UOKiK zdecydował. Vectra ma oddać opłaty pobrane za usługę
Firma Vectra, która świadczy m.in. usługi telewizji kablowej i dostępu do internetu, ma zrekompensować klientom automatycznie pobierane przez siebie płatności za dodatkową usługę "Bezpieczny Internet" - poinformował w środę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
13.12.2023 11:39
W sprawie Vectry Prezes UOKiK wydał decyzję zobowiązującą, która dotyczy obecnych, jak i byłych klientów Vectry.
UOKiK przypomniał, że przed 11 maja 2020 r. część ofert promocyjnych, w oparciu o które Vectra zawierała umowy z abonentami, przewidywała automatyczne uruchamianie oprogramowania antywirusowego pod nazwą "Bezpieczny Internet". Jego aktywacja była wymogiem uzyskania korzystnych warunków usług telekomunikacyjnych i nie można było z tego zrezygnować w momencie zawierania umowy - zaznaczył.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak podkreślił UOKiK, w zależności od oferty, tylko przez pierwsze dwa lub cztery miesiące usługa była bezpłatna. Jeśli konsument nie podjął działań, by zrezygnować z usługi dodatkowej "Bezpieczny Internet", wysokość abonamentu rosła o 6,90 zł miesięcznie.
W ocenie Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego, włączenie dodatkowych, płatnych usług musi odbywać się za wyraźną, świadomą zgodą konsumenta. "Konsument powinien zadecydować, czy świadczenie jest mu potrzebne i czy chce ponosić związane z nim koszty, które wykraczają poza uzgodnioną opłatę za usługę podstawową, np. dostępu do internetu lub telewizji" - stwierdził.
"Prezes UOKiK wydał w sprawie Vectry decyzję zobowiązującą. Spółka pozytywnie rozpatrzy odrzucone wcześniej reklamacje dotyczące aktywacji usługi "Bezpieczny Internet" i zwróci pobrane za nią środki (do 24 płatności, czyli do 165,60 zł) - przekazał UOKiK.
Ponadto podwyższone opłaty za maksymalnie pięć pierwszych faktur (do 34,50 zł) zostaną zwrócone wszystkim abonentom, którzy zawarli umowę o świadczenie usługi dostępu do internetu w oparciu o warunki oferty promocyjnej przewidującej automatyczną aktywację usługi dodatkowej i zrezygnowali z niej przed otrzymaniem piątej faktury - poinformował Urząd.
UOKiK: Vectra ma poinformować klientów
UOKiK podkreślił, że od 11 maja 2020 r. nowe oferty promocyjne Vectry nie zawierają już takiego warunku, a firma pyta konsumentów o wyrażenie zgody na aktywację usługi "Bezpieczny Internet".
Firma ma poinformować klientów o decyzji Prezesa UOKiK w korespondencji, na stronie internetowej firmy, oraz prowadzonym przez nią profilu na portalu Facebook.
Jak wskazał urząd, decyzja jest nieprawomocna, a spółka ma rozpocząć realizację zobowiązania w terminach określonych w decyzji po jej uprawomocnieniu.