UOKiK: Konsument - jaki jest? (komunikat)

...

14.08. Warszawa - Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej UOKiK informuje:

Ponad 60 proc. z nas jest zadowolonych z poziomu przestrzegania przez przedsiębiorców przepisów chroniących konsumentów. Chętnie egzekwujemy swoje prawa - reklamujemy wadliwe produkty, a jeśli to nie pomoże - częściej niż przeciętny mieszkaniec UE podejmujemy dalsze kroki w dochodzeniu swoich praw.

Świeże owoce i warzywa, obuwie, samochód, urządzenia gospodarstwa domowego - co łączy te wszystkie elementy? Oczywiście konsument, a właściwie konsumenci z 27 krajów Unii Europejskiej, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym na zlecenie Komisji Europejskiej*. Pytania dotyczyły m.in. jakości i cen produktów, jakości usług oraz konkurencji na rynku handlu detalicznego.

Decydując się na zakup towaru bierzemy pod uwagę kilka istotnych elementów. Z pewnością jest to cena, ale także niezawodność. Narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej, np. komputery, nowe samochody i motocykle oraz urządzenia gospodarstwa domowego najczęściej działają bez problemów - tak uważa aż 64 proc. badanych. Najgorzej oceniane jest obuwie i odzież - zadowolonych jest 58 proc. ankietowanych. Potwierdzają to odpowiedzi na pytania o reklamację zakupionych produktów. Wśród polskich konsumentów przeważają problemy z odzieżą i obuwiem, statystyczny mieszkaniec UE najczęściej reklamuje nowe auta i motocykle. Jeśli nasza reklamacja nie zostanie uwzględniona podejmujemy dalsze kroki dużo chętniej niż wynosi średnia unijna - 22 proc. ankietowanych Polaków robi to w przypadku wadliwych narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej, 21 proc. - gdy chodzi o buty i odzież.

Cenimy bezpieczeństwo nabywanych produktów. 70 proc. badanych Polaków jest zadowolonych z jego poziomu w przypadku artykułów spożywczych i urządzeń gospodarstwa domowego. Istotne dla konsumenta są również informacje na opakowaniu produktu, w tym nazwa i adres producenta, skład czy wartość odżywcza. Odsetek zadowolonych Polaków jest wysoki - przede wszystkim z jakości oznaczeń umieszczanych na urządzeniach gospodarstwa domowego, napojach bezalkoholowych oraz wyrobach związanych z rozrywką i rekreacją - tak deklaruje ponad 60 proc. badanych. Statystyczny mieszkaniec Unii na pierwszym miejscu wymienia nowe pojazdy mechaniczne (73 proc.), a następnie urządzenia gospodarstwa domowego (70 proc.) i wyroby związane z rozrywką i rekreacją (67 proc.).

Konkurencja na rynku powoduje, że konsumenci mają duży wybór towarów - zarówno pod względem jakości oraz ceny. Jak pokazują wyniki ankiety, większość z nas uważa, że cena jest adekwatna do jakości oferowanego towaru. Najwięcej polskich respondentów było zadowolonych w przypadku artykułów spożywczych i urządzeń gospodarstwa domowego - ponad 70 proc. Przeciętny mieszkaniec Unii lepiej ocenia ten aspekt w odniesieniu do urządzeń gospodarstwa domowego czy napoi bezalkoholowych - odpowiednio 70 i 68 proc.

Dla przedsiębiorców duża konkurencja na rynku oznacza z kolei konieczność przekonania konsumentów do zakupu właśnie ich produktu - nierzadko poprzez reklamę. Ankietowani ufają, że przekaz taki nie wprowadza w błąd i nie pomija istotnych informacji najczęściej w przypadku urządzeń gospodarstwa domowego, napoi bezalkoholowych i art. mięsnych (61 proc. ankietowanych), najsłabiej w tej ocenie wypadają świeże owoce i warzywa (56 proc.) oraz odzież i obuwie (55 proc.). Polscy konsumenci nie odbiegają w swojej ocenie od unijnej średniej. Nie czujemy się również naciskani lub przymuszani do zakupu danego produktu. W przypadku artykułów spożywczych i urządzeń gospodarstwa domowego z agresywnymi praktykami przedsiębiorców nie miało do czynienia ponad 60 proc. ankietowanych, w przypadku nowych samochodów i motocykli - już tylko 54 proc.

Europejscy konsumenci zostali zapytani również o zakupy dokonywane za granicą. Jak wynika z ankiety, bardziej entuzjastycznie do tego rodzaju zakupów nastawieni są obywatele z 12 nowych państw członkowskich. Polaków najbardziej cieszy możliwość kupowania za granicą nowych aut i motocykli - tak stwierdziło 55 proc. pytanych. Na kolejnych miejscach znalazły się narzędzia komunikacji informacyjnej (40 proc.) i urządzenia gospodarstwa domowego (37 proc.).

Pełna wersja raportu z badania jest dostępna na stronie internetowej KE: http://ec.europa.eu/consumers/strategy/cons_satisfaction_en.htm

  • Badanie przeprowadzone zostało na terenie 27 państw członkowskich UE, metodą wywiadu bezpośredniego, wśród osób powyżej 18 roku życia. Dodatkowym czynnikiem warunkującym udział w badaniu było posiadanie wcześniejszego doświadczenia dotyczącego dokonania zakupu danego produktu. W całej UE ogólna liczba badanych osób wyniosła 38255, natomiast w Polsce przebadano 1464 osób. Celem badania było zbadanie poziomu satysfakcji konsumentów w odniesieniu do różnych aspektów 8 rynków produktowych, tj. świeżych owoców i warzyw, napojów bezalkoholowych, mięsa, narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej, innych urządzeń gospodarstwa domowego, wyrobów związanych z rozrywką i rekreacją, nowych pojazdów samochodowych oraz odzieży i obuwia.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ rda/

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód