UOKiK: zmowa cenowa - sprzęt sportowy (komunikat)

...

27.02.2014 11:59

27.02. Warszawa - UOKiK informuje:

"Czy musimy trzymać się cen sugerowanych przez Państwa na stronie? Czy możemy narzucać swoje marże? Bardzo proszę o trzymanie się sugerowanych przez nas cen detalicznych. Proszę o ich niezwłoczne poprawienie na Państwa stronie internetowej" - to fragment korespondencji świadczącej o zmowie cenowej. Niedozwolone porozumienie zawarł dystrybutor akcesoriów sportowych AMP Polska oraz jego pięciu partnerów handlowych.

AMP Polska zajmuje się hurtową sprzedażą sprzętu sportowego, w tym akcesoriów rowerowych, m.in. kasków, opon, pompek, czy siodełek. Wśród marek dystrybuowanych przez przedsiębiorcę są np. Ciclosport, Lazer czy Clark's. W 2012 r. prezes UOKiK wszczęła postępowanie, które wykazało, że AMP Polska zawarł porozumienie ograniczające konkurencję z pięcioma odbiorcami sprzedawanych przez nią produktów - AR-MAR w Warszawie, Fido w Katowicach, Exim Bike w Łodzi, MSport w Polkowicach oraz Playhouse w Zaborowie-Feliksowie. Z każdym z tych przedsiębiorców AMP Polska ustalił minimalne ceny detalicznej sprzedaży produktów w sklepach i na aukcjach internetowych. Niedozwolona praktyka trwała w latach 2011-2012.

Dzięki zawarciu porozumienia sprzedawcy detaliczni nie musieli obawiać się, że ich konkurenci będą stosować niższe ceny. Dlatego pełnili w nim aktywną rolę, zwracając się do AMP Polska z prośbą o interwencję wobec przedsiębiorców, którzy oferowali konsumentom produkty po niższych cenach. Świadczy o tym korespondencja elektroniczna, ujawniona dzięki kontroli z przeszukaniem w siedzibie AMP Polska (pisownia oryginalna): "Przesyłam Link do strony gdzie quad wasz który nam sprzedajecie kosztuje 499 na sklepie u nas około 659 zł () Umawialiśmy się, że będziecie pilnować cen. Proszę o odpowiedź". "Witam. Odnośnie trzymania się cen sugerowanych. Proszę zobaczyć tą aukcję tutaj definitywnie nie trzyma cen".

Informacje posiadane przez Urząd wskazują również, że AMP Polska monitorował ceny swoich kontrahentów i dyscyplinował tych, którzy stosowali inne stawki. Jednym z dowodów są e-maile wysyłane pomiędzy pracownikami, takie jak: "Proszę zajmijcie się tym partyzantem (), troszkę przegina z ceną, chyba za duże rabaty ma u nas (). Dajcie znak jak sprawa się potoczy", albo: "Nie wiem, który z nich jest czyim klientem, ale proszę zróbcie coś z tym, linki poniżej, CENY MUSZĄ BYĆ SUGEROWANE!!!".

Skutki zmowy odczuli konsumenci, którzy nie mogli kupować produktów dystrybuowanych przez AMP Polska po cenach niższych niż ustalone.

Na uczestników porozumienia nałożono kary finansowe w łącznej wysokości 64 887 zł. Ustalając wysokość sankcji wzięto pod uwagę m.in. zaniechanie niedozwolonych praktyk w październiku 2012 r.

Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorcy odwołali się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Sankcji za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję można uniknąć w zamian za współpracę z UOKiK, dzięki programowi łagodzenia kar leniency. Przedsiębiorca, który dostarczy dowody na istnienie kartelu, nie był jego inicjatorem i zaprzestał niedozwolonych działań może liczyć nawet na całkowite zwolnienie z sankcji pieniężnej. Odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące programu, nawet anonimowe, udzielają prawnicy UOKiK pod numerem telefonu: 22 55 60 555.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
sprzęt sportowykonsumenciuokik
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)