Wysoka ochrona

Sprzedaż kosmetyków do opalania i po opalaniu mocno zależy od letniej pogody, chociaż chętni do ich kupienia są przez cały rok.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Producenci zapewniają, że sprzedaż kosmetyków do opalania i po opalaniu utrzymuje się od lat na stabilnym poziomie. Jednak coś się zmieniło – konsumenci są coraz bardziej świadomi zagrożeń dla ich zdrowia wynikających z opalania się. O wpływie szkodliwego promieniowania UV wiedzą już niemal wszyscy. – Z tego powodu preparaty z wyższym filtrem cieszą się dużym zainteresowaniem – podkreśla Katarzyna Wiśniewska, starszy specjalista ds. marketingu w firmie Ziaja. Nivea Polska podaje, że konsumenci chętniej sięgają teraz wręcz po najwyższą ochronę, czyli kosmetyki z wysokim filtrem SPF 50+.

Dla każdej skóry

Wśród kupujących te kosmetyki są głównie kobiety. – Preferencje Polek są różnorodne, to zależy od miejsca wypoczynku – mówi Beata Maciejczyk Fołtyn, PR manager Soraya w firmie Cederroth. Tłumaczy, że konsumentki planujące wakacje w Polsce najczęściej wybierają produkty z SPF 15 i 20. Z kolei jadąc do ciepłych krajów, sięgają po faktory powyżej SPF 25. Potwierdza, że z jednej strony rośnie zainteresowanie lepszą ochroną, ale z drugiej – wciąż powodzeniem cieszy się olejek do opalania, który nie zawiera filtrów ochronnych.

Zakupowe decyzje zależą też od specyficznych potrzeb. – Oczywiście konsumenci zwracają uwagę na opakowanie, ceny i funkcjonalność, jednak najważniejszym kryterium jest dostosowanie kosmetyku do fototypu skóry – mówi Małgorzata Nawrocka, specjalista ds. promocji w dziale marketingu rynku polskiego w TZMO (marka Eva Sun). Osoby z jasną karnacją kupią kosmetyk do opalania z wysokim faktorem, te z ciemniejszym odcieniem skóry sięgną po niższy faktor. Konsumenci z wrażliwą skórą poszukają kosmetyku o delikatnym działaniu.

– Zwłaszcza młodsi sięgają po produkty przeznaczone dla konkretnego rodzaju skóry – mówi Anna Pilip, kierownik ds. PR marki Lirene i Under Twenty, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris. Dla tych z wrażliwą skórą producent przeznacza Lirene Sensitive. Z kolei Eveline Cosmetics ma w ofercie krem do twarzy dla skóry wrażliwej i skłonnej do alergii SPF 50 Sun Care Expert. Na najwyższą ochronę kupujący zdecydują się w przypadku kosmetyku dla dzieci. – Od zeszłego roku widać też wyraźny trend wzrostowy w kategorii ochrony twarzy – mówi Agnieszka Czółnowska, senior brand manager Dax Cosmetics.

Nie bez znaczenia są dodatkowe funkcje czy właściwości, które ma kosmetyk do opalania. Na przykład przyspiesza opalanie. – Najlepiej rotującym produktem słonecznym marki Eveline Co-smetics jest przyspieszacz opalania z linii Sun Care – mówi Dominika Hachuła, product manager w Eveline Cosmetics Dystrybucja. Oczywiście najlepiej, aby kosmetyk był wodoodporny, a dodatkowo nawilżał skórę. – Dla wrażliwej skóry dziecka odpowiedni będzie kosmetyk, który dodatkowo spełnia inne funkcje, np. łagodzi podrażnienia lub – jak w przypadku balsamu Eva Sun – zawiera składniki odstraszające owady – wymienia Małgorzata Nawrocka.

Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris podaje, że z badań dla marki Lirene wynika, iż Polacy najchętniej kupują kosmetyki do opalania w formie emulsji, balsamu i mleczka. – Formy te są szczególnie popularne wśród pań, panowie natomiast chętniej korzystają z kosmetyków w formie sprayu lub oliwki – mówi Anna Pilip.

Na półce

Zróżnicowane potrzeby i oczekiwania konsumentów chcących kupić kosmetyk do opalania i po opalaniu mogą właścicielowi sklepu sprawić spory kłopot przy tworzeniu ekspozycji tych produktów. Na dodatek każdy z producentów radzi, aby eksponować jego pełną ofertę w tym zakresie. Ale jest kilka uniwersalnych reguł, które mogą w tym pomóc.

Przede wszystkim kosmetyki te należą do trudnego asortymentu, bo ich sprzedaż w znacznym stopniu zależy od pogody. – A ta, szczególnie w Polsce, bywa kapryśna i nieprzewidywalna. Ciepłe lato wpływa na duże zatowarowanie sklepów – zauważa Katarzyna Wiśniewska (Ziaja). Producenci radzą, aby być przygotowanym raczej na ładną pogodę i pomyśleć o obecności tych produktów w sklepie jeszcze przed weekendem majowym. Szczyt sprzedaży zaczyna się na przełomie czerwca i lipca, a sezon trwa do końca wakacji. Niektórzy producenci radzą jednak eksponować te kosmetyki do września, szczególnie jeśli dopisuje pogoda.

