Trwa ładowanie...

W Polsce sprzedają coraz lepsze paliwo?

Inspekcja Handlowa dokonała corocznej kontroli paliw płynnych. Jest lepiej niż było rok temu, zakwestionowano tylko 3,92 proc. próbek. Ale niektóre województwa znacznie odbiegają od tego wyniku.

W Polsce sprzedają coraz lepsze paliwo?Źródło: AFP, fot: kevork djansezian
d2qegat
d2qegat

Kontrolę przeprowadzono losowo na 945 stacjach paliw. Przed rokiem zastrzeżenia były do 4,14 proc. skontrolowanych próbek. To duży postęp, bo kiedy w 2003 r. Inspekcja Handlowa rozpoczęła regularne kontrole zastrzeżenia, co do jakości tego, co nam sprzedają na stacjach benzynowych były aż w 30 proc. przypadków.

„Mniej zastrzeżeń dotyczyło jakości wlewanego do baków oleju napędowego – zakwestionowano 5,42 proc. przebadanych próbek (rok wcześniej 7,84 proc.). Nieco pogorszyła się natomiast jakość benzyny - wymaganiom nie odpowiadało 2,78 proc. próbek (w 2012 roku – 1,43 proc.)” – stwierdzono w raporcie.

Niestety niektóre województwa znacznie odbiegały od średniej. Największe uchybienia względem jakości paliw odnotowano w: opolskim – 11,11 proc. próbek, podkarpackim – 10,20 proc., lubelskim – 6,78 proc. Co ciekawe w: kujawsko-pomorskim, małopolskim i warmińsko-mazurskim nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości.

Gorzej jest niestety z gazem. Przeprowadzone w 2013 roku losowe kontrole jakości LPG wykazały nieprawidłowości w przypadku 2,31 proc. sprawdzonych próbek. Natomiast rok wcześniej było to 1,03 proc.

d2qegat

W przypadku oleju napędowego wśród najczęściej kwestionowanych parametrów znalazła się zbyt niska temperatura zapłonu oraz zbyt wysoki poziom siarki. Zbyt niska temperatura zapłonu stwarza niebezpieczeństwo wybuchu oparów oleju podczas nalewania paliwa z dystrybutora do baku. Duża ilość siarki natomiast przyczynia się do korozji silnika i zużycia jego niektórych elementów.

W przypadku benzyny najczęściej kwestionowano nieprawidłową prężność par, która prowadzi do kłopotów z uruchomieniem silnika, a nawet jego unieruchomienia w efekcie tworzenia się korków parowych. Zastrzeżenia budziło też m.in. niedotrzymanie wymagań RON – badawczej liczby oktanowej. Zbyt niska liczba oktanowa może być powodem występowania w silniku spalania stukowego, co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa.

W przypadku gazu LPG zastrzeżenia najczęściej dotyczyły przekroczenia dopuszczalnego poziomu całkowitej zawartości siarki, co grozi korozją niektórych elementów silnika.

d2qegat
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2qegat

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj