W '12 rynek reklamy spadł o 5,2 proc., w '13 możliwe podobne spadki - Starlink

19.02. Warszawa (PAP) - W 2012 roku rynek reklamy w ujęciu rok do roku stracił 5,2 proc., a jego wartość wyniosła 7,09 mld zł. Podobnymi spadkami może zakończyć się rok 2013 -...

19.02. Warszawa (PAP) - W 2012 roku rynek reklamy w ujęciu rok do roku stracił 5,2 proc., a jego wartość wyniosła 7,09 mld zł. Podobnymi spadkami może zakończyć się rok 2013 - podał dom mediowy Starlink w komunikacie.

W samym IV kwartale 2012 roku spadek w ujęciu rok do roku wyniósł ok. 4,9 proc.

Analitycy Starlinka wskazują, że decydującymi czynnikami, które wpłynęły na trudną sytuację na rynku reklamy w 2012 roku to przede wszystkim kryzys w sektorze FMCG, a także spowolnienie gospodarcze w branży farmaceutycznej i finansowej oraz nie w pełni wykorzystane pod względem marketingowym Euro 2012.

W komunikacie podano, że wzrostową dynamikę przychodów utrzymały jedynie Internet i reklama kinowa, które zyskały odpowiednio: 8,7 proc. i 11,2 proc.

Według szacunków Starlinka ok. 5,6 proc. spadku zanotowała reklama telewizyjna. Cztery największe anteny ogólnopolskie straciły łącznie ponad 11 proc. przychodów z reklam, a w tym czasie stacje tematyczne zanotowały 12,8 proc. wzrostu przychodów reklamowych.

"W 2013 roku prognozujemy podobny spadek jak w 2012. Na taki rezultat wskazują dwa rodzaje czynników. Z jednej strony obserwujemy mniejszy popyt na reklamę będący wynikiem niepewnej sytuacji ekonomicznej wiodących sektorów (FMCG, telekomunikacja)" - powiedziała cytowana w komunikacie Lidia Kacprzycka, dyrektor zarządzająca Starlinka.

"Z drugiej strony obserwujemy zmiany na rynku mediów. W wyniku cyfryzacji sukcesywnie spada oglądalność stacji ogólnopolskich, a tym samym kurczy się ich podaż czasu antenowego, zyskują natomiast mniejsze, tańsze stacje ogólnopolskie i kanały tematyczne. Tym samym na rynku zwiększa się podaż tańszych GRP, co przełoży się na obniżenie wartości kampanii" - dodała. (PAP)

kam/ ana/

Wybrane dla Ciebie

Niemiecka sieć rozkręca się w Polsce. Otworzy nowy sklep na Śląsku
Niemiecka sieć rozkręca się w Polsce. Otworzy nowy sklep na Śląsku
Jedna z najstarszych niemieckich marek rowerowych upada. Szuka ratunku
Jedna z najstarszych niemieckich marek rowerowych upada. Szuka ratunku
Grożą im zwolnienia grupowe. Powód? Radom tworzy nowy urząd pracy
Grożą im zwolnienia grupowe. Powód? Radom tworzy nowy urząd pracy
Mamy dwóch nowych lotto milionerów. Oto gdzie kupili losy
Mamy dwóch nowych lotto milionerów. Oto gdzie kupili losy
Zamykają kultowy bar w Warszawie. Szukają nowego miejsca
Zamykają kultowy bar w Warszawie. Szukają nowego miejsca
Godzina czekania. Chaos na lotnisku w Madrycie przez strajk
Godzina czekania. Chaos na lotnisku w Madrycie przez strajk
Spór o podwyżki. Związkowcy zapowiadają blokadę Chrzanowa
Spór o podwyżki. Związkowcy zapowiadają blokadę Chrzanowa
Nieprawidłowości w Nadleśnictwie Elbląg. Oto wyniki kontroli NIK
Nieprawidłowości w Nadleśnictwie Elbląg. Oto wyniki kontroli NIK
Dwa tygodnie czekania na polecony? Mieszkańcom puszczają nerwy
Dwa tygodnie czekania na polecony? Mieszkańcom puszczają nerwy
Wraca pomysł zakazanych słow. Bruksela chce tak pomóc rolnikom w Unii
Wraca pomysł zakazanych słow. Bruksela chce tak pomóc rolnikom w Unii
Wzięły L4 na ślub. Pracodawca wrzucił ich zdjęcia do sieci. "Podłość"
Wzięły L4 na ślub. Pracodawca wrzucił ich zdjęcia do sieci. "Podłość"
Za dużo obietnic? Klienci mogą być rozczarowani. Sklepy boją się 1 października
Za dużo obietnic? Klienci mogą być rozczarowani. Sklepy boją się 1 października