W państwach Unii jedna piąta klientów wybiera produkty krajowe

Krajowi producenci i handlowcy znaleźli sposób, by zachęcić Polaków do kupowania w czasach kryzysu. Namawiając do nabywania krajowych towarów. Prowadzone są nawet specjalne kampanie.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL

Biało-czerwone barwy opanowały sieć marketów Tesco. Przy każdej półce na opakowaniach marki własnej pojawiło się logo "Jestem z Polski". W ten sposób sieć chce nakłonić klientów do wyboru krajowych produktów. - Nasze sklepy oferują kilkadziesiąt tysięcy produktów wytworzonych przez polskie firmy - informuje Michał Kubajek, rzecznik sieci. - Konsumenci rodzime towary uważają za zdrowsze i smaczniejsze. Logo "Jestem z Polski" zostaną oznaczone produkty żywnościowe i przemysłowe, które przynajmniej w połowie zostały wytworzone z rodzimych surowców lub składników.

W ten sposób Tesco wpisuje się w kampanię Fundacji Dajesz Pracę Pl. Od 2004 r. wiosną i jesienią prowadzi ona kampanie pod hasłami "kupując polskie produkty, dajesz pracę", "drużyna polskiego produktu" oraz "kupuj nasze pl - są powody do dumy". W czasie ubiegłorocznej akcji promowanych było 500 produktów pochodzących od 40 przedsiębiorstw. Firmy odnotowały średni wzrost sprzedaży w okresie trwania kampanii w wysokości 18 proc., ale niektóre wyroby cieszyły się wyższymi obrotami. Rekordzistką była Soraya, która odnotowała 64 -proc. wzrost sprzedaży kremu nawilżającego. Na drugim miejscu uplasowała się fasolka po bretońsku Pudliszek (58 proc.), a na trzecim sos sałatkowy Kamisa (42 proc.).

Konsumenci preferują polskie owoce i warzywa. Zdaniem Małgorzaty Skoczewskiej z Warszawskiego Rolno-Spożywczego Rynku Hurtowego w Broniszach importowane zamienniki cieszą się popularnością, gdy krajowych nie ma w sprzedaży albo gdy są wyjątkowo drogie.

Twórcy projektu odwołują się do patriotyzmu konsumentów. Przekonują, że jeśli za 1000 zł kupimy produkt firmy zagranicznej, ale wytworzony w Polsce, nasz budżet zyska 400 zł. Jeśli zaś nabędziemy go od polskiej firmy, która produkuje w kraju, to nasze PKB zwiększy się o 700 zł. U nas zostaną bowiem pełne koszty dystrybucji i sprzedaży.

Zdaniem prof. Jana Winieckiego z Towarzystwa Ekonomistów Polskich, podczas zakupów Polacy powinni wykazać się zdrowym rozsądkiem i wybierać towary, które są dobre i tanie, niezależnie od kraju pochodzenia. - Sądzę, że nasi konsumenci nie przywiązują zbyt dużej wagi do tego, w jakim kraju powstała dana rzecz i specjalne kampanie tego nie zmienią. - podkreśla prof. Winiecki.

Twórcy kampanii powołują się na badania, z których wynika, że już 65 proc. Polaków deklaruje chęć kupowania polskich produktów.

Nie tylko polski patriotyzm

USA: Program "buy american", ma być jednym z punktów programu ratowania gospodarki.

Niemcy: Konsumenci dopytują się, czy kupują produkt krajowy.

Japonia: Japończycy nie kupują zagranicznych wyrobów, jeśli w sprzedaży są rodzime odpowiedniki.

Szwajcaria: Cena i jakość towarów idzie w parze z krajem pochodzenia.

POLSKA Dziennik Zachodni
Alicja Zboińska

Wybrane dla Ciebie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok