Walczą o niezależny rynek napraw samochodów

Przeciwko likwidacji niezależnego rynku napraw
samochodów demonstrowali w czwartek w Poznaniu uczestnicy kampanii
"Prawo do naprawy".

Ich zdaniem po 2010 roku właścicieli pojazdów czeka gwałtowny wzrost cen usług w stacjach naprawy pojazdów a właścicieli niezależnych stacji - utrata pracy.

W maju 2010 roku wygaśnie unijne rozporządzenie GVO, które obecnie chroni konkurencyjność i wolność wyboru konsumenta w sektorze części i napraw. Na razie nie wiadomo, czy zostanie wznowione.

Jak argumentował w czwartek Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych i koordynator kampanii "Prawo do naprawy", wygaśnięcie rozporządzenia spowoduje, że prawo do naprawy aut będą miały wyłącznie autoryzowane stacje obsługi samochodów, zaś ceny usług, napraw i części zamiennych znacznie wzrosną.

_ Rozporządzenie GVO miało zrównoważyć szanse niezależnego rynku motoryzacyjnego w stosunku do koncernów samochodowych. Jego wygaśnięcie spowoduje, że niezależny rynek utraci dostęp do danych technicznych pojazdów. To będzie powodowało, że niezależne warsztaty nie będą w stanie w sposób właściwy prowadzić napraw _ - powiedział Franke.

Jak dodał, problem dotyczy 28 tys. firm motoryzacyjnych w Polsce, 200 tys. miejsc pracy - ludzi zaangażowanych w branżę motoryzacyjną i 15 mln kierowców.

_ Jeżeli kupujemy nowy samochód, to on w 80 proc. składa się z części pochodzących od niezależnych producentów. Jesteśmy za tym, żeby konsument miał prawo wyboru, czy chce kupić towar w opakowaniu oryginalnym - z logo koncernu, czy tańszą część w opakowaniu niezależnego producenta. Obecnie części samochodowe, które są zapakowane w opakowanie koncernu samochodowego są o ok. 60 proc. droższe niż części bez logo koncernu _ - powiedział.

Decyzja w sprawie dalszych losów rozporządzenia zapadnie w przyszłym roku. Do tego czasu organizatorzy kampanii "Prawo do naprawy" zamierzają prowadzić akcje uświadamiające potrzebę utrzymania obecnego stanu prawnego w zakresie wolności wyboru konsumenta w sektorze części i napraw.

Manifestacje podobne do tej w Poznaniu organizatorzy kampanii zamierzają zorganizować m.in. we Wrocławiu, Warszawie i Krakowie. Rynek części samochodowych szacowany jest w Polsce - według obliczeń Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych - na 19 mld złotych. W skali Europy jest to ok. 140 mld euro.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce