Większość mieszkańców Świnoujścia za budową gazoportu

72 proc. mieszkańców Świnoujścia (Zachodniopomorskie) jest za budową gazoportu w mieście; przeciwko opowiedziało się 24 proc. - wynika z opublikowanego w czwartek badania przeprowadzonego przez MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie spółki Polskie LNG.

Większość mieszkańców Świnoujścia za budową gazoportu
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

25.02.2010 | aktual.: 25.02.2010 17:26

Najwięcej przeciwników budowy terminalu do odbioru gazu skroplonego jest wśród mieszkańców Warszawa - dzielnicy, w której gazoport ma być ulokowany. Przeciwko budowie opowiedziało się tam 43 proc., za - 51 proc.

Badanie przeprowadzono pod koniec stycznia. W telefonicznym sondażu udział wzięła reprezentatywna grupa 1000 dorosłych mieszkańców Świnoujścia i 144 Warszawa. Ankietowani odpowiadali na pięć pytań.

Biorących udział w badaniu pytano m.in. o ich stan wiedzy na temat inwestycji. 48 proc. ankietowanych mieszkańców Świnoujścia odpowiedziało, że "dużo o niej słyszało", a 49 proc., że "słyszało, ale mało się tym interesowało". Brak wiedzy, ale jednocześnie chęć zdobycia informacji na ten temat zadeklarowało 1 proc. ankietowanych.

W Warszawie 62 proc. ankietowanych uznało, że ma dużą wiedzę na temat inwestycji; 35 proc. o inwestycji "słyszało, ale mało się tym interesowało".

Jeśli chodzi o zwolenników i przeciwników budowy gazoportu, to w Świnoujściu zdecydowanie popiera to przedsięwzięcie 46 proc. respondentów, zaś 26 proc. "raczej jest za".

Zdecydowanymi przeciwnikami inwestycji jest 11 proc. ankietowanych mieszkańców Świnoujścia, a 13 proc. jest "raczej przeciwnych". Zdania w tej kwestii nie ma 4 proc.

W Warszawie zdecydowani zwolennicy gazoportu stanowią 39 proc. ankietowanych, zaś umiarkowani - 12 proc. 27 proc. określiło się, jako "zdecydowani przeciwnicy" inwestycji; 16 proc., jako "przeciwnicy umiarkowani". Zdania w tej sprawie nie ma 5 proc. ankietowanych.

Najwięcej zwolenników budowa gazoportu ma wśród osób powyżej 60. roku życia (78 proc.). Natomiast najliczniejsza grupa przeciwników to osoby w wieku od 18 do 24 lat (38 proc.).

Wśród korzyści z budowy gazoportu na pierwszym miejscu respondenci wymienili przyspieszenie rozwoju całego regionu (82 proc.). Kolejne miejsca zajęły: poprawa infrastruktury drogowej (81 proc.), wpływy z podatków do miejskiej kasy (80 proc.), inwestycje innych firm (75 proc.), poprawa komunikacji autobusowej, kolejowej itp. (67 proc.), poprawa bezpieczeństwa publicznego ( 58 proc.).

Największe obawy związane z powstaniem w Świnoujściu gazoportu budzi ryzyko awarii i wypadków (62 proc.). Jako kolejne zagrożenia ankietowani wskazywali: wzrost zanieczyszczenia środowiska (57 proc.), zagrożenia terrorystyczne (53 proc.), mniejszą atrakcyjność turystyczną miasta (48 proc.), spadek cen nieruchomości (44 proc.), utrudnienia komunikacyjne (44 proc.), wzrost poziomu hałasu (43 proc.).

Zdolność przeładunkowa gazoportu w Świnoujściu ma wynosić 5 mld m sześc. skroplonego gazu ziemnego rocznie, z możliwością zwiększenia do 7,5 mld m sześc. LNG rocznie. Rozpoczęcie budowy terminalu zaplanowano na drugą połowę bieżącego roku. Inwestycja ma być oddana do użytku 30 czerwca 2014 r. Jej koszt szacowany jest na 600-700 mln euro.

Spółka Polskie LNG ma już potrzebne do rozpoczęcia budowy zgody i pozwolenia środowiskowe. Obecnie firma wybiera konsorcjum, które wybuduje gazoport. Negocjacje toczą się trzema podmiotami i powinny zakończyć w maju br.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)