UOKiK ukarał producenta gier. Kolejny raz.
Roślinki vs. Robale, Magiczny Totem, Odpicuj Furę, Zwierzaki Atakują, czy Owocowe Bąbelki – to tytuły gier na telefony komórkowe oferowanych przez spółkę CT Creative Team. Użytkownicy skarżyli się na niespodziewany wzrost rachunku telefonicznego. UOKiK nałożył na spółkę ponad 30 tys. zł kary finansowej.
22.12.2014 | aktual.: 22.12.2014 16:47
Roślinki vs. Robale, Magiczny Totem, Odpicuj Furę, Zwierzaki Atakują czy Owocowe Bąbelki – to tytuły gier na telefony komórkowe oferowanych przez spółkę CT Creative Team. Użytkownicy skarżyli się na niespodziewany wzrost rachunku telefonicznego. UOKiK nałożył na spółkę ponad 30 tys. zł kary finansowej.
Spółka CT Creative Team jest właścicielem serwisu wapster.pl, w którym oferuje m. in. gry i aplikacje na telefony komórkowe. Postępowanie UOKiK przeciwko przedsiębiorcy zostało wszczęte w lipcu br. Sygnałem do działania były skargi konsumentów zaskoczonych wysokimi opłatami za smsy, wysłane z ich telefonów komórkowych podczas korzystania z gier pt. Roślinki vs. Robale, Magiczny Totem, Odpicuj Furę, Zwierzaki Atakują czy Owocowe Bąbelki. Pobranie, uruchomienie i korzystanie z aplikacji było bezpłatne, jednak każda z nich zawierała dodatkowo płatne opcje związane z ułatwieniem gry. Ich zamówienie wiązało się z wysłaniem smsa o podwyższonej opłacie. W większości przypadków użytkownikami były dzieci, do których, jak ustalił Urząd, spółka kierowała swoje reklamy.
W ocenie UOKiK, CT Creative Team naruszyła zbiorowe interesy konsumentów nie przekazując we właściwym czasie informacji o rzeczywistych kosztach, wynikających z wysyłania takich smsów. Postępowanie wykazało, że spółka wprawdzie udostępniała w aplikacji i na stronie internetowej cennik i regulamin usługi, jednak nie wypełniła w całości swoich obowiązków informacyjnych wobec konsumentów. Zdaniem Urzędu powinna ona informować o kosztach również w trakcie gry i po każdej czynności związanej z naliczeniem dodatkowej opłaty.
UOKiK zakwestionował też sposób, w jaki użytkownicy byli zachęcani do zamawiania płatnych opcji dodatkowych. W większości wypadków pytanie poprzedzające zamówienie nie zawierało sformułowań wskazujących na zawarcie transakcji skutkującej obowiązkiem zapłaty, np. udzielenie odpowiedzi twierdzącej na pytanie: "Masz za mało bąbelków. Czy mimo to chcesz rozwinąć moc?" oznaczało zgodę na wysłanie smsa na numer o podwyższonej opłacie, o czym konsument nie był w jasny sposób informowany.
UOKiK nakazał zaprzestania niezgodnych z prawem praktyk i nałożył na CT Creative Team karę finansową – ponad 30 tys. zł. Decyzja nie jest prawomocna, spółka może odwołać się do sądu.
Jest to kolejne już postępowanie Urzędu w sprawie CT Creative Team w związku z smsami o podwyższonej opłacie. W ubiegłym roku Urząd zakwestionował treści reklamowe wysyłane do konsumentów w związku z konkursem smsowym Quiz wiedzowy. UOKiK nałożył wówczas na spółkę ponad 140 tys. zł kary. Przedsiębiorca odwołał się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który jednak zgodził się z zarzutami Urzędu oraz z nałożoną karą finansową.