Wysoka ochrona

Sprzedaż kosmetyków do opalania i po opalaniu mocno zależy od letniej pogody, chociaż chętni do ich kupienia są przez cały rok.

Wysoka ochrona
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

08.06.2012 | aktual.: 08.06.2012 10:05

Producenci zapewniają, że sprzedaż kosmetyków do opalania i po opalaniu utrzymuje się od lat na stabilnym poziomie. Jednak coś się zmieniło – konsumenci są coraz bardziej świadomi zagrożeń dla ich zdrowia wynikających z opalania się. O wpływie szkodliwego promieniowania UV wiedzą już niemal wszyscy. – Z tego powodu preparaty z wyższym filtrem cieszą się dużym zainteresowaniem – podkreśla Katarzyna Wiśniewska, starszy specjalista ds. marketingu w firmie Ziaja. Nivea Polska podaje, że konsumenci chętniej sięgają teraz wręcz po najwyższą ochronę, czyli kosmetyki z wysokim filtrem SPF 50+.

Dla każdej skóry

Wśród kupujących te kosmetyki są głównie kobiety. – Preferencje Polek są różnorodne, to zależy od miejsca wypoczynku – mówi Beata Maciejczyk Fołtyn, PR manager Soraya w firmie Cederroth. Tłumaczy, że konsumentki planujące wakacje w Polsce najczęściej wybierają produkty z SPF 15 i 20. Z kolei jadąc do ciepłych krajów, sięgają po faktory powyżej SPF 25. Potwierdza, że z jednej strony rośnie zainteresowanie lepszą ochroną, ale z drugiej – wciąż powodzeniem cieszy się olejek do opalania, który nie zawiera filtrów ochronnych.

Zakupowe decyzje zależą też od specyficznych potrzeb. – Oczywiście konsumenci zwracają uwagę na opakowanie, ceny i funkcjonalność, jednak najważniejszym kryterium jest dostosowanie kosmetyku do fototypu skóry – mówi Małgorzata Nawrocka, specjalista ds. promocji w dziale marketingu rynku polskiego w TZMO (marka Eva Sun). Osoby z jasną karnacją kupią kosmetyk do opalania z wysokim faktorem, te z ciemniejszym odcieniem skóry sięgną po niższy faktor. Konsumenci z wrażliwą skórą poszukają kosmetyku o delikatnym działaniu.

– Zwłaszcza młodsi sięgają po produkty przeznaczone dla konkretnego rodzaju skóry – mówi Anna Pilip, kierownik ds. PR marki Lirene i Under Twenty, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris. Dla tych z wrażliwą skórą producent przeznacza Lirene Sensitive. Z kolei Eveline Cosmetics ma w ofercie krem do twarzy dla skóry wrażliwej i skłonnej do alergii SPF 50 Sun Care Expert. Na najwyższą ochronę kupujący zdecydują się w przypadku kosmetyku dla dzieci. – Od zeszłego roku widać też wyraźny trend wzrostowy w kategorii ochrony twarzy – mówi Agnieszka Czółnowska, senior brand manager Dax Cosmetics.

Nie bez znaczenia są dodatkowe funkcje czy właściwości, które ma kosmetyk do opalania. Na przykład przyspiesza opalanie. – Najlepiej rotującym produktem słonecznym marki Eveline Co-smetics jest przyspieszacz opalania z linii Sun Care – mówi Dominika Hachuła, product manager w Eveline Cosmetics Dystrybucja. Oczywiście najlepiej, aby kosmetyk był wodoodporny, a dodatkowo nawilżał skórę. – Dla wrażliwej skóry dziecka odpowiedni będzie kosmetyk, który dodatkowo spełnia inne funkcje, np. łagodzi podrażnienia lub – jak w przypadku balsamu Eva Sun – zawiera składniki odstraszające owady – wymienia Małgorzata Nawrocka.

Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris podaje, że z badań dla marki Lirene wynika, iż Polacy najchętniej kupują kosmetyki do opalania w formie emulsji, balsamu i mleczka. – Formy te są szczególnie popularne wśród pań, panowie natomiast chętniej korzystają z kosmetyków w formie sprayu lub oliwki – mówi Anna Pilip.

