwołania lotów, 980 - ich opóźnień, a 62 - odmowy przyjęcia na pokład samolotu.
"To zmiana w porównaniu do lat ubiegłych. Od początku istnienia Komisji Ochrony Praw Pasażerów (rozpatruje w ULC skargi pasażerów - PAP), czyli od 2005 r. pasażerowie najczęściej wnosili skargi na odwołania lotów" - poinformowano w komunikacie.
Dodano, że "wzrost ilości skarg w 2011 r. w odniesieniu do roku 2010 oraz lat wcześniejszych wynika głównie ze stale rosnącej świadomości prawnej osób korzystających z cywilnego transportu lotniczego". "Coraz częściej pasażerowie stawiając się do odprawy biletowo-bagażowej wiedzą jakie przewoźnik lotniczy ma wobec nich obowiązki jeśli dojdzie do sytuacji opóźnienia ich lotu, odwołania lotu bądź jeśli przewoźnik odmówi przyjęcia pasażera na pokład samolotu" - napisano.
Urząd zauważa jednocześnie, że wzrost liczby skarg spowodowany jest także większą aktywnością firm reprezentujących pasażerów. "Firmy te prowadzą sprawy pasażerów od złożenia reklamacji do przewoźnika po uzyskanie decyzji prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego kończącego postępowanie prowadzone przez Komisję Ochrony Praw Pasażerów" - czytamy w komunikacie.
ULC poinformował, że prezes Urzędu wydał 105 decyzji nakładających na przewoźników kary za nieprzestrzeganie praw pasażerów. Suma kar wyniosła 452 tys. 300 zł. Najniższa kara to 200 zł, a najwyższa 48 tys. zł.