Województwa kupują polskie pociągi
Umowę na zakup 19 nowych pociągów podpisali w środę w Podzamczu Chęcińskim (Świętokrzyskie) przedstawiciele czterech województw: świętokrzyskiego, małopolskiego, śląskiego i podkarpackiego. Wartość kontraktu przekracza 313 mln zł.
28.08.2013 16:30
Nowoczesny tabor czterem województwom dostarczy spółka Newag SA z Nowego Sącza. Podmiotem zamawiającym jest stworzona przez urzędy marszałkowskie Południowa Grupa Zakupowa, której liderem jest samorząd województwa świętokrzyskiego.
- To największy projekt, jaki do tej pory realizowaliśmy - powiedział w środę marszałek województwa świętokrzyskiego Adam Jarubas. Łącznie za 19 pociągów samorządy zapłacą 313 mln 657 tys. 395 zł. Tabor zostanie objęty 84-miesięczną gwarancją.
Po sześć składów trafi do województw: małopolskiego, świętokrzyskiego i śląskiego, a jeden na Podkarpacie. - Gdy podejmowaliśmy decyzję o realizacji tego projektu, to wierzących, że nam się uda, było niewielu - przypomniał członek zarządu województwa świętokrzyskiego Jan Maćkowiak.
Marszałek województwa małopolskiego Marek Sowa uważa, że to ważny moment dla regionu. - Podpisywanie umów przekraczających 300 mln zł to nie jest codzienność. Międzyregionalne połączenia kolejowe mają przyszłość. To jest bardzo ważne, żebyśmy poszli za ciosem, inwestując nie tylko w linie, ale także tabor - powiedział. Dodał, że szczególnie się cieszy, że przetarg wygrała firma z jego województwa.
Zdaniem członka zarządu województwa śląskiego Stanisława Dąbrowy projekt zwiększy atrakcyjność kolejowych połączeń międzywojewódzkich. - Chodzi o to, by nasi mieszkańcy chętniej korzystali z połączeń między naszymi regionami - mówił.
Jak informuje Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego, pierwsze trzy pociągi zakupione przez region pojawią się na torach w drugiej połowie 2014 roku, a kolejne trzy - do końca stycznia 2015 roku.
Pociągi obsługiwać będą międzywojewódzkie trasy w pięciu relacjach: Kielce - Włoszczowa - Częstochowa; Kielce - Włoszczowa - Zawiercie - Katowice ; Kraków - Tunel - Kielce - Skarżysko-Kam. - Ostrowiec Świętokrzyski; Kraków - Tarnów - Rzeszów oraz Rybnik - Katowice - Kraków.
Zakup pociągów będzie dofinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jak wynika z przetargowej specyfikacji technicznej, pociągi mają rozwijać prędkość do 160 km/h i posiadać minimum 150 miejsc siedzących. Wewnątrz wagonów mają znajdować się wygodne siedzenia oraz tablice LED z informacjami dla podróżnych. Pociągi mają posiadać również m.in. toalety z obiegiem zamkniętym, przewijaki dla niemowląt, internetową sieć WiFi, półki na laptopy oraz gniazdka do ładowarek przy siedzeniach.
Pociągi mają być wyposażone także w system kontroli liczby pasażerów oraz punktualności składów. Zebrane w ten sposób dane na bieżąco będą transmitowane drogą radiową do komputera w urzędzie marszałkowskim.
W specyfikacji nie określono kolorystyki składów. Każde województwo będzie proponowało własny wzór, najczęściej nawiązujący do herbu lub logotypu regionu.