Środki do opalania i po opalaniu to produkty impulsowe. – Najbardziej efektywne dla ich sprze-daży są dodatkowe ekspozycje, na przykład stojaki reklamowe, które w sposób uporządkowany i zachęcający konsumentów prezentują asortyment – zauważa Anna Pilip (Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris). Stojaki i ekspozytory oferują wszyscy liczący się producenci kosmetyków. Jednak nie w każdym sklepie znajdzie się dla nich powierzchnia.

Bez względu na miejsce ekspozycji – w stojaku czy na półce – ważny jest porządek. Zwłaszcza że – jak zauważa Beata Maciejczyk Fołtyn z Cederroth (marka Soraya) – nie ma produktów uniwersalnych dla wszystkich, więc ich gama powinna być jak najszersza. Zachowaj przejrzystość, jeśli chodzi o wysokość filtrów SPF – radzi Eveline Cosmetics – najlepiej rotujące produkty ustaw w zasięgu ręki klienta, kosmetyki familijne oraz dla dzieci ustaw blisko siebie, wygospodaruj miejsce na kosmetyki po opalaniu. Producenci zapewniają, że sklepy tradycyjne są ważne dla sprzedaży kosmetyków do opalania i po opalaniu. – Pozwalają na dotarcie produktów do najbardziej odległych, małych miejscowości, co jest ogromną zaletą – podkreśla Małgorzata Nawrocka (TZMO).

Z pomocą

Rozbudowana już oferta kosmetyków do opalania i po opalaniu oraz sezonowość nie sprzyjają wprowadzaniu licznych nowości co roku. Na przykład Ziaja ma już w portfolio 16 produktów słonecznych w serii Sopot Sun i masło kakaowe oraz cztery kosmetyki z serii Ziajka dla dzieci. Jak co roku będzie marketingowo wspierać swoje marki, tym razem kampanią reklamową w prasie i inter-necie, a także organizując imprezy plenerowe. Planuje promocje konsumenckie w sklepach, dla nich też Ziaja przygotowała pakiety z produktami i materiały POS.

Eveline Cosmetics nowe formuły kosmetyków do opalania i po opalaniu Sun Care wprowadziło w ub.r. W tym zapowiada promocje konsumenckie.
Nowości pojawiły się w ofercie firmy Cederroth. Są to dwa produkty pod marką Soraya SPF 50+ – dla dzieci i uniwersalny. Firma organizuje również promocję konsumencką. Do czterech Balsamów Soraya (SPF 10, 20, 30 oraz 40) dodaje kojący żel po opalaniu z 5-proc. d Panteno-lem gratis.
Dax Cosmetics przekazuje do sklepów ekspozytory, przygotowuje także promocje gratyfikujące konsumentów. W tym sezonie producent wprowadził ochronny krem dla dzieci i niemowląt Dax Sun SPF 50+.
Linia Eva Sun (Pollena Ewa, TZMO) w tym roku zupełnie zmieniła szatę graficzną. Dla sklepów producent przygotował kilka wariantów promocyjnych. – Dotyczy to klientów detalicznych ze wszystkich regionów, nie tylko tych wakacyjnych – podkreśla Małgorzata Nawrocka. Są więc materiały POS i pakiety z gratisami. Planowana jest na okres wakacji kampania reklamowa – intensywna, jak zapewnia TZMO – na łamach prasy kobiecej.

mo

Wybrane dla Ciebie

Coraz mniej dzieci, coraz większe wydatki. Polacy nie oszczędzają
Coraz mniej dzieci, coraz większe wydatki. Polacy nie oszczędzają
Rewolucja zacznie się za dwa tygodnie. Oto co musisz wiedzieć
Rewolucja zacznie się za dwa tygodnie. Oto co musisz wiedzieć
Nawet 1500 zł kary. Tak może się skończyć jazda ciągnikiem po ulicy
Nawet 1500 zł kary. Tak może się skończyć jazda ciągnikiem po ulicy
Ranking ciągników. Oto najpopularniejsze marki w Polsce
Ranking ciągników. Oto najpopularniejsze marki w Polsce
Polacy donoszą na siebie coraz chętniej. Najczęściej niesłusznie
Polacy donoszą na siebie coraz chętniej. Najczęściej niesłusznie
Szukają miejsca na gigafabrykę za 600 mln euro. Na stole Polska
Szukają miejsca na gigafabrykę za 600 mln euro. Na stole Polska
Ceny opału przed przymrozkami. Tyle kosztuje metr drewna
Ceny opału przed przymrozkami. Tyle kosztuje metr drewna
Ceny papryki w połowie września. W hurcie i detalu
Ceny papryki w połowie września. W hurcie i detalu
Wciąż nowa funkcja mObywatela. Oto jak dodać dokument
Wciąż nowa funkcja mObywatela. Oto jak dodać dokument
Upadek historycznej mleczarni. Cała załoga zwolniona
Upadek historycznej mleczarni. Cała załoga zwolniona
Ruszają testy polskich wojskowych dronów. Na styku Mazur i Podlasia
Ruszają testy polskich wojskowych dronów. Na styku Mazur i Podlasia
Emerytura dla rolnika. Tyle wynosi dla osób z 25‑letnim stażem
Emerytura dla rolnika. Tyle wynosi dla osób z 25‑letnim stażem