Walczą o niezależny rynek napraw samochodów

Przeciwko likwidacji niezależnego rynku napraw
samochodów demonstrowali w czwartek w Poznaniu uczestnicy kampanii
"Prawo do naprawy".

Ich zdaniem po 2010 roku właścicieli pojazdów czeka gwałtowny wzrost cen usług w stacjach naprawy pojazdów a właścicieli niezależnych stacji - utrata pracy.

W maju 2010 roku wygaśnie unijne rozporządzenie GVO, które obecnie chroni konkurencyjność i wolność wyboru konsumenta w sektorze części i napraw. Na razie nie wiadomo, czy zostanie wznowione.

Jak argumentował w czwartek Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych i koordynator kampanii "Prawo do naprawy", wygaśnięcie rozporządzenia spowoduje, że prawo do naprawy aut będą miały wyłącznie autoryzowane stacje obsługi samochodów, zaś ceny usług, napraw i części zamiennych znacznie wzrosną.

_ Rozporządzenie GVO miało zrównoważyć szanse niezależnego rynku motoryzacyjnego w stosunku do koncernów samochodowych. Jego wygaśnięcie spowoduje, że niezależny rynek utraci dostęp do danych technicznych pojazdów. To będzie powodowało, że niezależne warsztaty nie będą w stanie w sposób właściwy prowadzić napraw _ - powiedział Franke.

Jak dodał, problem dotyczy 28 tys. firm motoryzacyjnych w Polsce, 200 tys. miejsc pracy - ludzi zaangażowanych w branżę motoryzacyjną i 15 mln kierowców.

_ Jeżeli kupujemy nowy samochód, to on w 80 proc. składa się z części pochodzących od niezależnych producentów. Jesteśmy za tym, żeby konsument miał prawo wyboru, czy chce kupić towar w opakowaniu oryginalnym - z logo koncernu, czy tańszą część w opakowaniu niezależnego producenta. Obecnie części samochodowe, które są zapakowane w opakowanie koncernu samochodowego są o ok. 60 proc. droższe niż części bez logo koncernu _ - powiedział.

Decyzja w sprawie dalszych losów rozporządzenia zapadnie w przyszłym roku. Do tego czasu organizatorzy kampanii "Prawo do naprawy" zamierzają prowadzić akcje uświadamiające potrzebę utrzymania obecnego stanu prawnego w zakresie wolności wyboru konsumenta w sektorze części i napraw.

Manifestacje podobne do tej w Poznaniu organizatorzy kampanii zamierzają zorganizować m.in. we Wrocławiu, Warszawie i Krakowie. Rynek części samochodowych szacowany jest w Polsce - według obliczeń Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych - na 19 mld złotych. W skali Europy jest to ok. 140 mld euro.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup