UOKiK: spółka CGA Invest wypłaci konsumentom rekompensaty. "Wprowadzili w błąd"
"Wprowadzanie w błąd co do bezpieczeństwa inwestycji w lokal, wysokości i częstotliwości uzyskiwania zysków, a także nieprzekazywanie istotnych informacji o modelu finansowania" - oto zarzuty UOKiK wobec firmy CGA Invest, która wybudowała i sprzedawała lokale w condohotelu Czarna Perła w Siennej. Spółka zaproponuje konsumentom rekompensaty.
Prezes UOKiK wydał decyzję wobec firmy CGA Invest, która zrealizowała i sprzedawała lokale w condohotelu Czarna Perła w Siennej - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w czwartkowym komunikacie.
"Wprowadzanie w błąd co do bezpieczeństwa inwestycji w lokal, wysokości i częstotliwości uzyskiwania zysków, a także nieprzekazywanie istotnych informacji o modelu finansowania – m.in. takie praktyki zakwestionował Prezes Urzędu" – stwierdzono w komunikacie UOKiK.
Urząd nabrał wątpliwości. Ważne ostrzeżenie
Urząd przypomniał, że CGA Invest zrealizowała condohotel Czarna Perła w Siennej, w gminie Stronie Śląskie. Przedsięwzięcie typu condo/aparthotel przewiduje możliwość zakupu lokalu użytkowego, z którego właściciel może korzystać przez wyznaczoną część roku, a w pozostałym okresie jest on wynajmowany.
Zarządzanie wynajmem odbywa się zazwyczaj poprzez specjalistyczną firmę (tzw. "operatora"), z którym umowa najmu jest zawierana najczęściej na okres 5-15 lat z możliwością jej przedłużenia. Operator dzieli się zyskiem z właścicielem lokalu, wypłacając np. stopę zwrotu określoną w umowie.
Wątpliwości UOKiK – jak wskazano w informacji urzędu – wzbudziło m.in. to, że w materiałach reklamowych informowano o "pewności i bezpieczeństwie inwestycji", tymczasem spółka nie stosowała żadnych środków ochrony wpłat nabywców, więc inwestycja w lokal była obarczona podwyższonym poziomem ryzyka. Poza tym konsumenci nie byli informowani o tym, że budowa condohotelu była finansowana w całości z ich wpłat. CGA Invest nie przewidziała zaangażowania własnych środków.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Stracił 80 mln zł przez pandemię. "Ratujemy biznes, chcemy przetrwać ten rok"
Według UOKiK, spółka deklarowała większe oraz częściej wypłacane zyski niż wynikało to z wzorców wykorzystywanych podczas zawierania umów z konsumentami. Mimo że zgodnie z reklamami zysk miał wynikać z kwoty zainwestowanej przez konsumenta, w treści umów faktyczną podstawą jego wyliczenia była wyłącznie cena netto za lokal - tj. kwota inwestycji pomniejszona o 23-procentową stawkę podatku od towarów i usług. Poza tym spółka informowała, że będzie operatorem Czarnej Perły. W rzeczywistości, inny podmiot zawierał umowy najmu z konsumentami.
Kluczowe zapoznanie się z warunkami umowy
"Nieinformowanie konsumentów o tak istotnych aspektach jak finansowanie inwestycji w całości z ich środków czy też mniejszych korzyściach finansowych mogło wpłynąć na decyzję dotyczącą zawarcia umowy. Być może konsumenci nie zrobiliby tego, gdyby dostali rzetelne i prawdziwe informacje o inwestycji. Przypominam, że zanim zainwestujemy w lokal w condo czy aparthotelu, powinniśmy bardzo dokładnie zapoznać się z warunkami oferty, jak i być świadomymi ryzyka" – powiedział cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
UOKiK podał także, że spółka CGA Invest zobowiązała się do zmiany praktyk i zrekompensuje konsumentom ich skutki. Na rekompensatę mogą liczyć osoby, które były zainteresowane ofertą CGA Invest, ale nie zawarły umowy, a także te, które nadal są właścicielami lokalu w condohotelu lub go sprzedały.