Na półce

Zróżnicowane potrzeby i oczekiwania konsumentów chcących kupić kosmetyk do opalania i po opalaniu mogą właścicielowi sklepu sprawić spory kłopot przy tworzeniu ekspozycji tych produktów. Na dodatek każdy z producentów radzi, aby eksponować jego pełną ofertę w tym zakresie. Ale jest kilka uniwersalnych reguł, które mogą w tym pomóc.

Przede wszystkim kosmetyki te należą do trudnego asortymentu, bo ich sprzedaż w znacznym stopniu zależy od pogody. – A ta, szczególnie w Polsce, bywa kapryśna i nieprzewidywalna. Ciepłe lato wpływa na duże zatowarowanie sklepów – zauważa Katarzyna Wiśniewska (Ziaja). Producenci radzą, aby być przygotowanym raczej na ładną pogodę i pomyśleć o obecności tych produktów w sklepie jeszcze przed weekendem majowym. Szczyt sprzedaży zaczyna się na przełomie czerwca i lipca, a sezon trwa do końca wakacji. Niektórzy producenci radzą jednak eksponować te kosmetyki do września, szczególnie jeśli dopisuje pogoda.

Środki do opalania i po opalaniu to produkty impulsowe. – Najbardziej efektywne dla ich sprze-daży są dodatkowe ekspozycje, na przykład stojaki reklamowe, które w sposób uporządkowany i zachęcający konsumentów prezentują asortyment – zauważa Anna Pilip (Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris). Stojaki i ekspozytory oferują wszyscy liczący się producenci kosmetyków. Jednak nie w każdym sklepie znajdzie się dla nich powierzchnia.

Bez względu na miejsce ekspozycji – w stojaku czy na półce – ważny jest porządek. Zwłaszcza że – jak zauważa Beata Maciejczyk Fołtyn z Cederroth (marka Soraya) – nie ma produktów uniwersalnych dla wszystkich, więc ich gama powinna być jak najszersza. Zachowaj przejrzystość, jeśli chodzi o wysokość filtrów SPF – radzi Eveline Cosmetics – najlepiej rotujące produkty ustaw w zasięgu ręki klienta, kosmetyki familijne oraz dla dzieci ustaw blisko siebie, wygospodaruj miejsce na kosmetyki po opalaniu. Producenci zapewniają, że sklepy tradycyjne są ważne dla sprzedaży kosmetyków do opalania i po opalaniu. – Pozwalają na dotarcie produktów do najbardziej odległych, małych miejscowości, co jest ogromną zaletą – podkreśla Małgorzata Nawrocka (TZMO).

Z pomocą

Rozbudowana już oferta kosmetyków do opalania i po opalaniu oraz sezonowość nie sprzyjają wprowadzaniu licznych nowości co roku. Na przykład Ziaja ma już w portfolio 16 produktów słonecznych w serii Sopot Sun i masło kakaowe oraz cztery kosmetyki z serii Ziajka dla dzieci. Jak co roku będzie marketingowo wspierać swoje marki, tym razem kampanią reklamową w prasie i inter-necie, a także organizując imprezy plenerowe. Planuje promocje konsumenckie w sklepach, dla nich też Ziaja przygotowała pakiety z produktami i materiały POS.

Eveline Cosmetics nowe formuły kosmetyków do opalania i po opalaniu Sun Care wprowadziło w ub.r. W tym zapowiada promocje konsumenckie.
Nowości pojawiły się w ofercie firmy Cederroth. Są to dwa produkty pod marką Soraya SPF 50+ – dla dzieci i uniwersalny. Firma organizuje również promocję konsumencką. Do czterech Balsamów Soraya (SPF 10, 20, 30 oraz 40) dodaje kojący żel po opalaniu z 5-proc. d Panteno-lem gratis.
Dax Cosmetics przekazuje do sklepów ekspozytory, przygotowuje także promocje gratyfikujące konsumentów. W tym sezonie producent wprowadził ochronny krem dla dzieci i niemowląt Dax Sun SPF 50+.
Linia Eva Sun (Pollena Ewa, TZMO) w tym roku zupełnie zmieniła szatę graficzną. Dla sklepów producent przygotował kilka wariantów promocyjnych. – Dotyczy to klientów detalicznych ze wszystkich regionów, nie tylko tych wakacyjnych – podkreśla Małgorzata Nawrocka. Są więc materiały POS i pakiety z gratisami. Planowana jest na okres wakacji kampania reklamowa – intensywna, jak zapewnia TZMO – na łamach prasy kobiecej.

mo

kosmetykiwakacjeopalanie
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)